Det där med te

Jag har bytt ut en del av mitt kaffedrickande mot te.
En ganska stor del av mitt kaffedrickandet.
Det är inte sunt att dricka 10-15 stora glas kaffe om dagen...
Det är ett stressbeteende och såna vill jag inte ha.
Så te var det.

Jag har en vän som är tedrickare av rang.
Hon gör egna sorter, använder termometer , bubblorna ska ha en viss form(???)
När hon sa det där med formen på bubblor så vrålade jag av skratt.
Sen tjöt jag:
Hur pretto får man bli??

Hon blev förstås lite förnärmad.
För det var inte snällt av mig.
Så jag fick säga förlåt och erkänna att jag inte förstår grejen.

Resultatet av den ursäkten är att jag och mitt favoritte för stunden,
ska på kurs idag. I hur man gör te på riktigt...inte med vattenkokare.

Det är nog tur att jag börjar jobba på onsdag.
Det börjar bli en del märkliga aktiviteter i min vardag för tillfället.
Som att gå på kurs i hur man kokar te på riktigt.
Och jag lovar, jag kommer att dela med mig av formen på bubblorna...

Fin dag till er/ Kram Hannis




20 kommentarer:

Pia sa...

Oj det låter som en ädel konst ;) Det låter rätt bra att du bytt ut några av de kopparna eler glasen. Jag trodde jag va en stor kaffepimplare men där ligger jag i lä.
Hoppas du får en fin dag och lär dig massor om tebryggning:)
Kram Pia

Flower of Fame sa...

Låter som en trevlig kurs. Visste inte heller om det med bubblorna. Fast jag bara dricker te. Ha en fin dag Kram Pernilla

Maria O sa...

Det ska bli spännande att höra om din tekurs :) Själv dricker jag aldrig kaffe, det är te för hela slanten och jag har fått lära mig att bubblorna ska se ut som fiskögon ;) Fast jag brukar mest lyssna efter hur det låter om vattnet som värms. När det brusar ganska högt och locket på kastrullen precis vibrerar till då är vattnet lagom varmt. Åtminstone för min smak ;)
Kram Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag är tedrickare som blev kaffedrickare, måste ta tag i det nu. Ibland blir det så mycket kaffe så jag går en dm över golvet... fniss, men lite så. Ska bli intressant och höra vad du lärde dig.
Kramar/AM

Anna sa...

Oj, så många koppar kaffe. Nej, det är nog inte så bra. Bättre då med bubblande tevatten. :)

Jennica... sa...

Hahaha! Ja, ser fram emot att höra om hur formen på bubblorna ska vara. Känner att jag har en del att lära.....jag som gör te med vattenkokare och te i tepåse! :)
Kram Jennica

Anonym sa...

Fint att kunna ändra sig. ta in nytt. Omvärdera. Det är stort. Berätta gärna för oss kaffetunnor sen vad vi bör veta. Har också samma stressrelaterade kaffedrickande som du beskriver! Kram Anette W

HönaPöna sa...

Spännande... det ser jag fram emot!
Snart fyller jag år och har bjudit in mina vänner på afternoon tea party, vilket har gjort att jag har köpt in massor av spännande, nya tesorter. Häromdagen hade vi lite teprovning och nja, inte alla var goda precis, men smaken är ju olika. Kul är det iallafall!
Ha en härlig dag!

HönaPöna sa...

Spännande... det ser jag fram emot!
Snart fyller jag år och har bjudit in mina vänner på afternoon tea party, vilket har gjort att jag har köpt in massor av spännande, nya tesorter. Häromdagen hade vi lite teprovning och nja, inte alla var goda precis, men smaken är ju olika. Kul är det iallafall!
Ha en härlig dag!

På Selmas gata sa...

Å så härligt! Jag är ingen stordrickare av te, men jag gillar det. Har lärt mig att vattnet ska vara ca 80 grader och att det ska bli sådana "fiskbubblor" på ytan, dvs inte fullt kokande.

