Mörk

Först, tack för era vackra ord!!

Temat hos Malin  är idag mörk.
Om jag inte virrat ihop dagarna helt förstås...

Jag har inget emot det mörka.
I det mörka går det att skapa vackert ljus.
Både själsligt och i inredning.

Kontraster är nog det som lockar som mest.
Som min svarta vägg.
Som huserar sånt som är viktigt för mig.

"Be true to your self"
En sån rad i det mörka gör att det genast blir ljusare.
Ett vykort hittat i en burk som min ena syster köpte till mig.
På en loppis i Paris.
På kortet finns en hälsning under krigstid, alltså andra världskriget.
Det mörka blir alltid ljusare av någons hälsning i en svårt tid,
Så hon då, husgudinnan.
Den rösten, som rockar, tröstar, väcker och söver.
Hon som ville ge så mycket ljus men som försvann i det mörka.
Men som fortsätter att leva och ge, genom sin musik och sin röst.
Rösten som kan vara en tröst i mörkret.
Min tolkning av mörk.
Eller kanske av ljuset i en mörk vägg.

För att se flera bidrag så klicka här
Fredag, fin sån till er.

Kram Hannis


18 kommentarer:

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Gomorron goding !!

Jaa..tänk vad kontraster är viktigt..inte bara i inredning, det behövs för livet som helhet. Läste ditt förra inlägg..du är så begåvad..du borde satsa på att skriva ännu mer och då tänker jag inte enbart här inne, men det kanske du gör redan.
Till ngt helt annat..måste bara berätta, eftersom jag är en sån skid och snönörd,..vi åker till Polen på sportlov idag. En hel vecka bara skidor..familj..vila och god mat ! Ska bli väldigt spännande..har hört så mkt gott om skidåkning i zakopane som byn heter.
Nog om detta..
Må nu så bra och fortsätt på din väg, du har en så grymt bra inre kompass !!!

Stora varma kramen från mej !

Flower of Fame sa...

Underbart bidrag på mörk. Du fick verkligen till det. Ha en fin dag Kram Pernilla

Maria - Snickaregården sa...

En sån bra tolkning av det mörka. Kontraster. Underbara ibland, jobbiga däremellan men som ger så mycket.
kram Maria

Min Lilla Kokvrå sa...

Underbar tolkning! Ur mörker skapas ljuset...
/ Birgitta

Jennica... sa...

Fin tolkning! Gillar också kontraster, det är fint. Det är väl det som gör saker och ting personligt tror jag...

Ha nu en riktigt fin fredag! Jag sitter i soffan och dricker morgonkaffe, men längtar redan hem hit igen! :)

Kram Jennica

Choices by Annie sa...

Vilket vackert mörker, mörker kan vara vackert ibland. Men jag gillar inte mörker i skogen, mörker när jag är själv hemma eller för mycket mörker i själen. Men mörker på en vägg dekorerad med vackra ting. Det är vackert det.

Fin fredag önskar jag dig
Kram
Annie

Birgitta sa...

Underbara kontraster,visst är det härligt :))
"Bara älskar din mörka vägg"
Ljuvligt vacker morgon idag Sol & underbart krispigt ute ,,,
Njut av dagen
Kramar om
Birgitta/

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fin bild på Joplin, kanske har skrivit det här förut men jag älskar hennes, Little girl blue.
Ha en skön helg och kramar/AM

dahlia sa...

Jättefina tolkningar....

HönaPöna sa...

Fin tolkning av mörk... ibland behövs ett visst mått av mörker för att man ska uppskatta ljuset.
"Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det..."

Fin fredag till dej vännen!

LÁrt de Vivre sa...

Läcker tolkning med husgud och fint ordspråk. I det mörka finns det vackra och magiska

Kram Kajsa

Anna S sa...

Hej Hannis, såna bra tolkningar. Vackra bilder också.
Håller helt med dig om att de olika lägena behövs. Utan sämre dagar skulle jag nog inte uppskatta de bra dagarna lika mycket. Det hjälper för mig inte att vara arg på mörkret, utan mera att omfamna det. Göra lite snälla saker mot mig själv. Hemma-spa är en sån sak jag gör ibland. Hårinpackning och lotion. Även nya sängkläder och att flytta på saker. Så att man ser att det går att påverka, även i det lilla.

När det kommer till inredning beundrar jag er som vågar ha kontraster. Jag tröttnar fort på det. Gillar när det inte är så distinkt. Men för bara några veckor sedan hade jag funderingar på att måla rummet och hallen mörkt grå. Nån dov, vilsam kulör. Har läst att små rum inte nödvändigtvis uppfattas som mindre med mörkt på väggarna.

Har haft både ljusblått och sen en grå period med väggarna. Nu är det vitt, och i behov av ommålning.

Nu börjar jag längta efter ljuset på våren mer och mer.
När mörkret inte faller så snart på eftermiddagarna.
Det kommer vara välkommet.

Kramen Anna S, hoppas din dag är behaglig.

Fröken Foto sa...

Wow, riktigt snygg mörk tolkning.

Önskar dig en fortsatt fin fredag.

kram kram Malin

anettan sa...

Mörkt.....då tänker jag läskigt, mysigt och snyggt. Trevlig fredag. Kram Anette

Lisa sa...

Kontraster är bra, fina ord. "i det mörka går det att skapa vackert ljus", precis så som snön gör med dena mörka årstid. (fast nu e det ju ändå lite ljusare för varje det) men ändå... :)
Mystiskt och lite mörkt.
Fin fredag!
Lisa

Kia sa...

Gillar mörkt! Går att ljusa upp vid behov. :)

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Sara Mattsson sa...

Vilken skatt med vykortet! Tänk att öppna en burk och hitta en sån hälsning från historien.
Vackra bilder!

Suz sa...

Härligt bidrag!
Kram
Suz