Så ful så den är snygg

Jag försöker ju hitta lite i det där som jag för tillfället tycker om,
ni vet färgen på pläden, mässingsljusstakar med någon slags figur på,
och lite annat. Det ska vara billigt, eftersom att smaken varierar snabbt.

I alla fall, tjugo kronor senare står jag och en vän och tittar på den,
den nya ljusstaken.
- Så ful att den blir snygg, säger väninnan.
- Jag tycker den är skitsnygg, säger jag
- Fast det ser lite bisarrt ut med huvudet bredvid, säger hon.
-Vad gör han med munnen egentligen, undrar jag

Det är den där typen av viktiga samtal som pågår över en mugg kaffe.
När man tittar på det där som ögonen tycker om att titta på.
Hur som så gillar jag det lilla rådjuret som har ett ljus på huvudet.
Och det där lilla keramikhuvudet för en femma.
Små saker som skapar en ny känsla i det lilla köket.

Och jag vet, 
läraren var synnerligen bitter och ganska elak,
Förmodligen osedd och med drömmar som låg i vila.
Det är såna människor som gör att man vet hur man inte vill bli.
Och vad man inte vill ge till andra.
Det är det läraren faktiskt lärde mig.

Fin start på den nya veckan till er!
Kram Hannis



13 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Vacker ljusstake. Det är bra att det inte kostar för mycket. Gillar också när man kan byta efter ett tag. Ha en fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Det är fint det där med att inreda billigt så att man kan ändra om när man känner för det.
Jag vet en kvinna som alltid köper dyra innegrejer och designsaker, och när hon tröttnar lassar mannen det på ett släp och eldar upp det. Varför kan man ju undra, varför inte skänka det till second hand...
Min teori är kanske att man ändå skäms för att göra sej av med dyra saker som många andra fortfarande vill ha, att det ligger nån sort skam i slöseriet.
Nåja, jag vet inte... men jag gillar hur du tänker. Kram!

Hemma på Sjuan sa...

Fin ljusstake, kul med nåt udda. Hoppas du får en bra start på veckan. Kram Suss

Anna sa...

Blicken - så uttrycksfull.
Och den lille gubben bredvid. Ja, vad gör han egentligen. :)

Choices by Annie sa...

Ljusstaken tycker jag är fantastisk vacker. Udda det gillar jag;)

Fin dag till dig
Kram
Annie

Finaste mattan sa...

Underbart med udda saker! Jättefin! : )

Birgitta sa...

Så superduper söt !!!
Snart snart börjar alla loppisar man kan handla billigt på :))
Men är ofta på Erikshjälpen,eftersom där är så billigt & otroliga fynd.
Fin måndag
Kramar om

Anna S sa...

Jag tycker också om såna udda , eller kanske mer ovanliga ting. Tycker om din rådjursljusstake.
Hade helt klart fått följa med mig hem också om jag såg den på loppis!

Det är fint med vänner som man kan betrakta livet och det som finns runt oss tillsammans med. Även att ha galghumor och skoja om saker.

Tack! Teatern var bra. Den var på teckenspråk, en döv ensemble som brukar turnera runt och ha ett par olika uppsättningar per år. Min väns barn hade roligt åt mimiken, även om de kan teckenspråk de med.
Pjäsen handlade om vänskap och om hur vi ät mot varandra. Inte lätt alltid. Men den slutade lyckligt med att alla vännerna åkte till Kalifornien.

Sol här idag också. Blir nog en lugn dag.
Kramen och hoppas du får en fin måndag.!

Pemsplatser sa...

Ja den var snygg tycker jag! Annorlunda helt klart, men snygg:) Ha en fin dag! Kram Emma

Solsippan sa...

Jag tycker att det blir så fint att det är som bomull i magen :) Och om någonting är sådär lite märkligt att man måste fundera lite så har man ju tagit det till ännu bättre nivåer. Tack för bomullsmyset <3

LÁrt de Vivre sa...

Man får tycka vad man vill, fult snyggt, vem vet vad som passar vem...och vilken lärare...snacka om att trycka ner. Men härligt att ni stod på er, bara för han inte blev vad han drömmde om...nä, man ska aldrig ge upp, sluta drömma, våg, kasta sig hän för vad man brinner för eller vill prova. Ibland blir det bra, ibland inte...so what??!!

Kram Kajsa

Mamma C sa...

Söt ljusstake och huvudet är förmodligen en misslyckad kopp på drejskivan tror jag ;).
Kram Mamma C

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jätte fin ljusstake.
Ha det fint !
Kram Pia