Den där bokklubben

Min vän Blingis drog igång en bokklubb.
Vi var okända för varandra.
Kvinnor från helt olika bakgrund som lever olika liv.
Från första träffen så kände jag att det var rätt.

Samtalsämnen som berör det svåra, det enkla, det roliga, det mänskliga.
Smärta, svärta, ljuset och skratten.
Helt utan rollspel.
Det existerar ingen yta, ingen alls.
Jag blir varm i hjärtat när jag hasar ner i någon annans soffa
och känner att det är en gåva att vara där, tack vare en bok.

Vår senaste bok...
jag började läsa om den igår kväll när jag kom hem från bokklubben.
Det är något i den här boken.
Saker jag behöver lära mig.
Ta in och känna.

Det finn ett kapitel i den som får mig att gråta.
Ingen stilla gråt, utan en ganska smärtsam.
För den beskriver en känsla i en förlust.
Hur det känns när något förloras, går sönder.

Boken är en av de vackraste jag läst.
Jag har läst en del.
Det är inte många gånger jag läser om en bok så snabbt.
Den tar mig med på en resa,
inte bara i vackra ord, eller beskrivningar som väcker fantasin.
Den tar mig med på en resa bland själar.

Om du inte redan har läst den,
så läs den.

Till er,
en mjuk lördag.
Kram Hanni


13 kommentarer:

Suz sa...

Alla boktips är välkomna! Men det låter som om man behöver vara sugen på att läsa en lite djupare bok här, som bringar till eftertanke och förtjänar att få ta tid. När jag väljer bok är det humöret som styr helt. Ibland kan jag ha tålamod att låta en sådan bok hamna på sängbordet, men ibland behöver jag "bara en feelgood ".

Ha en fin lördag!
Kram
Suz

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tack för boktipset, kan behöva läsa en bok med budskap. Just nu läser jag, kaffe med rån, jättekul.
Ha en fin lördag
Kramar/AM

Den där Victoria sa...

Vad fint med en bokklubb där man får mötas över bra böcker och fina samtal. Jag måste verkligen ta tag i mitt bokläsandet igen, det är ju bland det bästa som finns att försvinna in i böckernas värld. Den boken hamnar på min lista på böcker som jag ska läsa.

Kram Victoria

Birgitta sa...

Måste ,,, måste läsa denna bok.
Tack för tipset.
Njut av dagen fina du ,,,

Kramar om/

Anna S sa...

En resa bland själar..! Låter intressant!
Visst är det härligt att vara välkommen till andra, att ha något som knyter en samman med andra varelser. ;-)
Så fint att du hittat bokklubben som berikar så.

Tack, har tagit hand om mig och det är bättre med värken. Har fått nån infektion som spökat hela veckan. Ont i halsen. Men det känns bättre idag tack vare medikamenter från lådan under sängen.

Önskar dig och pälsbollen en fin lördag!

Helena sa...

Tack för boktipset! Och tack för din rara kommentar igår.
Här rensar jag ut böcker ur bokhyllan idag och ska sälja på loppis. Det är dags att den litteratur jag idag är intresserad av får plats. Ha en riktigt skön lördag! /kram

Maria - Snickaregården sa...

Fastnade efter en halv sida. Den är så vacker, så underbar. Känner också ett sug efter att läsa om den, fast det var inte länge sen jag läste.
Roligt med en bokklubb, att få diskutera runt lite om en bok. Ibland har man många tankar efter man läst ut en. Som denna bok.
Kram Maria

Maria - Snickaregården sa...

Fastnade efter en halv sida. Den är så vacker, så underbar. Känner också ett sug efter att läsa om den, fast det var inte länge sen jag läste.
Roligt med en bokklubb, att få diskutera runt lite om en bok. Ibland har man många tankar efter man läst ut en. Som denna bok.
Kram Maria

Villa Freja sa...

Den boken är jag nyfiken på.
Vad kul med bokklubb. Kram.

Flower of Fame sa...

Tack för tipset. Hoppas den finns som ljudbok. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Anna sa...

Åh, den där boken alltså. Den är fin.

Idag läste jag ut en annan bok som jag varmt kan rekommendera; Livet enligt Fikry. Har du inte läst den - så gör det också. Kanske något för bokklubben. :)

Idas virrvarr sa...

Va spännande det låter. Den måste jag titta efter. Kram

Finaste mattan sa...

Den där blir man ju nyfiken på...
: )