Att älska

Jag åker hem med en klump i halsen.
Inte för att jag är ledsen utan för att jag har ynnesten att älska.

Att vakna och höra pipen från en liten myra.
Som upptäcker sin egen röst.
Tittar djupt in i dom där ögonen.
Och överrumplas över kärleken.
Som är så stor till en sån liten människa.

Äter frukost och pratar om en annan människa som satt spår i oss.
En av de där vackra själarna som är saknad.
Går promenad med en syster som jag alltid vill skydda,
 och pratar om livet.
Så som det är och så som det kan bli.
När människor lever på olika villkor,
Äter bananglass som blir mera som milkshake.
Och är så god att jag tänker att jag ska göra den hemma.

Skrattar åt min svåger.
Som är en av de mest fantastiska människor jag träffat.
Jag slås av att tycker inte bara om honom.
Jag älskar honom.
Precis som jag älskar min andra svåger.
Dom har tagit sin egen plats i mitt hjärta.
Viktiga människor som jag lyssnar på.
Enkla, okomplicerade som inte ser till ytan.

Jag använder ofta ordet älskar.
För att jag gör det, älskar mycket.
Det är en kraftkänsla.
Vilken skillnad det är i att känna:
jag tycker om livet,
eller,
jag älskar livet.

Det är också en ynnest.
Att älska livet.
Inte alla dagar men de flesta.

Just dom här, dom närmaste, min flock.
Dom älskar jag, mycket och starkt.
Att se dom sådär morgonrufsiga.
Höra ljuden från dom.
Äta tillsammans.
Hänga i en soffa framför en basketmatch.
Det finns inte mera att önska då.
Av livet.

Och därför åker jag hem med en klump i halsen.
För att jag slås av allt det där.
Hur stort det är.
Att älska.

Mjuk söndag till er.
Kram Hannis








15 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Vilken fin helg du haft, och med alla du älskar. Hon är så söt, vilken härlig blick.
Kramar/AM

Flower of Fame sa...

Låter som du haft en underbar helg. Visst är kärleken störst av allt. Härligt att den finns där. Vilka vackra ögon Myran har. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

annika sa...

Och jag älskar dina texter! Varm söndagskram

Den där Victoria sa...

Det är fint att älska och du beskriver det så bra.

Varm kram Victoria

Birgitta sa...

Nu skriver du sådär vackert igen så man blir helt tårögd ,,,,
Ordet ÄLSKA är ett av de vackraste ord jag vet ,,,
Njut av dagen fina
Kramar om/

Hemma på Sjuan sa...

Åhh vilken liten sötnos! Så fint du skriver och visst är de viktiga. Flocken. Kram Suss

Kia sa...

Ser ut som hon har något bus på gång!! :)
Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Rosa i huset i vitt sa...

Vackert skrivet
kram Rosa

Mamma C sa...

En riktig liten gullunge. En riktig superfin helg som du haft med dina kära.
Kram Mamma C

Arja sa...

Halloj Hannis!
Men åh vilken sötstrut och förstår att du haft en helt underbar helg ♥ Du skriver så fint & tänkvärt .... Jag använder också ordet älskar för att jag just älskar så himla många & mycket hihi.
Ha d gott kram Arja

Choices by Annie sa...

Så vackert.
Hade en liknande upplevelse i helgen, såg mina barn och min man busa runt på djurparken och helt plötsligt överfölls jag av den där starka känslan av att älska och att vara älskad. Det är en fin känsla.

Frank tackar för hälsningen och han lovar att han alltid kommer ha en egen stark vilja ;)

Kram och fin kväll på dig
Annie

Helena sa...

Vackert skrivet om kärleken till livet! Den känslan som ibland sväller och gör att hjärtat nästan sprängs. Fin ny vecka till dig! kram

Anna sa...

Ja, en sak är säker. Det måste vara den sötaste lilla myra man någonsin skådat. Vilken blick hon ger sin moster. /Kram, Anna

Pia sa...

Vilka helt makalösa ögon! Det känns som om de ser rakt igenom skärmen.
Det är rikedom, att kunna älska och att tillhöra en flock som man älskar och blir älskad av för just den man är.
Fina du, hoppas du får en härlig vecka!
Kram Pia

VisaLiza sa...

Att älska måste onekligen vara det största en kan vara med om i livet. Fint att du har många att inkludera i det ordet. Kramar Liza