Bakgrund

Temat på fotoutmaningen är bakgrund.

Jag tittade åt sidan, bakom ljusen.
Bakgrunden...i mitt kök.
Dom där orden jag omger mig med.
Som en påminnelse om vad som är viktigt för mig.
Vad står dom för egentligen?


Jag tänker att dom står för en del acceptans och öppet sinnelag.
Att om jag är sann mot mig själv och är den jag är,
och låter dig vara den du är,så gör jag vad jag kan göra.
I att låta varje människa vara sin egen.
Vi har alla olika bakgrund.
Jag har min som har format mig.

Precis som du som läser här har formats av din.
Du har en annan bakgrund än min.
Varje människas upplevelse är unik.
En individ, en människa.
Olika, men värda lika mycket.
Oavsett bakgrund.

Det är en fin tanke.
Och ganska enkel, kanske banal...
Men en svår handling.
Att låta människor vara lika oavsett bakgrund.
För vi gör skillnad på varandra.
Ser människan utifrån yta.
Utan att ha en aning om bakgrunden.
Eller så dömer vi utifrån bakgrunden.
Det vi tror oss veta.
Utan att egentligen ha en aning.

Då kan jag försöka tänka på att om jag är sann i den jag är,
och låter dig vara sann i den du är. Oavsett bakgrund.
Så blir livet lite mjukare.
Lite snällare, lite mindre kantigt.
Och framför allt, mycket rikare.

För att alla är lika värda.
oavsett bakgrund.
En fin tanke, en fin handling.
Kanske svår men det går.
Att vara lika värda, oavsett bakgrund.

För att se flera tolkningar så klickar ni här

Så önskar jag er en mjuk söndag.
Kram Hannis












23 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jaa, jag läser och hummar. Och så sätter du ord på tankarna så bra, gillar ditt sätt och skriva jättemycket.
Stor kram/AM

HönaPöna sa...

Vilken fin tolkning... och härliga bilder.
Önskar dej en underbar söndag!

Flower of Fame sa...

Det ligger så mycket i det du skriver. Visst ska alla ha lika värde oavsett bakgrund. Underbar tolkning. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Mamma C sa...

Du får fram ditt budskap i dina ord så bra.
Kram Mamma C

LÁrt de Vivre sa...

Superfin tolkning av temat och sköna bilder. Vi alla har en plats och vi alla är den vi är oavsett

Kram Kajsa

Tatjanis sa...

Sitter och nickar o ler när jag läser. Så sant. Det vi tror oss vet läser jag om o om igen, för det är just det jag känner att många tror sig veta hur allt ligger till, bakom den där människan som man möter... Tänk om vi kunde programmera om oss att bli mer upptäckande, mer nyfikna att se möjligheten i alla vi möter....

Fin söndag önskar jag dig!
KRAM - Tatjanis

Suz sa...

En sådan vacker och fin tolkning du gjort av temat bakgrund! Men jag blir egentligen inte överraskad, du gör alltid så fina reflektioner som får mig att drunkna i orden och känna mig omfamnad av din text.

Ha en fin söndag!
Kram
Suz

Lene sa...

Vackra, fina ord du bjuder på.
Jättefina bilder, underbar tolkning.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Arja sa...

Halloj!
Fina bilder & tänkvärda kloka ord ♥
Ha d gott Kram Arja

Maria O sa...

Vilken fin tolkning! Som vanligt är det kloka ord och tankar du delar med dig av tillsammans med mysiga bilder. Bästa kombinationen!
Kram Maria

Pia sa...

Härlig tolkning! Att respektera varandra för de vi är, det är något som skulle lösa det mesta. Vi har formats till dem vi är genom det vi har upplevt och samma händelse danar oss olika. Svindlande tanke att kunna få ha en sådan mjuk värld som du beskriver, underbart!
Hoppas du får en fortsatt fin söndag!
Kramen

Helén i Vilrummet sa...

Du är så klok och mjuk i dina tankar och värderingar. Jättefin tolkning på dagens tema. Älskar den första bilden. Så sann!
Kram Helén

annika sa...

Så fint. Så sant. En vacker själ är du!

Villa Freja sa...

Fina tankar, kloka ord. Kram.

Ninette sa...

Du skriver så fint! kram!

Fröken Foto sa...

Så underbart du skriver! Så fint! och så sant.

fortsatt fin söndag till dig.

kram Malin

Linda sa...

Beautiful! :)

Vitt hus med svarta knutar sa...

Fin och tänkvärd tolkning av ämnet för utmaningen. Världen skulle bli en bättre plats om alla var öppna för att människor är lika mycket värda oavsett bakgrund, för det finns ingen "fel" bakgrund.
Kram,
Regina

anettan sa...

Kloka ord det där. Kram Anette

Bakom dörr nr. 11 sa...

Så fint skrivet och underbara bilder...som vanligt :)
Fin kväll till dig.
Kram Pia

Melody and M.E sa...

Jag hade tänkt göra ett bidrag till dagens utmaning, men jag har varit några dagar på ett ställe
där bakgrund, yrke och status spelar väldigt stor roll.
Jag har under ett par dagar bott på ett ställe i vår huvudstad, där det handlar mindre om vem du är och mera om hur du bor, vad du tjänar och vad du har för bakgrund. Är din villa värd mindre än 10 miljoner räknas du inte!
Det var ganska skönt att komma "hem" till mina Ett rum och kök och få vara den jag är!
Och inte gjorde det något att jag inte fick till något bidrag, för du har ju sagt allt som behöver sägas!
Stor Kram till dig!

Anna S sa...

Åh, jag gillar det du skriver om. Och jag håller verkligen med. Jag tror att man får ha kommit en bit med sig själv, genom inre arbete för att ha ett så öppet och tillåtande sinne som möjligt. Just det att se att alla har en historia , som krävt och kräver olika mycket och på olika plan. Men att man inte är sin historia för den sakens skull.

Jag har mött mycket fördomar, eller om jag ska säja förutfattade meningar när människor fått reda på eller hört talas om saker som hänt mig och i min familj.
Ibland verkar andra, som inte känner mig att antingen bli grymt nervösa eller lite nedlåtande. Eller motsatsen mot nedlåtande. Jag förstår att det kan vara svårt för andra att veta hur de kan bemöta en, och att de kanske blir illa berörda. Försöker numera att tänka och hålla fast vid att mitt värde inte påverkas av hur en annan ser mig, sig själv eller hur den väljer att göra.
Jag brukade bli väldigt irriterad på orespekt och att personer trodde att de vet bättre än mig. Men jag har blivit starkare i mig själv.

Det är bra med visdomsord eller påminnelser till.sig själv på väggen! Jag gillar budskapet i den du visade om att vara sig själv och sann mot sig själv.
Det är viktigt att vara sann och även att tro på sig själv och att vara på ett sätt som känns bra. Att man lever för sin egen skull, och inte bara för andras.
Jag har ett kort med texten "the best is yet to come" ovanför skrivbordet.

Kramen!

Maria - Snickaregården sa...

Det var den finaste tolkningen. Alla har vi olika 'ryggsäckar' och de har format oss. Alla gör det vi tror är det bästa, kan inte hålla på att döma människor för att de tänker olika. Vi tänker olika p g a bl a det vi varit med om.
Tycker världen blir rikare och som du säger mjukare av att vi är olika :)
Vi behövs allihopa.
Kram Maria