En aning om yoga

Nu blir det långt...

Jag har av och till i många år hållit på med yoga.
Återvänder alltid dit.
Men jag tror aldrig att jag levt med yoga så intensivt som nu.
Min favorit är nu för tiden satyanandayoga,
 och så fyller jag på med ashtanga när jag vill ha det mera fysiskt.
När jag började med yoga så ansågs det vara ganska flummigt,
idag är det troligast en av de största träningsformer vi har.
Suveränt tycker jag!
Yoga något som berikar inte "bara" det fysiska utan framför allt det själsliga.

Och det här är det viktigaste:
Yoga är för alla.
Oavsett din kropp, din ålder, dina kläder.
Yoga är för var och en som vill ha det.
Du kan välja, "bara" det fysiska eller mera.
Du kan fördjupa dig enligt de åtta grenarna eller strunta i det.
Du kan göra det i gubbens långkalsonger eller det senaste yogamodet.
Gubben kan även låna dina långisar om det är så.
För alla!
Och det finns för alla olika fysiska förmågor.
Ingen tävling alltså.

Jag har läst många böcker om yoga.
Sista åren så har det kommit så många vackra böcker.
Men nja, jag har inte riktigt känt att dom träffat mig i hjärtat.
Det har inte med att det är dåliga böcker att göra,
för det är dom verkligen inte.
Dom är vackra och inspirerande på sitt sätt.

Kanske är det så att min yogaresa den här gången handlar om annat.
Att bli vän med mig själv, att göra mig fri.
Fri från själsliga knutar och från leder som i perioder brinner.
Ni vet, när man har sån värk att man knappt kan lyfta en kaffekopp...
då är det svårt att identifiera sig med någon som står på huvudet.
Man känner sig inte så läcker då direkt.

Så kom det sig att jag lärde känna Annika i bloggvärlden.
Jag vet inte om hon hittade mig eller jag henne.
Men i alla fall så hade hon skrivit en bok om yoga.
Jag köpte den med viss skepsis, ännu en yogabok.
Om den oändliga resan, lättheten och hur lätt det var att stå i kråkan.
Så tänkte jag faktiskt, väldigt ironiskt.

Jag började läsa den på pendeltåget.
Och jag höll på att missa min station där jag skulle kliva av.
Jag fick på käften, för mina fördomar.
Åkte en känslomässig berg och dalbana.
För här var det något jag kände igen mig i.
Något grep tag i mig.

Kroppen som inte alltid vill vara med.
Lusten som försvinner, ifrågasättandet.
Gnistan som slocknar när det blir tungt.
Tungt, så tungt det kan bli när man öppnar upp bröstet.
Och gör sig sårbar.

Men så...
hon skriver också om lättheten som kommer efter det tunga.
Om mörkret och om ljuset.
Om den vackra resan som det faktiskt kan bli.

Den underbara yogaresan du gör för din egen skull.
Och jag satt på pendeltåget igen men hemåt den här gången,
och kände ja, så ska det vara, så vill jag känna.

Och jag blev som pånyttfödd.
Blev nykär i min matta.
Blev mjukare mot min kropp.
För kroppen ljuger aldrig.

Det är ärligheten, både i boken och i bloggen.
(under länkarna finns vart man kan köpa boken och hitta bloggen)
Om sorger och glädje.
Livmoder och fjärilar.
Om sin man och sina barn.

Ofta hummar jag igenkännande,
 och tänker att det här måste jag berätta,för mina systrar. 
Det är mest dom som orkar lyssna när jag blir sådär lite jobbigt nyfrälst.

Och det är ju så här.
Att varje människa har sin resa att göra.
Varje människa har sin egen upplevelse och syn på det som sker.
På yoga, meditation, golf eller tyngdlyftning.
Det finns inga rätt eller fel.
För mig är yoga inget som botar kroniska sjukdomar,
det är inte några mirakel som bara kommer.
Det kräver lite av dig som användare.
Det handlar inte om att bli en annan, utan att leva med det du har.
Sen blir det nog ofta så att du upptäcker nya sidor hos dig själv på vägen.
Det är en gåva i sig.

Vi gör det av olika anledningar.
Det här är min syn och upplevelse.
Alltså när det gäller yoga och den här boken.
Någon annan tycker något annat.
Men det är fortfarande något för alla som vill.

Jag brukar inte uppmana folk att handla.
Det ska jag inte göra nu heller.
Och jag är inte sponsrad!
Jag tycker bara om när man visar upp två delar av saker.

Så vill du läsa en bok om en yogaresa som handlar
om upp och nergångar, att förlika sig, dyka och resa sig.
Om du som jag åker med i känslor och suckar:
Ja, vi gör oss fria.
Vi är mjuka mot oss själva.
Även om det skakar på vägen.
Ja, då är det den här boken jag kan rekommendera.

