Putta någons böcker

Vi pratar om perfektion.
Ett ord som gör att jag får ont i kroppen.
Det beror lite på kanske i vilket syfte det används.
Men jag har svårt för det.

Som bilderna på väggen i köket.
Om alla sitter rakt säger dom mig inte ett dugg.
Sitter dom lite snett däremot så blir dom intressanta.

Eller en bokhög.
Får inte heller ligga rakt och i ordning.
Det måste vara operfektion.
Ett ord som inte finns men som jag använder som ett mantra.


Igår när jag kikade in hos en vän som har perfektion som ledord,
hon är alltså min raka motsats, hon kräver ordning,
då hände en sån där sak som man bara gör utan att tänka.

Hon vrålade rakt ut:
-Du gjorde det igen!
-Va, säger jag och känner mig förvirrad.

-Du puttade till mina böcker!
-Så dom hamnade snett!

-Gjorde jag säger jag och inser att det är sant.
Har nämligen gjort det förut och lovat bot och bättring...
Att försöka se se söt ut funkar inte när man är snart 44 år,
så det är bara att erkänna,
min protest har gått så långt att jag petar på saker hos andra.
Så får man kanske inte göra.
Men det är ganska kul.
Och det retar sannerligen upp min väninna.
Sån är jag ibland.

Har ni någon sån där sak för er?
Att böcker måste ligga snett eller tidningarna rakt?
Kram Hannis

Ps. Anna.S, Fina du!
Jag är övertygad om att du aldrig kommer att ge upp!
Jag vet hur skrämmande det är det där med att bryta isen.
Var livrädd men sen tänkte jag att om jag ska vara en
bra människa för mig själv så måste jag vara
ärlig på det planet också. Tror du förstår vad jag menar.
Men man känner när tiden är mogen.
Det är viktigt att inte pressa sig själv.
Är enormt tacksam för att du delar med dig!
Och du, det där med huvud eller skulptur lät kul att göra!
Kram 



17 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Jag beundrar de som är operfekta. Jag är då tyvärr den där som gärna vill ha det perfekt. Jobbar hela tiden på att inte vara det. Har fått lära mig det på jobb. Eftersom där funkar det inte att allt är perfekt. Nyttigt för mig. Härligt och fint hur du har satt bilderna. Ha en fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Haha... jag vill att saker ligger rakt, fast du är varmt välkommen hit och putta på lite saker! :-)

HWIT BLOGG sa...

Hi hi, ja du jag är nog en pedant som har oordning på det mesta...märkligt! Härligt inlägg och kul att du stökar lite hos din väninna :)
Ha en glad dag!
Kram Titti

Birgitta sa...

Kommer på mig själv att jag sitter & ler när jag läser detta inlägg ,,,
Pedant hm ,,, Ja så har jag varit i många år,allt ska va på ett visst sätt,ordning & reda
Men mådde inte alls bra ;/ "jobbat" hårt även på alla "måsten"
Big No No ,,, Kommit väldigt långt på detta redan & mår sååå mycket bättre.
Njut av dagen fina du
Kramizzar/

Villa Freja sa...

Nej det har jag inte. Jag gillar faktiskt både och. Perfektion och operfektion. Lite blandad är jag allt. Ambivalent... Kram.

Maria - Snickaregården sa...

Hahaha... skrattar åt mig själv. Igenkänningsfaktorn är hög :)
Vill gärna ha raka fina linjer MEN älskar en bokhög på sniskan eller armband i en hög på sängbordet och så. Yogamattan ska också ligga kant i kant med linjerna i golvet.
kontrollbehov eller perfektion? Det syns att vi lever iaf här hemma så linjerna kanske ramar in vårt liv ;)
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Hahaha... skrattar åt mig själv. Igenkänningsfaktorn är hög :)
Vill gärna ha raka fina linjer MEN älskar en bokhög på sniskan eller armband i en hög på sängbordet och så. Yogamattan ska också ligga kant i kant med linjerna i golvet.
kontrollbehov eller perfektion? Det syns att vi lever iaf här hemma så linjerna kanske ramar in vårt liv ;)
Kram Maria

Choices by Annie sa...

Hi hi här får du gärna komma och peta. Då kanske allt hamnar rakt ;)
Gillar ditt ord operfektion.

Hoppas också att vi någon gång får tillfälle att ses, jag lovar att meddela om jag någongång närmar mig dina trakter;)

En stor kram till dig
Annie

Fru Eriksson sa...

