Den där julklappen...

Kommer ni ihåg julklappen som fick mig att gråta?
Från mamma.

Jag har alltid varit något av en sökare.
Åkt på trumresor 
 (ett ganska kraftfullt sätt att meditera, till ljudet från trummor)
träffat schamaner, mediterat kraftdjur och massor av annat.
Testat healing, chakrameditation, 
Man kan undra varför, varför denna nyfikenhet?
Helt enkelt för att jag inte tror på det slutna sinnet.
Och för att jag är just nyfiken.

En del tror och vägrar att låta andra tro på allt som inte är som deras tro.
En del tror inte alls.
En del tror på något som är bara deras, i tystnad.

Jag tror på att låta människor tro på vad dom tror på.
Så länge man inte dömer, föraktar eller plågar andra.
För då är inte tro just tro, utan maktbehov och förtryckande.


Av allt jag utforskat så är det en sak jag alltid återvänt till,
Buddhismen.
Den har värderingar som jag känner mig hemma i.

Jag har läst mycket, pratat med andra buddhister, ställt mina frågor.
Men jag vill veta mera,
Jag vill fördjupa mig i meditationen och tänket.
Det kom min mamma ihåg.
Och gav mig ett presentkort hos ett Buddhistcenter i Stockholm.
Där jag alltså kan få fördjupa mig.
Och få svar av dom som är praktiserande buddhister.

Det ska bli oerhört intressant.
Och helst vill jag förstås göra det nu, nu.
Men jag ska vänta tills jag är varm i kläderna i allt annat
som händer nu med jobb, flytt och annat.
En sak i taget alltså.
Det var julklappen, 
en julklapp jag helt klart kommer att ha glädje av.

Så hoppas jag att ni alla får en mjuk start på veckan.
Kram Hannis


16 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så spännande för dig. Förstår du blev glad. Kul att ha så mycket nytt framför sig. Ha en fin dag Kram Pernilla

Jennica... sa...

Vilken fantastisk present! Så underbart av din mamma att lägga detta på minnet och faktiskt göra något så konkret. Det är kärlek!
Fin dag till dig,
kram Jennica

Choices by Annie sa...

Vilken fantastisk present. Så snällt av din mamma att komma ihåg ,)

Jag har också alltid fascinerats av Buddhismen ända sen jag hörde berättelsen om Buddha. Jag tror också att livet är större än vi tror, att allt har en djupare mening. Jag har nog som så många andra en egen tro där jag tagit de bästa bitarna från alla religioner;)

Önskar dig en härlig dag och så bra att du har återvinningen så nära;) Enkelt att vara resurs och miljö vänligare då.

Kram
Annie

Anonym sa...

Vilken fin och bekräftande gåva du fick av din mamma! jag sympatiserar med din inställning till nyfikenhet och tro.
Kram
Gunilla

Anna sa...

Fin, klok, och omtänksam julklapp från en mamma till en dotter. /Kram, Anna

Lena Åberg sa...

Å va roligt! Hoppas du finner det du söker eller i alla fall får den upplevelse du önskar. Spännande! Berätta gärna sen.. ;)

Dömande av andra är en högst ocharmig egenskap. Det är lätt at göra men man har sällan hela bilden för att kunna göra det. Och framförallt, tycker jag, vems jobb är det egentligen..?

Skön inställning du har!

Hoppas du har en lugn och fin måndag.

Stor kram.

Good Enough sa...

Oerhört vacker julklapp, på alla sätt. Ska bli väldigt spännande o höra mer när du varit där.

Fin vecka till dig vännen.
Kramen /M

Melody and M.E sa...

En ovanlig julklapp som vittnar om stor omtanke!
Förstår att du ser fram emot att nyttja den!
Kram M.E

Pia sa...

Kärlek och omtanke i sin renaste form <3 En mycket fin gåva att ge någon annan, en möjlighet att söka vidare på den vägen man slagit in på.
På harmonikvällarna jag går på är det oftast trummeditation och det är så starkt, därför när jag mediterar använder jag just trummeditationen för den är oslagbar.
Att respektera vad andra tror på är att respektera livet. Jag har min tro, den är väldigt spretande inte någon riktning alls.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
Kramen

Maria - Snickaregården sa...

Åh vad spännande och kul. Jag har själv sökt mig mycket till buddhismen för dess värderingar och meditationen.
kram Maria

Anna S sa...

Så fint att du fick just den gåvan av din mamma.
Jag har länge varit lite av en sökare. Det har gått upp och ner och har passat mig och känts olika beroende på var i livet jag varit.
Har en vän som är Buddhist och brukar gå på meditation. Jag själv är lite skadad av religion (även om Buddism inte är religion riktigt tror jag). Håller helt med dig om att det är galet och ytterst skadligt med tvång och indoktrinering.

Jag tror för mig själv. På saker som mystik, karma och att saker ibland är meningen. Attraktionskraft intresserar mig en del.

Jag tror också på att tro på det man mår bra av. Det vet man bara själv.

Kramen från mig :-)

Kia sa...

Spännande julklapp!
Jag tror väl inget speciellt. Inte på nån gud eller så men tomtar och troll finns säkert. Spöken och andar har vi säkert runt oss för varför inte? Eller? Allt är inte svart eller vitt, finns eller inte. Inget är omöjligt.
Svärmor tror jag varit en häxa i ett tidigare liv och jag tror nog min man varit trubadur eller vissångare. Kanske vi träffades på nån marknad.....

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Ps. Härligt med SNÖ!!!!!

anettan sa...

Fin mamma du har. Nyfiken het är bra. Spännande, hoppas vi får veta mer. Kram Anette

Pemsplatser sa...

Vad spännande! Vilken rolig julklapp, den förstår jag att du ser fram emot:) Kram till dig

Ida Här och nu sa...

Men så spännande! Och vilken underbar julklapp från din mamma. Jag hoppas att vi får höra mycket mer om de när du varit där. Kram

Viveca Tolstoy sa...

Du skriver så fantastiskt fint om tro! 🌸