Tankens kraft

Det där med att låta saker vara.
Låta pälsbollen ligga kvar i sängen medans jag hasar runt.
Bläddrar i en bok, fotar lite.
En sån dag blir det idag.
Nästan hela dagen i alla fall.



Har ni märkt att ljuset stannar längre nu?
Jag är lite förvånad över att jag klarat den här vintern så bra.
I vanliga fall brukar jag vara ganska less vid det här laget.
På mörkret, snö eller blask.
Nästan som i en ångestbubbla klagandes, över något jag inte kan styra över.
Vädret...

Så är det inte nu.
Jag ser vintern som något ganska vackert.
Står som en tok och vänder blicken uppåt himlen när snön faller.
Tänker på dom som så gärna skulle vilja känna snön i ansiktet.
Kanske få kasta en snöboll.
Dra sitt barn i pulkan.
Men som inte kan, för att dom är för sjuka för att ta sig ut.
Jag har en vän som har det så.
Som får ligga inne och titta ut.
Och längta...

Man kan tycka att affirmationer är töntiga.
Banala, fake it til you make it, kalla det vad man vill.
Men det funkar för mig, blir ett annat fokus.
Och tänker att det är liksom slöseri med energi,
Att klaga på väder och vind.
Sen förstår jag att man gör det.
För man blir less, det blir jag också ibland.
Det får man bli.

Men jag lovade mig själv,
 att den här vintern skulle jag lägga mera fokus på tankens kraft.
Att se det som en förmån, att få vara med om svängarna.
Att det betyder att jag lever.
Och när jag får snö i ansiktet så betyder det att jag kan vara ute.
Det är inte alla som kan det.
Och också att använda handlingens kraft.
Tända ljus, goda dofter, dricka smakrika teer.
Förgylla, skapa en fin minnesbank.

Och det har hjälpt.
Saker får vara lite mera som dom är.
Med tankens kraft.
Lite mera söndagskänsla och lite mera leende i snön.
Så mera kaneldoft så klart, i hela hemmet.
Då blir det mjukt, det där ordet jag tycker om.
Och vintern blir ganska vacker,
trots att jag är en vår och sommarmänniska.

Så förstås en mjuk söndag till er.
Kramen Hannis


23 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Ja man ska tänka mer som du skriver. Man vet aldrig hur länge man själv får vara frisk. Så man får njutbar livet. Även om det är vinter. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Låter som en mysig söndag. En sån mjuk dag får det nog bli här hemma också. Fina bilder. Kram Suss

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du har ju såklart rätt, jag är ju lite antivinter. Men just nu hör jag fåglarna när det börjar ljusna, och vilket kvitter! Blir glad av och höra, och då blir det ok med all snö också.
Ha en fin söndag
Kramar/AM

Mamma C sa...

Jag är ingen vintermänniska alls. Men jag klarar av perioden för den är inte för evigt. För nu vet jag att vi går mot ljusare varmare tider igen och det gör mig så lycklig. Här ska slipas bord idag och kanske börja måla också.
Kram Mamma C

bara anna sa...

Jag gör som du, tänker som du. Jag är så glad över att jag kan gå ut och njuta av vintern. En sån enkel sak liksom...
Kram!

Villa Freja sa...

Ja, ljuset! Tänkte på det när jag gick från jobbet i fredags. Det var fortfarande ljust. När hände det liksom. Så härligt. Kram.

HönaPöna sa...

Fina tankar du delar idag... jag försöker undvika att lägga energi på sånt jag inte kan styra, men det får man jobba rätt hårt på.
Jag gillar iallafall snön, i mitt jobb är den fantastisk, och jag älskar ljuset.
Men visst, vår, ja tack. Om ett tag!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är så lätt att man fastnar i negativa tankar, men genom tankens kraft går det verkligen att förändra inställningen till det som upplevs tråkigt eller jobbigt. Att ta någon annans perspektiv är också behövligt ibland för man vet aldrig...
Kram,
Regina

Anna S sa...

Det har du rätt i , denna vintern har gått och går ganska bra att leva i. Jag brukar se det som en lång period med kompakt mörket, men iår har den passerat fortare än andra år. Snart är det februari och då ör det ännu ljusare. Det känns trösterikt.

Jag håller helt med dig om att tankens kraft är stark.
Även om alla har olika förutsättningar på olika plan och områden , och alla behövs, så kan man i viss mån skapa sitt liv så att man trivs i det.
Det är viktigt att sätta guldkant på tillvaron när man kan.

