Dom där stunderna...

Dom där stunderna där jag bara låter bordet fyllas.
Av saker jag tycker om.
Och försvinner i drömmarna.
Om det jag kanske kommer att kunna göra någon gång.

Drar streck fram och tillbaka.
Lager på lager i färger.
Samtidigt som jag ser mig själv i ett annat land.
I ett hus av sten.
Med murbruk som flagar.
Slitna stolar, lite vinda.
Kantstötta muggar med te eller kaffe malt av svarta bönor.
Och böcker i högar.

En katt utan svans och ett gäng hundar.
Som vilar i skuggan under träden.
Knastret av en radio där man pratar om freden som sprider sig över världen.
Istället för kriget.
Tystnaden, lugnet och det stilla.
Det öppna fönstret, vinden i gardinen.


Där mjukheten är med.
Där alla har det dom behöver.
Utan att jaga mer.
Där själen är viktigast, inte ytan.

Dofterna av kryddor och blommor.
Jag går omkring i en trädgård.
Med målarfärg på fötterna.
Ogräset som tar sig fram mellan plattorna på vägen mot huset.
Och det får vara så.

Dom där stunderna vid bordet.
Som får fläckar av färg.
Ringar från temuggen.
Det är där jag hämtar inspirationen.
Och lite ny kraft.
I dom där stunderna av drömmande.

Vad drömmer du om, när du får drömma utan gränser?
Vart hämtar du din energi?

Mjuk söndag till er.
Kram Hannis



8 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Låter härligt. Jag hämtar min energi när jag är i min trädgård och får sätta händerna i jorden eller plocka ibland blommorna. Hoppas du också får en fin dag med sol. Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Dagdrömma är bra, bara låta tankarna leka fritt. Kanske fastnar en bild på pappret också.
Ha en fin söndag
Kramar/AM

Anci sa...

Tack för att du väcker mina drömmar ! Jag tycker om den mjuka värld som du beskriver. Jag tror att jag vet vad jag önskar ...

Kramar
Anci

åse sa...

Jag sjunker tillbaka i soffan och läser till inlägg om och om igen, suckar och tänker åh tänk om..... Kram Åse

Bakom dörr nr. 11 sa...

Älskar ditt sätt att skriva :)
Min energi får jag när jag fotograferar, tänker inte på något annat, sen om bilden blir bra, det är en annan femma ;)
Fin kväll till dig.
Kram Pia

HönaPöna sa...

Vilken härlig dröm, fast katt utan svans?!?
Nåja.
Själv drömmer jag om tid, att göra vad jag vill. Tid med mina älskade, men också tid själv.
Jag hämtar kraft när jag får vara ensam, helt hopplöst omodern, för det är verkligen inte pk att säga att man behöver egentid, men för mej är det viktigt. Att vara bara jag, inte fru, förskollärare, mamma, pastorsfru och allt det där. Utan bara jag.
Gillar att kika in här hos dej, och tack för vänliga ord som du lämnar hos mej.
Kram!

Helena sa...

Katt utan svans? ;-) Jag tror jag förstår vad du menar! :-)
Jag hämtar min energi i naturen. Att få vandra i den norrländska skogen och de stora vidderna tillsammans med mina hundar och en kamera i handen. Det är en energiboost. Fin ny vecka till dig! Kram

Pia sa...

Så härligt du beskriver dina dagdrömmar, jag kan se platsen framför mig med hjälp av din beskrivning, jag känner dofterna och känslan som finns där.
Jag hämtar kraften i det stora blå eller in i de djupa skogarna, fast jag föredrar det blå. Jag drömmer om ungefär samma sak som dig fast jag målar inte, jag skriver. Jag har min bild framför mig hur det ser ut där, kommer ofta dit när jag mediterar. En underbart fridfull plats där inga bekymmer finns.
Tack för att du delar med dig!
Kramen