Att släppa måsten

Jag har en regel.
Det här med att oja sig över saker som "måste" göras är förbjudet.
Det finns få måsten.
Man måste sova för att orka.
Äta och dricka för att leva.
Andas för syret, ja ni är med på vad jag menar.

Att städa, tvätta, putsa, stressa, bädda sängen och flämta är inga måsten.
Det kanske behövs för någon, 
för att man trivs extra bra om sängen är bäddad, 
eller om spegeln är fläckfri.
Men det är en annan sak.
Det handlar om trivsel, inte om måsten.

Så nu när det varit nya saker hela veckan så har allt som inte är
måste fått stå åt sidan. Helt åt sidan.
Sömn, mat och annan vila har gått före allt.

Och när jag ser spindelväv på mina krukor och fat i fönstret,
då ser jag något vackert. Inte något fult, ostädat.
Det sköra nätet som en liten spindel har jobbat på.
 Och även klätt in mina vackra pinnar från stugorna nedanför
berget vid våran vackra sommarplats.

Allt det här har skett bredvid sovande pelargoner, slumrande oliver 
och ett blommande citronträd. Medans jag har vilat.
Jag blir kär i sånt.
Sånt som kan ses som oviktigt och stökigt.
Sånt blir jag kär i.

Och jag vet, en spindel kan inte få fortsätta bygga bo.
Men det är vackert och jag vill inte riktigt förstöra det än.
Så det får vara en stund till.

Jag hoppas att ni får en mjuk och lugn lördag.
Kram Hannis



18 kommentarer:

Villa Freja sa...

Jag är rädd för spindlar men älskar spindelnät. Det är så vackert. Och du är så klok som fokuserar helt rätt. Kram.

Choices by Annie sa...

Du är så klok. Jag har börjat rensa ut ordet måste ur min ordförråd. Försöker använda mig av ordet "vill" istället. För ofta är ju måsten att man vill men måsten känns alltid så absolut medan vill är något man vill men som inte är ett måste och skapar därför ingen stress;) Eller för mig är det så iallafall;)

Jag önskar dig en fantastisk dag bland spindelväv och allt.
Kram
Annie

Pia sa...

Klokt att bannlysa det ordet. Jag försöker sparka på mig själv när det dyker upp något som "jag måste". Jag mår så mycket bättre utan måsten. Tids nog får man det gjort ändå.
Hoppas att du också får en mysig dag!
Kram Pia

Jennica... sa...

Alltså. Åh, vad jag gillar dig!!! Du är så bra och du är så klok!
Att bannlysa ordet "måste" är så klokt. Att istället tänka efter vad vill jag, vad behöver jag göra och så vidare är så mycket mer tillfredsställande. Och då mår man bättre. Jag vet, för jag håller på att jobba på just detta. Att ignorera saker som behöver göras är jag rätt bra på. ;) Men att sedan inte gå runt och ha dåligt samvete och bli arg på mig själv är jag tyvärr också ganska bra på. Men jag blir bättre. Jag tänker aktivt på det och det funkar faktiskt bra!

TACK för att inspiration och energi du ger!
Jag hoppas du får en riktigt mysig lördag som blir precis som du vill!
Kram Jennica

Anna sa...

Det där tänket, du har. Jag skulle vilja ha lite mer av det. /Kram, Anna

tinajo sa...

Jag har blivit mycket bra på att strunta i "måsten" som inte är riktiga "måsten" - finns viktigare saker här i livet.

Kia sa...

Gillar fota spindelnät ute när daggen ligger. Så fina!!
Har en rätt stor spindel i kökstaket som är borta varje gång jag dammsuger. Väldigt konstigt?? Trodde den flyttat nu när vi varit borta men så dök den upp igen igår.

Känner igen yoga bilderna!! Tränade med A i onsdags och ska stå i plankan och då kommer Smilla ålandes under mig. Under A när hon gjorde armhävningar vilket gjorde det hela väldigt svårt för henne. Hon gillar att vara med när jag tränar.

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Birgitta sa...

