Doften av nymalet kaffe

Ni vet, jag älskar kaffe.
Starkt, hett med mycket smak.
Mjölk i, gärna varm skummad.
Jag testar olika sorter, hummar och provar något nytt igen.

Igår köpte jag en kaffekvarn.
Så köptes bönor, en riktig specialblandning.
På kvällen spred sig doften av nymalet kaffe i det lilla hemmet.
Och jag kände att inspirationen jag saknat kom tillbaka.
Inte bara på grund av kaffet förstås.
Eller varför inte förresten, allt är ju möjligt.



Och ikväll blir det magi i köket.
För ikväll ska bönorna från Kuba malas.
Bönor som mamma tog hem till mig från sin resa.
Jag luktar på dom och fnissar för mig själv.
Doften är ju galen, som i en saga.
Jag ser cigarrer, rom, små koppar med svart kaffe.
Vackra klänningar, stora bilar och färgglada hus.

Så ikväll binder jag malahalsband.
Dricker nymalet kaffe av bönor från Kuba.
Och njuter av att inspirationen jag saknat har vaknat.
Men först ska jag plantera dadlar och kanske fikon.

Kram och mjuk söndag// Hannis

Ps. Anna.S men vad kul med en liten till i familjen.
Hoppas att ni hade det mysigt!
Alltså symboliken i det trasiga...
visst är det magiskt ibland.
Jag tänkte på det när jag höll på och limmade.
Kanske är det därför vi tycker om dom där soprumsfynden på ett sätt.
För att vi får laga och fixa det som är trasigt.
Det blir något nytt, vackert av det.
Stor kram

12 kommentarer:

Jennica... sa...

Underbart med doften av nymalt kaffe! Jag har ingen egen kaffekvarn, men min syster har och hon är jätteduktig på att fixa gott kaffe. Enligt konstens alla regler! :)
Ha en fin söndag! Jag tänkte börja med en lång promenad eftersom solen skiner!
Kram Jennica

Fru Eriksson sa...

Wooo Ljuvligt - Känner riktigt doften av nymalet kaffe ♡ ...

Ha en fin Söndag!

tinajo sa...

Härligt att ha en egen kvarn! :-)

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jag kan hålla med om att det luktar väldigt gott, men jag tycker inte det smakar så gott. Dricker kaffe ibland, försöker fortfarande lära mig, det är lite vuxenpoäng på det...men jag blir nog aldrig vuxen haha :)
Ha det fint !
Kram Pia

Anna sa...

Mmm, man kan nästan känna doften bara av att se på bilderna här. Mysigt. /Kram, Anna

Anonym sa...

Hej! Måste få fråga dig en sak....skriver du ut duna foton själv m skrivare? Isåfall har du tips på nåt schysst märke? Funderar på om jag skall köpa en men är totalt vilse i den djungeln....
Och en god kopp Java det är livet det!😊
//Tina (hoffen63 på insta) 😀

Flower of Fame sa...

Så mysigt det låter. Hoppas ditt kaffe blev gott. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Mamma C sa...

Låter helt fantastiskt för en till som gillar kaffe.
Kram Mamma C

HWIT BLOGG sa...

Åhh kaffe och dess doft!! Jag maler mina egna bönor eftersom all annan bryggkaffe inte duger hi hi! Ja sen doften...bara doften...
Varm kram,
Titti

Choices by Annie sa...

Jag kan känna kaffedoften hela vägen hit. Doftar ljuvligt ;)

Vilken vacker tolkning av yta. Gillar ditt sätt att se på det perfekta, jag tror inte heller på det perfekta och jag älskar din vas.

En härlig start på den nya veckan önskar jag dig.
Kram
Annie

Pia sa...

Doften av kaffe, värme, lycka och njutning allt i ett. Ibland är det någon liten grej som drar igång allt igen, kan ju ha varit kaffedoften ;) Härligt att du hittat inspirationen igen!! Kanske kan ett halsband hitta hem till mig :)
Hoppas du får en fin start på veckan, trots blötsnö och grått.
Kramar

PranaLing sa...

Åhh jag dras med i din historia,lever mig in och känner doften.

Härliga människa!!
Kram