Vi har börjat med en bok

 Jag har fått lov att berätta nu.
Vad jag och mina två systrar sysslar med.
Vi har börjat med en bok..
Tillsammans.

En bok om det som vi är ganska bra på om jag får säga det själv.
Att se det stora i det lilla.
Foto, recept och berättelser från livet.
Ungefär som livet ser ut, pyssel, vardag och lite allvar.
Och sånt som är där emellan.
På vårat sätt.

Kanske kommer det en rad eller flera om hur man orkar skratta 
när man har en beroende i sin närhet som ställer till det för sig och andra.
För det vet vi att man orkar ibland, skratta i det svåra.
Garanterat blir det rader om hur det är att leva med kronisk smärta.
Kanske blir det lite om kärlekens märkliga vägar...

Helt klart blir den ärlig.
För är det något vi inte gör så är det att försköna.
Vi är heller inte rädda för att prata om det svarta.
För ont kan det göra ibland att leva.
Eller prata om det ljusa, vackra i livet.
Många såna gåvor har vi människor.
Så blir det mycket mera som jag inte kan skriva om just nu.

Så jag skriver som en besatt,
Om tankar och fotoprojekt.
Om hur jag tycker att man kan gestalta ett visst ämne.
Det betyder inte att det blir så.
Eftersom att två till är med och bestämmer.
Men det betyder att vi har börjat.



När dagens ljuset försvinner så blinkar jag till lite,
bland nyväckta pelargoner, otända ljus och kallt kaffe.
Och funderar.
På hur lyckligt lottad jag är.

Så tänker jag på boken, 
om den kommer att ges ut ?
Inte en aning!
Kommer den att köpas av någon om den ges ut?
Inte en aning!
Det är inte det viktiga just nu.

Men jag vet, att hur det än blir.
Så gör jag det ihop med två av dom jag älskar mest.
Uppfyller det som är en del av en dröm.
Vi har börjat med en bok.
Hur fint är inte det liksom?

Till er, en mjuk fredag.
Kram Hannis


32 kommentarer:

Arja sa...

Halloj Hannis!
Ett stort varmt grattis till dig & dina systrar ♥ Åh vad spännande, kan tänka mig att du går och funderar mycket nu och jag kommer stå först i kön för att köpa mig ett ex hihi.
Kram kram Arja

Melody and M.E sa...

Här är en till som kommer trängas i kön!
Den kommer bli Så bra!
Kram M.e

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Äntligen !!!!!! Det har jag väntat länge på !!!!
Då är jag nummer tre i kön.
Va glad jag blir att höra detta...heja Hannis och hennes systrar !!!

Önskar dej en fin fredag, kraaaam

Flower of Fame sa...

Så roligt. Framförallt att ni gör det tillsammans. Håller tummarna att ni publicerar den en dag så jag kan få läsa den. Ha en fin fredag Kram Pernilla

Åsa Liljedahl sa...

På plats i kön! Ska bli spännande att följa med på er resa genom livet. Kram kram :-)

HönaPöna sa...

Det är verkligen hur fint som helst... och jag tänker att det är som balsam för själen att få skriva och dela med sej, och jag vet ju hur duktig du är på att formulera ord på ett fint sätt tillsamman, är helt övertygad om att det kommer att bli storslaget!
Finaste fredagen till dej!

Hemma på Sjuan sa...

Men vad spännande. Och den kommer bli bra, det är jag säker på. Fredagskrönika till dig, Suss

Choices by Annie sa...

wow... Jag sitter här med ett fånigt leende på läpparna, ett fånigt leende fyllt av lycka till dig. Är så glad för din skull och jag är helt övertygad om att den boken kommer sälja i massor. Jag kommer i alla fall definitivt att köpa den.

En fantastisk fredag till dig
Kram
Annie

Birgitta sa...

Detta låter ju helt underbart
Kommer stå i kö som många andra,för att läsa denna underbara bok .....
Önskar dej & dina systrar en fantastisk resa med tankar ord minnen .... glada tunga lätta tankar ...
Forts fin dag du fina
Kramar om ....

millandante sa...

Åh tjoho så roligt och spännande!!!

Jag bara vet att detta kommer att bli så fint så fint, och så bra!

Köper boken direkt den kommer ut!

Varm kram och fin helg!

Milla

Maria - Snickaregården sa...

Det låter ju helt fantastiskt. Du skriver så bra och jag ställer mig i kön :)
Kram Maria

Nilla Q sa...

Vad härligt! Ett sådant roligt projekt! Tror säkert det kommer att bli jättebra. Jag gillar verkligen hur du skriver här på bloggen.

Trevlig fredag!
Kram Pernilla

Pia sa...

