Frukostrutiner

Jag tränar på att äta frukost.
Låter löjligt men det har varit min stora grej i snart ett år.
Att hitta en frukostrutin.
Som är lätt men inte bara kaffe.
Det har gått bra men det kräver fantasi.

För efter ett tag ledsnar jag på smoothie och ägg, chiapudding eller omelett. 
Och på vardagen orkar jag inte göra bananscoenes eller bananpannkaka. 
Inte klockan 4 på morgonen,
Så nu provar jag hirsgröt med hallonröra till.

Det låter inte gott, hirsgröt,  men det är det.
Och den går att variera i alla möjliga former.
Allt går ju att kasta ner, fikon, plommon, nötter eller färska frukter.
Så går det snabbt också.

Har ni frukostrutiner?
Eller är det kaffe på vägen ut som gäller?
Tips på enkel vardagsfrukost kanske?

Kram Hannis

Ps. Anna.S, Visst är det så,
 att känslan för bostaden är kopplad med något annat,
För mig är det tydligt att det hänger ihop med andra processer.
Den där längtan efter att bara sopa rent.
Börja om med ett nytt blad på något sätt.
Så det blir också en "frigörare", precis som skapandet.
Både på gott och ont=))

Förstår dig med ljuset.
Det tar tid att ställa om sig.
Kram!



18 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Frukosten är bästa måltiden! Tidig morgon blir det te och en skål med keso, hallon och någon fröblandning. Snabbt och enkelt. Efter hundpromenaden blir det en kaffe med en god macka! Hallonen byter jag ibland ut mot en skuren apelsin och på sommaren blir det förstås jordgubbar.
Önskar dig en fin dag med frukost i magen!
Kram M.E

Choices by Annie sa...

Sen vi slutade ha smörgåsar här hemma till frukost så har frukosten varit minst sagt lite knepig för min del. Jag har gått igenom alla de där stadierna med smoothie, chiagröt mm mm och liksom du tröttnat. Och det gör väl de flesta efter ett tag. Så just nu består min frukost av mandel, russin, en kopp te och ett ägg och ibland ett äpple. Faktiskt en helt ok frukost och jag står mig relativt länge på det.

En fin torsdag önskar jag dig
Kram
Annie

Arja sa...

Halloj!
Vardagar blir det havregrynsgröt med kanel och en balja kaffe för att vakna till liv hihi. Helgerna när man har mer tid så blir det gärna brunch.
Kram Arja

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hirsgröt har jag aldrig provat, har lite svårt för gröt. Om det inte är risgrynsgröt, smakar hirsgröt lika som det skulle det bli en favorit. Jag äter ett eller två kokta ägg och en näve cocktail tomater, är totalt beroende av ägg, får jag inte det blir det en trist start på dagen. Ha en fin torsdag och stor kram/AM

Helena sa...

Svår fråga... Frukost! Ett måste för att orka dagen, men det handlar mer om att få i sig något. Bra att du ställde frågan - det tåls att fundera mer på. Jag börjar morgonen med en promenad med hundarna, sedan blir det något att äta - enkelt och oplanerad. Gärna grovt bröd med tillbehör. Kaffe det blir inte förrän vid första fikat på jobbet. Måste nog pröva din gröt - det såg ut att vara något i min smak.

Anna sa...

Ett glas proviva, en hård smörgås, några oliver, en skål med fil-müsli-kanel och så en stor mugg kaffe med varm mjölk. Så serveras det här.

Men hirsgröt, det kanske vore något att testa. Hur gör man?

Birgitta sa...

Frukost va de' ja ,,,,
Alltid en kopp kaffe först.Sen blir det massa frukt eller en tallrik kvarg med lite olika tillbehör & ett glas jouce.
Älskar kvarg :))
Njut av dagen fantastiskt väder

Kram kram

Finaste mattan sa...

Te på morgonen till frulle och sedan kaffe för att VAKNA! : )

Anna S sa...