Du kloka Quinna :))
Håller på att "lära mej" att måsten finns inte ,, Och blivit mycket bättre,riktigt stolt över mej själv *ler*
Regn & rusk ,, så idag blir en mysdag & bara göra det som faller mej in.
Ha en underbar dag fina du
Kramar om/

HönaPöna sa...

Nä, det finns få måsten... och ibland tror jag det är viktigt att hejda alla jag-vill också, iallafall här!
Ta du det lugnt, det kan behövas efter spännande dagar med mycket nytt!
Kram!

Melody and M.E sa...

Kanske dags att avskaffa det där ordet "måste", kan man lägga till nya ord varje år så kan man väl också plocka bort några!
Men nog måste jag gå ut nu när solen tittar fram…
Kram M.E

Anna S sa...

Hej Hannis, kloka ord och tack för påminnelsen! Att stressa leder inte någon vart. Mer än till att man mår dåligt. Jag har lite olika inre lägen med det där. Antingen är det inre stress som säjer att jag inte kommer överleva, eller ett mycket behagligare manana-tänk som accepterar saker som de är.
Det är ju i det sistnämnda läget jag vill vara i. När lugnet och nuet kan infinna sig.

Det förstör verkligen mycket om man ständigt går omkring med dåligt samvete gentemot sig själv för att man inte har tvättat den där tvätten, eller gått den där rundan.

Ibland känns det som att jag hänger upp mig på "måsten". Men är det inte frågan om liv eller död så kan det vänta. Om jag vill, tills jag vill.

Härliga yogabilder i förra inlägget! Så Pälsbollen tyckte att det var gott att somna mitt i allt, under dig. En sån mysig.

Önskar dig en fin lördag. Kramen!

HWIT BLOGG sa...

Åhh så kloka och tänkvärda ord från dig...
Dessa måsten och krav, kanske sätter man dom själv men jag försöker släppa dom!
Jag tar med mig dina fina ord, tack!
Varm kram till dig,
Titti

anettan sa...

D är så klok. Jag önskar att jag kunde tänka lite mer som du. Kram Anette

Nyanser av vitt sa...

Fina Hannis. Så bra skrivit igen. Idag har sonen spelat match i Täby, sen for vi till en annan hall för att titta på hans förra lag. Då får vi beskedet om att hans väns far körts i ilfart till Karolinska. Operation av propp i hjärnan. En tankeställare.....igen...vi har det lite stökigt hemma då och då. Prioriterar handbollen men vad gör det. Vad betyder det egentligen att ha det välstädat? Vi älskar handboll, vi är tillsammans och gör något vi alla tycker mycket om, så vad gör det då att vi inte hann bädda sängarna innan vi stack i morse.
Sköt om dig
Varm KRAM
Agneta

Maria - Snickaregården sa...

Jag har bytt ordet måste till behöver. Förut sa jag att jag måste städa , tvätta lr vad det nu var jag skulle göra. Efter att jag kraschade lärde jag mig att säga att jag behöver t ex städa och då kan jag också känna om jag behöver göra det nu eller sen. Svårt att förklara så här men jag kan vila i det som är på ett annat sätt idag än vad jag en gång gjorde. För då var det måsten och skulle vara klart helst igår.
Hoppas att du har haft en mjuk dag och får en imorgon. Själv har jag softat, vilat och mått skönt.
Kram Maria

Här är gudagott att vara ! sa...

Hej fina du !
- Roffe hälsar att han blev glad att du sa att han var söt...Och påpekade också att han visste det eftersom hans matte tjatar om det hela tiden ;)

- Dina fantastiska inlägg lägger sej som bomull kring mitt hjärta.
Du är så insiktsfull och klarsynt och att som du ha en sån nära kontakt med sitt innersta är en gåva.
- Kanske är du en gammal själ i en ung kropp...
Fortsatt lycka till med jobbet, yogan, och livet i stort och smått ♥
Kram Anneli

Flower of Fame sa...

Du har så rätt. Det är bara en själv som framkallar alla måsten. Ditt tänk är så underbart. Önskar jag hade mer av det. Jag som gärna radar upp allt jag vill göra. Men idag ska jag bara ta det lugnt. Ha en fin söndag Kram Pernilla

Hanna sa...

Fint sätt att se på röran. :-)