Lycka!!! Det är det första som kommer till mig när jag läser ditt inlägg. Jag är först i kön på boken, för jag är övertygad om att det blir en sådan. Åh så glad jag är för din skull, vad härligt att förverkliga sin dröm, och det tillsammans med dina systrar.
Jag sitter och skriver på min livsresa och det är svårt ibland men oftast så ramlar bara orden på.
Önskar dig en fin kväll!!
Kramar

Anonym sa...

Att se det stora i det lilla. Det allmängiltiga i det subjektiva och den unika enskildheten. Fint att kunna skriva tillsammans med några en tycker om och delar historia och upplevelser med. Det låter som en inspirationsbok i konsten att leva. Jag ser fram mot att läsa boken så som jag varje dag ser fram mot att läsa din blogg.
Önskar dig och dina systrar skrivlycka.
Gunilla

Suz sa...

Jag vill köpa er bok😊 Så spännande det låter, underbart roligt!
Ha en fin helg!
Kram Suz

Ps. Tack för tipset om webbutik, beställning är lagd.

anettan sa...

Så spännande. Med en tanke på hur duktig du är på att uttrycka dig i ord så blir det en lyckad bok tror jag. Kram Anette

Anna S sa...

Hejsan! Vad kul och spännande med ert bokprojekt!
Jag tycker att du och de dina gör helt rätt i att komponera en bok och att den kanske kommer ges ut!
Tror att den sortens bok, med de olika teman och infallsvinklar verkligen behövs!
Det är alldeles nödvändigt att kunna skratta åt elände ibland. Och även att kunna känna sig förnöjd med det man har i livet.
Jag skulle gärna ha en sån bok att bläddra i! Med foton, text varvat.

Förr läste jag mycket om olika livsöden och hur människor tog sig igenom kriser . Har inte orkat läsa böcker på många år, men har fortfarande behållning av de jag läst. Just igenkänningen, att man ingalunda är ensam.
Vardagliga saker tycker jag är högintressant! Go for it! :-)

Kramen till dig och önskan om en mjuk lördag

Jennica... sa...

Men åååhhh, vilken dröm!! Helt galet roligt och spännande! Jag vill ha en signerat ex! :)
Men ärligt, jag tror ni är på nåt där, en bok om livet liksom. Högt och lågt. Ärligt och öppet. Det kommer att bli kanon, det är jag säker på!
Stor KRAM!

Mycket annat & lite betong sa...

Så spännande!
Det blir säkert en bra bok med intressant och varierat innehåll och med dina fina foton.

Lycka till, till er!
Kram Agneta

Therese sa...

Jeg gleder meg så veldig til å holde den i hånden. Klart den blir utgitt, hvis ikke gjør dere bare det selv.

Er det ikke litt gøy å være en trio, at man må ta og gi og kanskje endre seg litt for å få det til? Det blir spennende å få ett glimt av søstrene dine også.

Håper dagen din blir myk. Da jeg stod opp i morges blomstret en av påskliljene mine, som en liten sol i regnværet. Det er en god start på dagen!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här kommer bli bra! Här har du en till som absolut kommer köpa boken. Så roligt att du äntligen fattat att du ska göra detta, kommer bli ett roligt samarbete också.
Kramar/AM
Ps, får inte fram ditt senaste inlägg...

Anna sa...

Och jag blir så glad så att jag nästan gråter. Vilken grej. Den boken vill jag läsa och ha i min ägo. /Kram, Anna

Anci sa...

Åh, vad roligt ! Jag vill gärna titta i den. När kommer den ? :)

Lycka till med boken !!

Kram
Anci

Villa Freja sa...

Vad spännande och roligt det låter. Stort lycka till. Kram.

åse sa...

Men åh vad spännande, jag ställer mig i köpkön och ser fram emot att följa er resa. Kram Åse

Kia sa...

Åh vad spännande! Det passar dig som skriver så bra och gör dina systrar det med kan det ju inte bli annat än bra! Lycka till.

Ha en toppen söndag!
Kram Kia

VisaLiza sa...

Vilket spännande projekt! Låter som om det kommer att bli en spännande resa för er tillsammans, kramar Liza

annika sa...

Självklart ges den ut! Av ett förlag eller av er själva! Varför annars göra den 😊 Stor kram och lycka till!!

Den där Victoria sa...

Underbart! Den boken ser jag fram emot att läsa.

Kram Victoria

Ida Här och nu sa...

Klart att den kommer att ges ut. Och jag kommer självklart att köpa den! Kram.

Johanna | Tillvaron.se sa...

Heja, jag har varit här inne på bloggen nu i sammanlagt 2,5 minuter och vet med all säkerhet att jag kommer köpa den. Så nu är det bara att jobba på!

Life by ScienceHelena sa...

Jag blir så glad när jag ser din etikett - Tankar och sånt. Min kallar jag Fronesis - livets visdom. Fin dag till dig!