För att slippa allt "bös" när man dricker löste så brukar jag först lägga i silen och sen hälla på vattnet ist för tvärtom som många (inkl mig själv tidigare) gör. Ja det är väl det jag vet om teer, hehe:) Hoppas dagen blir fin och att du lär dig mycket om bubblor och annat viktigt:-) Kramkram

Tinis vita hem sa...

Det låter spännande med en kurs i att koka te, kanske blir du riktigt en tenörd ;)
Jag försöker oxå ersätta en del av kaffet med te och jag har märkt att min mage mår bättre av det.
Ska bli spännande att höra mera av dig om tekokandet :))
Ha en fin dag!
kram Tini

Oslofru sa...

Underbar blogg du har <3

Fröken Grön sa...

Ja, här har du en som kör med påste utan att skämmas. Fast ibland önskar jag att jag vore lite mer "pretto" när det gäller teproceduren; det är liksom något elegant över det där. Kaffe är nog ändå mer min grej, även om jag försöker hålla mig till max 4 koppar om dan fördelat på två fikatillfällen. Älskar mitt kaffe och min kaffestund!

God fortsättning på det nya året, Hannis!

/Anna-Karin

Lena Åberg sa...

Åh! Alltså, jag har lite not-so-nice associationer till tedrickare. Fördomar och annat strunt får jag väl erkänna att det är. Men i samband med att jag dånade in i väggen i höstas fick jag snällt, precis som du, lägga bönorna åt sidan och gå över till teet.. När man jobbat flera år på Starbucks så..ja, låt oss säga att det tog emot. Inte för att jag gillar just kedjekaffe till överpriser men för att jag alltid brukar ha en take-awaymugg attached till min hand. Men, no more. På kvällarna kokar jag en kanna och älskar det! Skulle vilja lära mig mer men bubblor...Njaa...där går nog gränsen... ;) Men du får gärna dela med dig ändå!

Stor kram Hannis!

snickaregardens.com sa...

Lät intressant. :) Egentligen borde jag övergå mer åt te. Dricker onödigt mycket av det svarta guldet..
kram Maria

Mamma C sa...

Jag dricker bara rött te. Tycker allt annat te smakar beskt och otäckt. Dricker inte mängder med kaffe om dagen. Men nu kanske det blir några fler. För jag har precis köpt en espressomaskin.
Kram mamma C

Pemsplatser sa...

Jag dricker också alldeles för mycket kaffe dom dagar jag är ledig från jobbet. Te har aldrig varit min grej, men någon gång då och då så övar jag för att jag tycker att det luktar gott och är mysigt:) Men, spännande med värsta kursen! Kram till dig.
Ps, så snygg ny tatuering!!

Anna S sa...

Skrattar rakt ut här när jag läser vad som slank ur dig. Men te är bra. Jag brukade stressdricka kaffe för några år sedan. Håller helt med dig att det inte är sunt och det blir en ond cirkel , i alla fall för mig.
Te dricker jag inte jättemycket av just nu. Men det är bra i perioder. Jag har alltid flera sorters te hemma.
Ett tag drack jag en kanna grönt te om dagen.

Spännande med tekurs! Jag hörde ofta som barn att när vattnet kokar ska bubblorna vara "samma storlek som ett torsköga". Det var viktigt, då var det lagom varmt för att torskögat skulle mana ut rätt arom ur Darjelingteet.

Lyckost dej som kommer göra urgott te.!

Nu har vardagen börjat här så smått och det känns bra. Långhelger brukar påverka mig mycket negativt, men det känns lättare i mig idag.

Kramen till dig!

franmyllan sa...

Det är en konst det där med te! Precis som kaffe kan vara. är själv en kaffedrickare utav rang, men kvalitet går före kvantitet som tur är ;)
Kram Sara

Ida Här och nu sa...

Va spännande! Själv dricker jag varken te eller kaffe men tycker ändå att de låter kul. Kram