Till er som vill, en fin dag.
Kram Hannis




14 kommentarer:

annika sa...

Åh Hannis så vackert du skriver om min bok, jag blir rörd och varm i hjärtat ❤️️ Tack!

Flower of Fame sa...

Är sugen att prova på yoga. Köpte en bok av Malin Berghagen som var väldigt trevlig. Men sen blev det inte mer. Ha en fin dag Kram Pernilla

Choices by Annie sa...

Tack för tipset, jag är just nu på jakt efter en yoga bok som kan få min hjärna att begripa det kroppen redan förstår. Att yoga gör mig gott. Jag var så duktig, jag gjorde yoga varje morgon, jag tassade försiktigt upp redan klockan 5 i förhoppning att få vara ensam i mitt utövande. Ibland var jag själv ibland hade jag sällskap av barnen i rummet bredvid. Men det gjorde inget det var ändå min stund och yogan gjorde mig så bra. Men sen en dag så kom svackan, jag är inte uppe ur den än. Det är svårt att komma upp på morgonen, sängen lockar mer än mattan. Och på något sätt har jag fått för mig att jag bara kan utöva yoga på morgonen (jag vet helknäpp tanke egentligen)
Så med detta vill jag säga tack. Jag behöver en bok som kan förklara för min hjärna att yoga kan ske när som helst att yoga är till för mig och att min kropp vet en sanning som hjärnan inte förstått än.

En fantastisk dag till dig
Kram
Annie

Anna sa...

Fint skrivet om din resa i yogans värld. Och jag har nog tänkt att jag ska köpa den där boken, och läsa den. Nu tänker jag det ännu mer.

Fin dag till dig också, Hannis! /Kram, Anna

Maria - Snickaregården sa...

Tack för tipset. Det låter som en bok för mig.
Att leva med det du har. Det är ord som jag tycker fattas i mina yogaböcker.
kram Maria

Ulrika sa...

Så fint skrivet, jag hittade hit från Annika som är min "bloggvän". Kram

Nina sa...

Ja så fint! Annikas bok fyller sannerligen ett tomrum, liksom din text här - för det är i det ärliga och nakna, som yogan verkar. Sat Nam!

Pia sa...

Fina du! Vilket inlägg, ja jag vet att jag skrivet det flera gånger innan, men du är så modig som vågar möta dig själv. Jag ska in och beställa på direkten för detta känner jag är ett perfekt komplement till min meditation.
Önskar dig en fin dag!
Kramen

Helena sa...

Vacker text! Visst skriver du ner dina vackra texter? Jag tänker att det skulle kunna bli en givande bok och läsning för många. Du har förmågan att formulera dig så bildligt, vackert och inlevelsefullt.

Jag tränar ibland yoga. Skulle vilja göra det mer och framförallt hemma. Men det är på gång... Jag håller på att planera ett ljusrum här hemma där man även ska kunna ha lite meditation och yoga. Yoga ger så mycket, även styrka i kroppen om man vill. Jag har faktiskt en gång somnat i krigarens position... Tala om avslappning! :-)

vitadrömmarobusigabarn sa...

Yoga är helt underbart
så fint att läsa det du skriver
Varmaste kramar fina du
och en fin vecka!!

Mamma C sa...

Tack för tipset om boken. Och tack för dina fina ord om din resa med yogan.
Kram Mamma C

Idas virrvarr sa...

Jag har alltid längtat till yogan. Dragits till den. Läst böcker, följt videor, läst bloggar och varit på pass. Men de går inte. Jag trivs inte. I övningarna, i kroppen, i tankarna. De blir värre. Jobbigt. kanske har jag för stora förväntningar. Kanske passar de inte mig. Kanske har jag inte hittat rätt. Jag vet inte. Jag vet bara att jag så gärna vill. Kram

Therese sa...

Jeg har blitt så inspirert av deg og Merete (instagram) at jeg har tenkt å prøve å bli kjent med yoga jeg også. Jeg hadde bestemt meg for å begynne på et MediYoga kurs som begynte nå på mandagen, men så valgte jeg det bort. Jeg trenger tid til å bli kjent med livet igjen, lukte på blomster, gå, lukke øyne og vende ansiktet mot himmelen - slike ting. Jeg tror det er viktigst nå. Men en dag, kanskje til høsten, skal jeg også lære yogaen å kjenne og denne boken skal jeg nok også kjøpe etter hvert. Takk for all inspirasjon.

Good Enough sa...

Fantastiskt vackert skrivet. Kloka människa. Stor kram /M