On the side

Temat på fotoutmaningen är "on the side"

Jag funderade länge.
Jag har fotat kedjeskydd, parfymflaskor och annat som kanske skulle kunna funka.
Inget av det kändes intressant.
Men nu på morgonen så satt jag och tittade på morgonsolen.
Som föll på en av mina bokhögar.

På den bokhögen som innehåller böcker om människor,
människor som står eller har stått på den utsatta människans sida.
Martin Luther King, Nelson Mandela, Desmond Tutu. Dalai Lama,
Kofi Annan, Moder Teresa.

Alla dessa människor som utan att kräva något tillbaka,
 kämpar för en värld som ska vara färgblind, jämlik och fredlig.
och som står vid människans sida, 
den människa som anses ha ett mindre värde än andra människor.
De människor som föds utan samma rättighet och möjlighet,
som du och jag.


Dom finns överallt, hela tiden dom människorna.
Som står vid människans sida, den utsatta och kämpande.
Det är inte alla som det skrivs böcker om..

Det är det där med att vara där med hela hjärtat.
Att göra saker för att det är det rätta.
Oavsett om det är litet eller stort.
Inte göra saker för att få bekräftelse.
På att vi är duktiga.
Utan att vara osjälvisk i sin handling.
Ödmjuk.
För andra.
Såna är dom, dom som hjälper andra.
Som står vid människans sida.

Det var vad jag började tänka på i morgonsolen.
På människor jag beundrar.
Både dom det skrivits om och dom som det inte skrivits om.
Men som finns i världen hela tiden.
Och kämpar för andra.
Med osjälviskhet och ödmjukhet.
Vid människans sida.

"On the side"
För att se flera tolkningar så klickar ni här
Var med vet ja.
Det är ingen tävling.
Tolkningen är fri och det är alltid roliga teman.

Kram Hannis



20 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var ingen lätt utmaning, men du löste den galant! Din bokhög med dom namnen blev mitt i prick.
Kramar/AM

Lene sa...

Underbar tolkning av veckans utmaning.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Flower of Fame sa...

Du får verkligen till det i din tolkning. Jag önskar att jag var en sådan god människa som du beskriver. Tur de finns. Ha en fin dag Kram Pernilla

Den där Victoria sa...

Vilken fin tolkning och vilken bokskatt du har där, med fina människoöden.

Kram Victoria

Maria O sa...

En alldeles underbar tolkning Hannis! Människor som finns vid andra människors sidor, som står upp och som stöttar, det behövs det.
Kram Maria

Arja sa...

Halloj!
Fin tolkning, tänk om alla kunde tänka/vara så, tänk vad världen skulle vara så mycket bättre då ♥
Kram Arja

Villa Freja sa...

Vilken fin tolkning. Tänk vilken underbar värld vi levde i om alla hade ett så stort hjärta. Kram.

annika sa...

Så vacker tolkning. Tack! Blir lite sugen att hänga på, en annan gång kanske :) Ha en fin söndag!

LÁrt de Vivre sa...

Skön tolkning!!! Dessa modiga, smarta och kloka människor.

Kram Kajsa

Ps. Stolarna hittade vi hos svärmor :)

Jennica... sa...

Ingen lätt utmaning det här! Men din tolkning är mycket fin! Tänk att böcker kan ge så mycket inspiration - hela tiden! :)
Kram Jennica

Lena - Mina Fina Stunder sa...

Vacker tolkning med vackra ord om ödmjukhet!Det är tur att det finns böcker, utan dem skulle vi vara fattiga på kunskap, intryck, känslor och tankar. Trevlig kväll! Kram Lena

Kia sa...

Hoppas du har haft en toppen helg och att veckan blir lika!

Kram Kia

Melody and M.E sa...

Underbar tolkning av dagens tema. Jag berättade vid dagens frukost jag växte upp med Martin Luther King som idol! Mannen i mitt liv växte upp med idrottsmän som idoler, så han förstod inte riktigt mitt tidiga intresse för att kämpa för människor vid sidan av.
Kram M.E

Pia sa...

Så kloka ord! Vilken underbar bild, fina böcker om underbara människor. Att ge av sig själv utan att vänta sig något tillbaka är sällsynt idag.
Önskar dig en fortsatt fin kväll!
Kramen

Annapannapuff sa...

Så klurigt! Och fint tolkat'

Bakom dörr nr. 11 sa...

Underbar tolkning !
Fin kväll till dig.
Kram Pia

anettan sa...

Underbart! Kram anette

Julia sa...

Feliz Sant Valentin. Ha estado un regalo el visitar tu bloc, he encontrado cosas muy interesantes, te invito a visitar el mio y si te gusta me encantaria que te hicieras seguidora y asi compartir nuestros blogs
Elracodeldetall.blogspot.com
❤️💌💔💌❤️

Åse sa...

Kloka ord och vackert tolkat. Ha en fin måndag. Kram Åse

Choices by Annie sa...

Vilken fantastisk tolkning och de där människorna är fina förebilder.
Fina varma starka ord.
Fin dag till dig
Kram
Annie