Det med tankens kraft är intressant tycker jag. Att det ofta (inte alltid) är vi själva som antingen skapar något, eller är begränsade i tanken och kanske tror att det är omöjligt. Pga kass självkänsla eller annat.
Jag är glad att jag idag bestämmer själv över mitt liv och vad jag väljer att göra. Att jag inte är beroende av någon annans åsikter om hur "det bör vara".
Men det har tagit tid att komma dit. Att känna mig okej med mitt liv och de möjligheter som ändå finns där att ta chansen på.
Ofta är det lilla som förgyller en dag tycker jag.

Så fina bilder på din pälsboll ! Det är härligt och välbehövligt att släppa "måsten" då och då. Det är ju ofta ingen fara på taket.

Mjukt är bra, det håller jag med om. Du inspirerar till mjukhet. Kramen!

millandante sa...

Så fint och klokt skrivet!!! Jag ryser när jag läser om din vän... och hoppas innerligt att det snart är bättre.

Känner så igen mig. Har nog inte brytt mig om vädret sedan 2007... det finns där, och går att uppskatta på olika sätt precis som du gör!

Fortsätt njut av din söndag. Varm kram!
Milla

Choices by Annie sa...

För mig fungerar också affirmationer, jag trivs med de positiva tankarna. Själv älskar jag nog alla våra årstider har hittat en charm i dem alla, det enda tråkiga med just vintern är alla ytterkläderna och tunga skor. Tänk om vi kunde få gå i samma lätta kläder året om att kroppen kunde få ha ett inställbart element som vi bara vred upp när vintern kom. Det hade jag gillat;)

Och du det där med att vila i bara tio minuter har jag aldrig lyckats med, konstigt det där;)

Fin söndag till dig
Kram
Annie

Anci sa...

Jag tror att jag har sagt det förut, men jag säger det igen. Du är en väldigt klok person ! Och det är så mysigt att besöka din blogg.

Kramar
Anci

Bakom dörr nr. 11 sa...

Fina tankar...
Låter som en bra dag.
Trevlig kväll
Kram Pia

Melody and M.E sa...

Jag är ett sommarbarn, men älskar ändå ett möte med Vintern någon gång då och då! En riktig vinterdag med gnistrande snö önskar jag mig även i år, trots att
jag idag hittat tecken på vår!
kram M.E

Therese sa...

Vakre, varme Hannis. Da jeg leste dette i morges rant tårene mine. Jeg er så mentalt sliten om dagen og da er det vanskeligere å gjøre det beste ut av dagene. Men jeg tror på tankenes kraft slik som du gjør og i går da jeg lå og syntes synd på meg selv lagde jeg den bittelille snømannen. Den fikk meg til å smile og dagen ble litt lettere. Vi har valg, selv om vi ikke alltid kan få det vi vil.

Jeg håper dagen din ble slik du håpet og at du er klar for en ny dag på jobb i morgen. Det gleder meg at du trives så godt.

Takk for at du er du, vakre menneske!

Anonym sa...

💛

Innerligt vacker text
Kram
Louise

Maria O sa...

Så mysigt han ser ut att ha det din fina pälsboll :) Ja tankens kraft är mäktig och inte hjälper det att gnälla över mörker och kyla. Du som vanligt så klok.
Kram Maria

anettan sa...

Såna dagar är bra. Heja dig! Kram Anette

Jennica... sa...

Det låter som en perfekt söndag!
Och det är lustigt.....jag brukar också känna mig helt under isen vid denna tiden på året. Det mesta brukar kännas ganska trist. Det är bara grått och tråkigt ute. Men i år känns det inte så....vet inte riktigt varför....kanske för att jag också fokuserar mycket på tanken....mina tankar, vad jag fokuserar på och var jag lägger min energi.

Hoppas du har haft en fin helg och att det blir en bra start på veckan i morgon!
Kram Jennica

HWIT BLOGG sa...

Tankens kraft är stor, den ska man inte underskatta! Inte alltid så lätt att fokusera på allt positivt men något jag vet är att inte ha personer runt mig som suger energi, usch! Dåliga vibbar ska man bara ta bort!
Hoppas du får en skön vecka, ta hand om dig...
Kram,
Titti

Hannis sa...

Louise, stor kram till dig!

Suz sa...

Tankens kraft är enorm och den kan ge hur mycket styrka som helst eller stjälpa omkull oss fullständigt! Och så står vi där alldeles själva och ska ge vårt fokus åt det som stärker oss, så gott det då är att läsa vackra, stärkande rader hos fina bloggvänner<3

Kram
Suz

Här är gudagott att vara ! sa...

Att kunna känna och uppleva är ett bevis på liv. Alternativet vet vi alla vad det är....Så att fokusera på ljuset i vardagen, gör att man känner sej både tacksam och levande.
Kram ♥
Anneli