Dadelbollar

Kan vara bland det godaste dom finns.
Och nyttiga, eller i alla fall lite nyttigare än vanliga chokladbollar.

Enkla att göra.
Och kan förstås varieras i all oändlighet.
 
Jag gör mina med dadlar eller fikon.
 
10-12 färska dadlar
2 dl blandade nötter
1 msk kokosfett
2 msk kakao (jag använder rawkakao)
1 msk starkt kaffe
 
Börja med att mixa nötterna i mixer till mjöl.
Häll sedan i alla andra ingredienser och mixa en stund till.
Forma bollar som du sen rullar i kokos(smaksak)
Låt stå i kylen en timme.
Håller sig 6-7 dagar i kylen.
 
Sen är det bara att njuta!
Kramen Hannis


15 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gillar handen i förra inlägget, så
häftig. Och gillar garanterat dessa
godingar du visar idag också.
Fin dag till dig
Kramar/AM

Flower of Fame sa...

Ser väldigt goda ut. Får testas. Ha en fin dag Kram Pernilla

annika sa...

Åh de är så goda. Får bli några till helgen. God morgon!

Hemma på Sjuan sa...

Så goda de ser ut, och nyttiga, de ska jag testa. Ha en fin dag, kram Suss

Melody and M.E sa...

Tack för receptet! Det blir att köpa dadlar idag! Nyttigt eller ej, ibland behöver man något gott och då är det ju bra om man kan välja något som är mindre onyttigt än något annat!
Kram M.E

Choices by Annie sa...

De där är verkligen så gott. Tyvärr har vi ingen bra mixer och att göra allt för hand är extremt jobbigt ;( Men mixern står på önskelistan. Kanske kan det bli en bra present till min födelsedag i juni;)

Fin dag önskar jag dig
Kram
Annie

tinajo sa...

Tycker också det är himla gott! :-)

Helena sa...

Det där blev ett nytt recept för mig och ingenting jag smakat. Äter nästan aldrig chokladbollar så jag blev lite nyfiken på de här. Kram

Villa Freja sa...

Mums, så gott till kaffe! Kram.

Rosa i huset i vitt sa...

Så gott det låter
kram Rosa

Bakom dörr nr. 11 sa...

Ser väldigt läskande ut, måste jag prova.
Tack för det :)
Kram Pia

LÁrt de Vivre sa...

Förvånandsvärt gods, måste jag säga som smakade dem på stora dotterns kalas sist. Fast där var vi nog 50/50 om gillandet....skönt när de är lite nyttiga med :)

I måndags började jag månaden utan godis, men mer frukt....aaaaah vad jag redan är sugen efter något sött...undrar vad man räknar dessa som??

Kram Kajsa

bara anna sa...

Jag gör med såna och jisses så goda de är! Det trodde jag inte men faktiskt är de ju godare än vanliga chokladbollar.
Må så gott!

Anna sa...

Mmm, så gott. Det måste jag testa att göra till helgen. Tack för tips och fin helg önskar jag dig, Hannis! /Kram

Anna S sa...

Dadelbollarna ser supergoda ut! Det var evigheter sedan jag gjorde chokladbollar eller tex efterättspaj som jag var inne på ett tag. Åt alltid pajen med jättegrädde och det var inget nyttigt.
Såklart måste man unna sig något ibland, och är det då ett bra recept så kan man prova. De verkar också lätta att göra, samt bra att de kan förvaras såpass länge i kyl. Tack för tips! :-)

Önskar dig en fin fredag! Kramen nattsuddar-Anna S