Att förändra lite grann

Jag brukar uppdatera varje dag.
Men jag vill inte bli en "babblare", 
en som levererar för att ha bloggläsare kvar.
Eller börjar ha tävlingar för att locka flera.
Eller bloggar bara för bekräftelsen att någon läser.
Det är inte fel att göra så.
Jag tror inte på att fel eller rätt-tänk.
Men det är bara inte jag just nu.
Det har aldrig varit jag.
Jag har svårt för att leverera för att duga och passa in.

Jag tror på att lyssna på min egen röst.
Och den säger nja...
Var det där så intressant verkligen?
Lämnar människor pliktskyldiga kommentarer, 
för att det är god blogg-etikett?
Känner dom sig tvingade?
Är det så spännande att dela med sig om en del saker?
Eller är det kanske bättre att låta bli?
Har det blivit en dagboksblogg?
Jag vet inte.

Och därför bloggar jag inte varje dag just nu.
Jag mår alltså inte dåligt, inget har hänt.
Jag är frisk.
Myran och dom andra barnen mår bra.
Det var för övrigt ett av det gulligaste mail jag fått på länge.
Att du undrade om allt var bra med syskonbarnen, att inget hade hänt.
Med barnen eller pälsbollen.
Han mår också bra.
Tack för din omtanke!

Och nej, jag kommer inte att sluta blogga.
För då gör jag det bara.
Det är sånt som jag bestämmer innan.
Jag kommer att blogga ibland, varje dag, varannan dag,
eller en gång i veckan.
Det är bra att bryta vanor ibland också.
Och fundera på varför man gör en del saker.

Så ni vet.
Jag mår bra, flocken mår bra.
Jag började bara känna mig tjatig även om ni inte tycker det.
Kanske lite trött på min egen röst.
Då ska man ändra kurs en stund, har jag lärt mig.

Sen, ingen ska ta illa upp nu.
Och tro att det handlar om er eller era bloggar.
Utan det är bara jag som ifrågasätter mina syften lite.
Inget mer än det.

Så hoppas jag att solen skiner på era näsor.
Att ni kanske känner av takdropp och kastar av er jackan.
Så är det här idag.
Vi har lekt i vattenpölar och har nu blöta spår i hela hemmet.
En ganska skön söndag.
Sån hoppas jag att ni har också.

Kram Hannis

Ps. Anna.S, skönt att skala bort ibland.
Tror det är en sån tid nu också.
Där man vill släppa in lite ny luft och ljus.

Kul med storstan en stund.
Men det är nästan skönast att komma hem.
Till det som är sitt och att mötas av en kattdam som saknat.
Sånt blir man varm i hjärtat av.
Stor kram och tack för att du är här ibland!

14 kommentarer:

HönaPöna sa...

Jag tror det är bra, att stanna upp ibland...
jag bestämde mej för att februari skulle bli en månad som jag bloggade lite mindre, och det är rätt skönt ibland... men nu är jag sugen igen.
Det går ju i vågor det där, om man känner att man har något att skriva om eller visa. Men börjar jag fundera på om människor verkligen tycker att jag är intressant, ja, då får jag skrivkramp.
Önskar dej en skön söndag,
nu har jag hamnat framför de där skidorna, efter kyrkbesök och god lunch, här lär jag stanna ett slag.
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men såklart du ska blogga när du känner att det är roligt och inte för och vinna läsare, sånt skiter vi i som drängen i Emil sa. Jag är den programmerade typen, sönd..torsd och det känns ok. Däremot är jag inte trött på dina kluriga kloka fina inlägg, men man är ju sin egen största kritiker.
Ha det gott och stor kram/AM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Och nu glömde jag mattorna. Köper alla på auktioner hos Fasbergs auktionsbyrå, dom finns utanför Karlstad men har nätauktioner. Bra priser!
Kramar/AM

Therese sa...

Så fint det kan være å ta feil, jeg trodde at du ikke hadde det noe bra. Jeg liker å hvile i bloggen din, det er en deilig ro her samtidig som hodet får påfyll av vakre ting. Du er den eneste jeg vet om kan få rot til å se så pent ut.

Bare du har det bra kan jeg vente hur lenge som helst på ett neste blogginnlegg!

HWIT BLOGG sa...

