Vackert operfekt

Jag kommer hem till tulpaner som blommat ut.
Som blir en symbol för något annat.
För att det är så vackert operfekt.
Som med oss människor.

Ni vet, jag blir lycklig av det operfekta.
Det är så tillåtande.
Tillåtande, med villkor vi inta kan påverka.
Villkor utanför oss själva.

Precis som med blommor, när dom blommar ut.
Bladen som skiftar färg, några stretar uppåt,
några nickar, lutar sig mot bordet i en vila.
En del mera slitna än andra.
Kronbladen som ligger nedanför.


Som med oss människor.
Människor som faller, skrapar knän och händer.
I livet, vardagen, sorgen eller bara i trötthet.
Låter det onda läka, låter tröttheten ge vika i vilan.
Om vi tillåter oss, att läka och vila.

Sen reser vi oss.
Sådär vackert och  operfekt.
Lite rufsiga i mjukhet.
Nyvakna.

Och viskar:
Var den du är.
Var stolt över det operfekta,
det lite kantstötta.
Det är bara livet som formar oss.

Det där livet.
Som vi får.
En gåva, att förvalta.
Göra det till något bra.
Leva det, på just mitt sätt eller ditt sätt.
I acceptans.

Det som är viktigt för mig, kanske är oviktigt för dig.
Det du anser vara livet, kanske jag inte ser.
Det är fint, att vi är olika.
Sådär vackert operfekt.

Mjukhet till er så här mitt i veckan.
Kram Hannis


17 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Vackra bilder till en vacker beskrivning av operfekt. Du skulle kunna skriva en bok så duktig du är på att formulera dig. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Håller med Pernilla, men jag tycker att boken har du redan skrivit. Det skulle vara så lätt att plocka bland dina inlägg och sätta ihop den vackraste boken, både i bild och ord.
Stor kram till dig!

Choices by Annie sa...

Dina ord är fantastiskt sanna.
Tack för din klokhet.
Fin mjuk dag till dig
Kram
Annie

Den där Victoria sa...

Åhh, du skriver så fint att jag blir alldeles tårögd.

Kram Victoria

Good Enough sa...

Vackra du. Du skriver så tårarna rinner och håret reser sig på kroppen. Poesi. Ren o vacker poesi.

Mjuk kram fina vän /M

Therese sa...

Livet har farget deg vakker, Hannis!

Nyanser av vitt sa...

Hannis - nu skriver du så där vackert igen. Så där så det griper tag inom en och man gråter fast man inte är ledsen utan för att det du skriver är så fint...och så sant...och så tänkvärt.
Sköt om dig
Varm KRAM
Agneta

Maria - Snickaregården sa...

Så vackert. så mjukt. Dina ord och bilder gick rakt in i hjärtat.
Tack
kramar Maria

LÁrt de Vivre sa...

Operfekt = perfekt. Det vackra ser de som det vackra vill se

Kram Kajsa

Anna S sa...

Så sant det du skriver om. Jag har länge också gillat det operfekta. Saker och människor som varit med, kanske länge och som formats av livet , andra och sig själva.
Jag gick för femton år sedan på en keramikkurs. Gjorde en stor tekopp som jag skrev texten Inte perfekt, på. Precis som tekoppen var, sned och vind.
Jag ville uttrycka något, att även de som fått törnar i livet är värda lika mycket som nån annan. Att det viktiga inte är att verka eller vara "perfekt".

Jag tänker att det är så mycket med och i oss människor som finns under ytan. Som inte är greppbart eller synbart vid fösta ögonkastet.
Det är också mycket intressant för mig. Vad är en människa och olika sätt att klara oss.

Tack för att du bloggar om de saker du gör!

Kramen

Fru Eriksson sa...

Åh,waooooooo så vackert ♡...
/Kram

Annica Gunnarsson sa...

Hejsan fina,

följer varandra på Insta, heter Fjellis66 där. Ville bara kika in och säga att jag följer din fina blogg också, du ger så tänkvärda ord, som idag, jag bara älskar perspektivet du ger, mycket på sådant jag tycker redan, med ger också inspiration till det"Operfekta" som jag älskar så mycket.
Tack rara att du delar med dig <3

Birgitta sa...

Jahaaa här sitter man och tårarna rinner längs kinderna ...
Så otroligt vackert du skriver,blir helt tagen här.
Det operfekta kan verkligen vara magiskt vackert ....
Tackar ödmjukast att jag hittat din blogg *ler*
Forts fin dag
Kramar om/

Mamma C sa...

Vilken perfekt biskrivning av operfekt.
Kram Mamma C

bara anna sa...

Här blir man verkligen mjuk i själen när man tittar in...
Kramen

Nilla Q sa...

Vackert! Både bild och text...

Kram Pernilla

Här är gudagott att vara ! sa...

Önskar dina ord kunde tränga sej in hos alla osäkra tonåringar som försöker ta reda på vem dom är, och vad dom har för plats här på jorden.
- Själv kommer jag att skriva ner varje ord på en papperslapp att spara i min må-bra-burk.
Tack Hannis för att du gav oss dom ♥
Varma kramar / Anneli