Det där med att klara en vinter

Det är fortfarande vinter.
Men det är också så att vårtecken har börjat dyka upp.
Jag tänker på "att göra om" mest hela tiden.
Min besatthet just nu är ett av dom, vårtecken.

Ska jag kanske måla en hel vägg svart igen?
Det har jag ju gjort förut och gillade det.
Ljuset är på väg tillbaka så då kan man slänga fram den mörka färgen.
Ska jag bygga ny soffa?
Nytt bord? Sy nya gardiner?
Plantera om blommor?

Alla dom här banala men ack så bekväma tankarna är vårtecken.
Dom kommer alltid med ljuset.
I vanliga fall brukar det börja i mars.
Men nu är det tidigare.


Så jag tänker svarta väggar, vårljus och så får jag syn på min smoothie...
Hallonrött!
Jag har en hallonröd pläd någonstans.
I sammet med inslag av nougat.
Så drar det igång igen.

Och det är då det slår mig.
Vi är i mitten av februari snart.
Det börjar närma sig mars.
Det betyder att jag klarade det.
Jag klarade dom mörkaste månaderna, 
utan att ramla ner i det svarta hålet av trötthet.

Jag välkomnade julen flinandes.
Kunde njuta av mörkret.
Med dom tända ljusen, utan att vilja sova bort januari.
Drack goda, rykande teer och ville vara vaken hela natten.
Bakade bröd i raggsockor och morgonrock.
Och längtade till kvällen när jag skulle tända ljus igen.

Jag kunde äntligen stå i ett snöfall,
och tycka att det var så vackert att det gjorde ont.
Det är länge sen jag kände så.
Titta ut genom fönstret och ropa:
Det snöar, för mig själv med ett leende,

Det gick.
Och nu är det på väg tillbaka, ljuset.
Det är fortfarande vinter.
Men en ljusare sån.

Kram Hannis


8 kommentarer:

HönaPöna sa...

så vackert du skriver idag... även om jag gillar vintern, så tror jag att många av oss känner det som att det gäller att överleva...! Och ja, ljuset ger verkligen hopp nu, hopp om nya tider. Det ska bli fint med vår, snart. Men inte riktigt än.
Ha en fin dag vännen!

Flower of Fame sa...

Så skönt att du känner så. Jag tycker också den här perioden brukar vara jobbigast. Men som du skriver. Man får njuta av guldkornen som tända ljus. Häftigt med svart vägg. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Therese sa...

God morgen!

Vakre bilder. Jeg måtte le litt da jeg leste at du bakte brød i raggsokker for jeg trodde først at sokken var brødformen og jeg kunne ikke helt forstå hvordan det skulle gå i ovnen ;-)

Jeg er glad for at du har blitt venner med vinteren og jeg kan nesten se deg for meg der du står og roper ut av vinduet. Jeg kom til å tenke på tatoveringen din da jeg leste teksten din. Kanskje det er det du gjør? Aksepterer vinteren.


Fin myk dag, Hannis. Nå er det snart helg! Og vinterferie/sportlov for barna mine.

Ps! Du husker vel at du skal flytte snart? ;-) Mal i vei du!

Melody and M.E sa...

Så skönt att du känner att det varit en lätt vinter. Nog känns det som om våren kommit tidigt i år. Speciellt har jag upplevt att dagarna blivit ljusare och ljusare på ett sätt som inte kommer ihåg att jag brukar göra.
Men som sagt var, det är fortfarande bara mitten av februari och för två år sedan fick vi rejält med snö i mars.
Kram M.E

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag mmm:ar och instämmer när jag läser, det var en riktigt ok vinter. Och med tanke på allt fågelkvitter så verkar det som det förbereder sig för vår ute.
Sammetspläd i hallon och nougat, det låter väldigt fint, hoppas vi får se den snart.
Kramar/AM

bara anna sa...

Jag är med på samma nivå som du där. Med vintern. Jag klarade det med bra i år. Kunde njuta av att bo här utan gatlyse, inte en granne inom synhåll, det var riktigt mysigt faktiskt. Fortfarande mörkt på kvällen nu men på ett helt annat sätt.
Det är härligt att få leva, att få möta våren igen...

Choices by Annie sa...

Ja tänk vad våra årstider kan påverka oss. Är så glad för din skull, att du kan njuta av allt de vackra som vintern innebär, själv har jag haft turen att alltid älskat alla våra årstider, hittat guldkornen i dem alla, och njutit av dem alla. En konst har jag förstått att det är och för många är det kämpigt att hitta något vackert i ett slaskande regn, eller en becksvart morgon. Vi har tur vi, vi som kan /lärt oss.

Fin kväll önskar jag dig och du det där med hallonrött låter spännande. Som vanligt när våren är på väg så suktar jag efter färg, färg, färg kan liksom inte få nog;)

Kram
Annie

anettan sa...

Just nu önskar jag bara att min energi kommer med våren. Kram Anette