Te på min väns vis

Då så...
Nu ska jag berätta om vad jag lärde mig av min vän.
Hon övervakade mig noga med fnysande, huvudskakande
och förstås med humor. För det här är ju inte viktiga saker på riktigt.
Bara hennes sätt att uppmuntra mig att dricka mera te och mindre kaffe.
Och att dricka te på rätt sätt förstås!

Det här är säkert sånt ni redan vet.
Men jag som gammal kafferåtta hade faktiskt inte en aning.
Jag har varit en te-påsemänniska länge.
Även om jag också har kört med löste så har jag bevisligen gjort fel.

Tekanna är ett måste.
Och eftersom att jag är lite kär i min så gjorde inte det mig något.
Så ska man ha i en och en halv tesked te för varje mugg.
Nu gäller det här svart te!
Vatten värms i en kastrull.
Jag fick en min som är obeskrivbar när jag tog fram vattenkokaren...
Vattnet ska värmas precis till att bubblorna börjar komma i botten.
När dom har ett fiskögas (sexig liknelse) storlek, ta bot kastrullen.
Min vän använder termometer, 80 grader, då är det perfekt.

Häll i kannan över teet.
Låt dra i 3-5 minuter (svart te), absolut inte längre.
Innan du häller upp i mugg så ska du i muggen ha i honung och mjölk.
Om du vill ha det i förstås.
Sen fyller ni på med det goda teet.

Jag ska ärligt säga att det blev faktiskt godare.
Mycket godare!
Tidigare så har jag kokat upp vatten i vattenkokare,
hällt på mjölken efter, lite för mycket för att teet ska svalna.
Och det är klart, klockan 03 på morgonen gör jag inte så här.
Då blir det tepåse och vattenkokare.

Men ska jag njuta.
Av löste, som kostar lite mera och framför allt smakar mera.
Ja då är det så här jag ska göra.

Sen har jag alltid hävdat att grönt te inte går att dricka.
Och det är inte så konstigt.
Grönt te som är ojäst ska dra i två minuter.
Jag brukar låta det stå i tio minuter jag.
Ähum liksom...

Kram till er// Hannis





17 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Tackar för lektionen i te. Jag dricker mycket te, även grönt. Fina bilder. Kram Suss

Choices by Annie sa...

Det där lät intressant. Måste nog testa det. Här körs annars gärna med vattenkokare och påste (pukka eller Yogi) Fast jag har några riktigt goda löste smaker också hemma (ekologiska förstås)

Tack för lektionen.
Fin dag till dig
Kram
Annie

millandante sa...

Underbart Hannis! Hela inlägget!
Nu ska det bli lite mer löste här:)

Varm kram <3
Milla

HönaPöna sa...

Som en hel vetenskap... och vad bra det där med fiskögonen, för jag låter nämligen alltid vattnet koka och sen får jag sitta med muggen i en evighet innan jag kan dricka för att det är så varmt.
Ha en finfin dag vännen!

Anna sa...

Aha, det är så man ska göra alltså. Det ska jag testa. /Fin onsdag till dig, Hannis!

Helén i Vilrummet sa...

Det där med fiskögon har jag hört tidigare. Och innan jag hade vattenkokare gjorde jag så. Men nu orkar jag inte, vattenkokaren är ju oslagbart snabb. Fast jag försöker ta den när det börjar väsa i den, precis innan det börjar koka. Tänker att den är full med fiskögon då.
Dricker mest kaffe annars, men på kvällen försöker jag ta te.
Kram Helén

Pia sa...

Oj oj oj, det var mycket att ta till sig på en gång ;) Jag som också är en äkta kaffetant blir alldeles rund i huvudet av alla steg. Wow, trodde inte det var så avancerat att göra "riktigt" te, men ska det va så ska det.
Får nog testa någon gång att byta ut mina påsar, de gånger det blir te, mot lös te. Tack för lektionen!
Ha en fortsatt fin dag!
Kramen

annika sa...

Hade själv väldigt svårt för grönt te i början, men det blir lätt beskt och ska inte dra länge alls, som du skriver. Idag tycker jag att det är gott. Men jag har en kaffedrickares själ även om jag dricker te ibland. Kram

Lena Åberg sa...

Haha...Jag dör...(host..harkel..fniss) Men okej då. Jag ska testa. Min vattenkokare går att ställa in på 80 grader, räknas det tro? Annars kan jag grejja fiskögonen, Sik eller Abborre? (nej ok jag ska vara snäll)

Det där med honungen och mjölken ska jag testa också, det lät ju gott. Löste kör jag redan men det här med grönt vete fåglarna.. Jag har verkligen försökt men det smakar mest rengöringsmedel tycker jag..

Spännande! Tack för fortbildningen.. ;)

KRAM

Anna S sa...

Hej! Åh, det låter gott att göra te på det riktiga sättet. När jag var barn var vi riktiga tedrickare. Och vi hade en stor variant av tekannan du har.
Jag dricker mest kaffe, antingen gjort i perkolator eller espressomaskin. Men jag kommer in i tedrickarperioder. Både grönt te och svart. Med mjölk, men utan honung.
Det är kul att lära sig saker från vänner !

Jag hann inte svara om parfymerna igår. Men nu är båda provade. Den ena är en kokos-tropisk doft från Escada. Born in paradise. Den andra är från Dolce and Gabana . Båda var starka dofter.
Jag har även ibland parfymolja med doft av Nag Champa-rökselse. Det är en miniflaska från Tree of life. Finns att beställa på nätet. :-). Men jag köper min i affären med rökelse.

Så fin schalen med Fatimas hand är. Bra med utrensning ibland! Och skeden i tekoppen, väldigt söt!

Nu kommer snart en vän hit på inte- proffsgjort - te och semla. Det blir tjöt om ditt och datt.

Kramen till dig och fin kväll!

Villa Freja sa...

En ren vetenskap alltså, men oj så gott med te. Kram.

Kia sa...

Okej du är inte ensam! Jag kör vattenkokare och oftast påse. Sen fisköga, vilken fisk är det som är mallen? Liten guppi eller stor lax? Så jag vet när det är klart. Verkar lättare med termometer då slipper jag fiskarna.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det var bra och lära sig, jag använder också vattenkokare. Ska prova och göra så här, måste bara inhandla te först. Kör ju ofta med påsar.
Kramar/AM

anettan sa...

Aaa det ska jag prova. Jag dricker mycket te dock från vattenkokare och påse haha. Kram Anette

HWIT BLOGG sa...

Te är det som gäller morgon och kväll och däremellan blir det kaffe! Ska verkligen testa dina tips...och jag låter nog också mitt gröna te stå för länge hi hi...
Varm kram till dig,
Titti

Mamma C sa...

Dricker bara rött te. Men värmer alltid vattnet i kastrull nu förtiden.
Kram mamma C

Maria - Snickaregården sa...

Aha.. det är så det ska tillagas. Får skaffa en tekanna alltså :)
Kram Maria