Å, samma här. Har just börjat att äta regelbundet; frukost, lunch och middag. Jag har haft svårt med aptiten i många år , men träffade för ett tag sedan en dietist som gav mig rådet att "träna in" det så att man tillsist kan känna sig sugen på att äta.
Nu är det yoghurt med frysta bär jag äter. Och ett par koppar kaffe för att komma i fas med livet.
Tack för påminnelsen om hirsgröt! Det är faktiskt himla gott. Jag gjorde det ofta för många år sedan och brukade ha i fikon och torkade aprikoser klippta i bitar.
Mandelmjölk är extra gott till tycker jag.
Bovetegröt är också gott och innehåller bra med energi.

Brukar göra ett lagat mål om dagen, ofta på kvällen. Men hade nog helst levt på smoothies och yogurt och bär. ;-)

Håller med dig, de där mentala förberedelserna på förändring är på ont och gott, som skapandet.
Känner igen processerna och att vilja riva ut, börja om.
Jag tror att man måste vara redo, men att det är man själv som kan göra förändringar på riktigt.

Här skiner solen idag och katten verkar som jag gilla att det sitter ett gäng fåglar och sjunger utanför.

Kramen till dig! :-)

Suz sa...

Om jag bara inte tröttnat så fort på gröt ... under en lång period åt jag havregrynsgröt med antingen äpple eller bär i och massor av kanel. Men så tröttnar jag och hittar inget annat alternativ än macka, gärna knäcke eller grovt men ändå ... inte så mättande och nyttigt som gröt!

Men kaffe klarar jag inte på morgonen, bara te:) Och Proviva. Men allra, allra först ett stort glas ljummet citronvatten!

Ha en fin torsdag!
Kram
Suz

HönaPöna sa...

Jag älskar frukost, helst smörgåsar liksom... men det försöker jag undvika och tar oftast en heballife-shake. Snabbt, nyttigt och inte alls lika gott som smörgåsar!
Karm på dej!

Flower of Fame sa...

Jag brukar inte äta så mycket till frukost. Det är inte min grej. Men din ser god ut. Ha en fin dag Kram Pernilla

annika sa...

Frukost har aldrig varit min grej. Som vuxen har jag helt lagt bort det på vardagar. Dricker hett citronvatten med ingefära direkt jag vaknar. Efter yogan dricker jag kaffe med kokosfett i. På helgerna nör allt är senare äter jag gärna gröt, alla sorter med bär och någon nötmjölk, eller plättar!

Maria - Snickaregården sa...

Frukost, bästa måltiden. Inte en morgon utan min smoothie :)
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Frukost, bästa måltiden. Inte en morgon utan min smoothie :)
Kram Maria

Mamma C sa...

Äter min frukost vid 9.00 på jobbet på vardagar. Då är det alltid havregrynsgröt med nötter och tranbär i. Helger är det yoghurt med något i och macka. Givetvis är det kaffe efter frukosten.
kram Mamma C

fanny ahlm- hörselskadad sa...

Gud vilken fin blogg! Och fina bilder!
Var gärna med i min tävling, som är dessutom sista dagen och anmäla sig imorgon (fredag den 10) http://nouw.com/ahlm/tavling---dagens-blogg-18479106
Ha det så bra!

Monkan sa...

Frukostrutin, javisst! En skön grön smothie bestående av den självklara kombinationen av grönt te som kallnat, kiwi och... broccoli, ärtor, spenat. Jooo, det är jättegott! Kiwin är syrlig och tar bort jordsmaken... av spenaten. Svalt och fräscht. Och så följer jag upp med lättyoughurt med hemgjord mumsig musli med massa nötter och frön i. Sen när jag kommer till jobbet så blir det ett par koppar te. Kaffet får vänta till efter lunch.

Om jag skulle börja tidigt nån dag, klockan sju, rena eftermiddan för dig :) så kan jag ta med youghurten till jobbet så jag kan gå upp aningen senare. Jag kör med frysta grönsaker och förbereder kvällen innan genom att göra i ordning en lagom portion och lägga i en burk i kylen. Jag äter samma frukost vardag som helg och helt klart vill jag ha kall frukost så det där med gröt går bort, men din hallonröra såg himlans god ut.

Kanske jag borde använda konserverade grönsaker så att jag får fler burkar som jag kan pyssla med ;)