Hihi snyggt "puttat" :)

/Kram

LÁrt de Vivre sa...

Nja, ordning så där i perfektion är inget för mig. Jag gillar nog mer kaos än perfektion. visst gillar jag också ordning och reda, fast på mitt sätt...saker ska leva. En kul sak är på jobb, jag och en arbetskollega skickar kvittenser med fakturorna, då ska man stämpla med en stämpel. Jag stämplar mina hej vilt och kollegan väldigt ordningsamt rakt. Man ser alltid vem som har skickat vad. Jag påstår att mitt sätt är lite mer vilda västern och för mig känns det bäst.

Men!! Om jag kommer hem till någon som har sådant superkaos med alla saker ( stökigt delux) då kan det istället klia i fingrarna att städa och ställa allt iordning. Kanske inte rakt men iordning....

Putta du till böckerna på sne och låt hemmet andas och leva, då mår du som bäst!!

Kram Kajsa

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Haha, det där med snett och rakt är intressant. Har en jobbarkompis som har svårt och fika om inte borden står rakt, så olika vi är. Jag har hyfsad ordning på saker som är framme, men i skåpen!! Nu tycker ju jag att det är snyggt om inte allt är rakt, gillar dina bilder på väggen hur dom hänger.
Kramar/AM

Rost och rädisor sa...

Skrattar så tårarna rinner!
Gillar också operfektion och asymetri, men tror inte att jag börjat putta på böcker än. Däremot har jag fått mina krukväxter omarrangerade av symmetripolis. Ser att flera kommentarer likställer snett och osymetriskt med oordning och stök, men det är en helt annan sak menar jag.
Nu ska jag gå och putta på nåt.
Ha det fint och tack för gott skratt.
Anette

Helena sa...

Jag får ett stort leende på läpparna. Här skriver jag idag om damm och du om asymmetri/lite oordning. Tänker att vara lite opedantisk är sunt! ;-) Jag har tyvärr inte något sådant som jag kan komma på. Känns lite tråkigt när jag tänker efter. Fast jag har säker någon ovana - eller vana beroende på hur man ser på det hela. Det här blir kvällens kluring.
Kram

Therese sa...

Hihi, rampe Hannis!

Jeg kjenner ett behov for å rett opp kortene dine slik at de henger rett. Men du har helt rett, de er mer spennende slik de henger nå selv om det er feil ;-)

Mamma C sa...

Jag är nog lite av båda sorterna tror jag.
kram Mamma C

Anna S sa...

Det är ett intressant ämne du tar upp; det med perfektion vs att vilja ha det lite "som det är". För mig handlar det om det.. Just att inte behöva vara eller ha det "perfekt" med saker runt mig. Förr om åren var jag nitisk med tex damsugning. Det handlade då om kontroll för mig. I motsats till vad jag hade över det inom mig. Med åren har jag blivit mer och met förtjust i det operfekta. Det som inte är helt tillrättalagt och rakt.
Det gör mig inte så mycket om det blivit en spricka i träet på ett skåp. Istället tänker jag att det är en del av hur det blev-och det bidrar till charmen.
Alla är så olika. Blev lite fnissig när jag läste att du puttar till högen med tidningar hos din vän. Bra gjort faktiskt. Och härligt att vara någon nära och kunna utmana så utan större bryderier. :-)

Tack för dina ord också! Nej, ge upp kommer jag inte att göra. Det är ensamt ibland när jag är medveten och vågar ta in mer än de andra. Idag har jag haft en gråtdag. Hoppas att imorgon blir annorlunda.
Jag tror som du att man känner när tiden är mogen för att dela med sig. Känner igen mig mycket i det du skrev om att vara sann på alla plan. Både mot sig själv och viktiga personer runt en. Utan det känner jag mig halv och det är lätt att bli missförstådd om mycket är höljt i dunkel, eller om det finns samtalsämnen som inte "får gås inpå". Det är viktigt känner jag att få vara den person man är, med historia och allt.
Även om jag ofta berättar lite i taget för att andra inte ska bli överväldigade.

Stor kram!

Johanna | Tillvaron.se sa...

Eh, jag vill gärna att det ska vara perfekt operfekt. Går det?

Men jag ÄLSKAR att du puttar till böcker. Jag ska också börja göra det tror jag. För jag är ändå rätt säker på att det är roligare om allt inte är helt rakt... :)