Jag tror jag kopierar din text och snor den till min blogg hi hi! Näe, det ska jag verkligen inte men dina ord är precis vad jag också känner...
Underbara bilder och jag skickar en skön vårkram från Öland!
Titti

Flower of Fame sa...

Tråkigt att du känner så. Hoppas du får tillbaka lusten att bara blogga för det är kul. Jag älskar att läsa dina inlägg vad det än handlar om. Du har så många kloka tankar och även härliga tips på pyssel.har också ställt mig frågan varför gör jag detta. Men så länge jag tycker det är kul. Ska jag fortsätta. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Choices by Annie sa...

Men nej det här gillar jag inte alls;) Jag måste ha rutiner i mitt liv och en av rutinerna är just att läsa din vackra blogg på morgonen. Hur ska jag nu klara av detta nya. Kanske måste även jag träna på att bryta mönster ;)

Fast vad du än gör, hur du än gör det så kommer jag troligtvis alltid vara en av dina trogna besökare. Jag lämna inte kommentarer hos dig för att vara trogen någon bloggetikett men jag måste erkänna att det finns vissa bloggar som jag gör det i. Jag vet också att jag får sådana kommentarer inne hos mig. De där kommentarerna som är lämnade i någon slags tvångskänsla bara för att jag lämnat kommentarer inne hos dem, visst är det trevlig men oftas lyser orsaken igenom.Men när jag väl tänker på det så gör det mig inget det heller. Det viktiga för mig är att få ett utbyte med andra likasinnade människor tvångskommentarer eller ej, jag gillar bekräftelsen och mår bra av den.
Se nu har du fått mig att tänka till igen. Tack för det du vackra människa.

Ta hand om dig och lova mig en sak... Sluta aldrig vara du för du är ljuvlig precis som du är (även fall jag gärna ser dina ljuvliga inlägg var dag)

Kram
Annie

Arja sa...

Halloj!
Jag är en som kikar in hos dig varje dag så nu vet du det hihi. Jag gillar verkligen din blogg för att du är just som du är Hannis rak & ärlig & KLOK som får en att fundera över livets saker i stort som smått. Och tar så vackra bilder, ditt pysslande gillas också :O))
Självklart skall du göra det som känns bäst för dig ♥
Ha d bäst Kram kram Arja

Mamma C sa...

Jag är en trogen läsare av din blogg. Din blogg var en av dom första jag hittade när jag började att blogga själv. Bloggandet går i vågor tycker jag. Jag har ingen press att leverera något varje dag heller. Utan bara när jag tycker att jag vill visa eller berätta något. Om du nu inte kommer att skriva varje dag längre. Så kommer jag att titta in när du gör något litet inlägg när andan faller på hos dig.
Ha en ny bra vecka.
Kram Mamma C

Anonym sa...

Ville skicka Kram och 💛

Louise

Hannis sa...

Louise,
Tack! Kramar tillbaka!

Birgitta sa...

Kloka fina du <3
Kramar om

Här är gudagott att vara ! sa...

Man behöver stanna upp varje dag och tänka nya tankar, och reflektera över vilka hjulspår man går efter.
- Hur viktigt är mitt bloggande ?
Den frågan ställer jag mej ofta, och får ständigt olika svar.
Som jag skrev i min blogg, så gillar jag inte när den styr min vardag och att jag missar annat som är viktigare i livet.
- Prioritera och välj själv vad du vill göra med ditt liv.
- Tack för du delar dina kloka tankar med oss, och ha det gott !
Kram Anneli

Jennica... sa...

Som vanligt är du klok. Och jag förstår precis vad du menar. Jag har ju också haft en par små pauser här hos mig. Jag gillar verkligen att blogga! Men ibland så tryter inspirationen och det känns som om man bloggar pliktskyldigast.....och det känns inte bra. Jag bloggar för att jag tycker om det, inte av tvång!

Så, bra att du känner efter och gör det som känns rätt för dig! Och bra att du berättade....för även om jag inte hörde av mig och undrade....så undrade jag....av omtanke. Skönt att allt är bra med dig och de dina.

Jag hoppas att du inte slutar helt. Du har blivit viktig för mig. Hur knasigt det än låter. Vi har ju aldrig talats vid! Men du är en stor inspiration för mig. Jag lär mig så mycket.

Stora KRAMAR!
från Jennica