Not all who wander are lost.

Temat på bloggutmaningen är sammanfattning...

När 2013 blev 2014 bestämde jag mig.
På ett badrumsgolv med en skotträdd hund i knät.
Nu är det dags att vandra in på nya vägar.
Och det har jag gjort.
Jag kände att jag inte längre hörde hemma där jag var.
Att det var dags för en förändring.

Det har tagit kraft, tid och känslor.
Att ta bort murarna som är i vägen.
För att kunna släntra in på dom där nya vägarna.
Men det har det varit värt.
Fokus skulle ligga på förändring och det har året verkligen handlat om.
Jag lurade in mig själv på fel vägar ett tag för länge sen.
Efter att en människa sa med ett speciellt tonfall:
Man ska inte söka så mycket, låt det vara bara.
Där "som sig bör" blev viktigt.
Lyssnade alldeles för mycket på den rädslan för att inte passa in.
Som att det fanns en mall för vad som är normalt.
Det var det som gjorde att jag inte kände mig hemma.
För att jag försökte göra mig till någon annan.

Jag hittade tillbaka till det jag saknade.
Och fortsätter att söka i det jag tror på.
Oavsett vad andra tror.
För jag har det här livet, och det ska vara mitt.
Inte andras.

Och i natt, ja, i natt, när det blir ett nytt år,
då sitter jag återigen med en skotträdd hund i mitt knä.
Vi gömmer oss så mycket det går för fyrverkerierna.
Med saffranste bredvid.
Janis Joplin på ganska hög volym (hon stör smällarna bra) 
och en nyårsmiddag som en vän ska leverera.
Vem vet vad jag lovar mig själv då...

Och till er,
dom finaste läsare som finns.
Ni som har följt med i mitt virrvarr av känslor, pysslande,
odlande, fotande och målande.
Som kanske inte förstår den snurriga resan alla gånger,
 men återkommer ändå.
Som delar med er av just era erfarenheter och känslor.
Mitt ödmjukaste TACK!
Bloggen vore ingenting utan dialogen med er,

Jag önskar er ett gott nytt år.
Ett 2015 som ska fyllas med kärlek, liv och nya erfarenheter.
Och mod att fortsätta vandra.

För att se flera bidrag så klickar ni här

Kram Hannis
Ps. Anna.S, jag blev så glad när jag läste dina rader!
Har funderat på hur du har haft det.
Låter mysigt!
Och mindfulnes, det är som honung för själen.
Ett riktigt fint gott nytt år till dig!
Kram!


23 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Fina Hannis, hur skulle man kunna låta bli att återvända till en blogg som innehåller så många vackra, magiska och inspirerande inlägg, både i text och bild?
Du berikar och förför med dina texter.
Hoppas att du och pälsbollen, står ut med kvällen och att ni får en utsökt middag.
Viken tur att pälsbollen har dig!
Melody skickar lugnande nospussar till honom.
Gott Nytt År till er båda!
Varm nyårskram!

annika sa...

Hannis, jag är så glad att jag hittat dig och bloggen, även om det var alldeles nyss. Önskar dig en fin kväll med ett gott slut och hoppas hunden inte blir alltför uppjagad. Varma kramar och ett alldeles ljust och spännande nytt år önskar jag dig!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hoppas hoppas det blir mer tyst firande iår, fruktansvärt för all hundar som är rädda. En stor kram till dig fina, du som så många ggr skrivit så kloka ord som jag lärt mig av. (bäddandet tex.)
Tack för att du är en fin bloggvän och massa kramar och Gott Nytt År till dig och pälsis.
AnnaMaria

Flower of Fame sa...

Klart jag är med på din resa. Älskar att läsa det du skriver om. Känner också som du att det är skönt att ha vänner i bloggvärlden som stöttar och lägger värmande kommentarer precis som du gör. Håller tummarna nu för att våra hundar ska hålla ihop hela kvällen och natten. Ha r precis gett Tippen en högre dos. Hoppas det bara inte blir för mycket. Så svårt. Ha ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt år. Kram Pernilla

Anonym sa...

Tack Hannis för din blogg!
Den uppbygger min själ och ordet "mjukhet" har fått en ny innebörd.Jag uppskattar att du alltid är mänsklig och kan sträcka dig utanför den förhärskande normen för att kunna leva mer autentiskt
Jag önskar dig ett Gott Nytt År.

Gunilla

HönaPöna sa...

Tack för ditt bloggande och för alla tänkvärda ord du bjuder på.
Jag tror att vi är väldigt olika, du och jag. Och att våra vägar är olika. Men att man ändå kan mötas och få ta del av varandra och inspireras, det tycker jag är fint.
Jag önskar dej ett underbart nytt år och hoppas att det kommer att bli precis det som du tänker.
Kram!

Mamma C sa...

Jag är så glad att jag hittade till din blogg för länge sedan. Du lämnar alltid så fina och kloka ord i dina inlägg. Ha ett gott slut nu och ett Gott nytt 2015.
Vi ska vara hundvakt åt lille Orvar, och han gillar inte denna dagen heller.
Kram Mamma C

Choices by Annie sa...

Jag är så glad att jag hittade till dig ute i blogglandia för du fyller mig alltid med sådan värme och klokhet.
Tack för ett fantastiskt 2014 och ser fram emot ett lika fantastiskt 2015
Stor kram på dig
Annie

Good Enough sa...

Tack finaste för att du delar med dig. För dina vackra texter, fantastiska bilder och inspirerande tankar. Allt gott önskar jag dig nu o alla år som kommer.
Varm kram /M

Birgitta sa...

Så glad att jag hittat dej & bloggen.Få följa din vardag med allt vad det innebär.Du skriver "magiskt" & dina bilder är underbara,TACK ,,,,
Så glad och tacksam att vovven här inte bryr sig om smällarna,men han vill gärna lyftas upp i famnen & titta ut ,,, Knasvovve *ler*
Ha en fin kväll med bästaste "Pälsbollen" håller tummarna att det skjuts mindre detta år.Gott Nytt år du fina människa.
Kramar om

Tinis vita hem sa...

Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2015! Tack för alla härliga och inspirerande inlägg :)
Vi 'ses' nästa år!
kram Tini

~ Eva ~ sa...

Ett Gott Nytt År
önskar jag Dig, och din pälsboll♥

Kramen Eva

Jennica... sa...

Fina, fina du! Hoppas du får en fantastisk kväll och att den inte blir alltför jobbig för Pälsbollen. Hoppas dina kramar och Janis kan lindra hans rädsla.

Jag hopps också att du känner att du kan finna nya vägar att våga ge dig in på nästa år, för sådana finns ju alltid. Jag har försökt mig på att skriva ett nytt nyårstema,, jag skriver ju sådana. Om jag får till det så kommer de i morgon! :) Cliffhanger....hahaha!

TACK för allt du skriver! Det går rakt in i hjärtat och hjälper mig på mina nyinslagna vägar, mer än jag tror du förstår. Du är en stor inspiration för mig, på många plan.

Många stora KRAMAR!!!

Hemma på Sjuan sa...

Fina tänkvärda ord, du inspirerar så mycket.
Vi lämnar hundarna hemma och åker till goda vänner men sonen tar hand om de och tvättstugan utan fönster är förberedd med musik för de så de kan komma ifrån smällarna så mycket det går. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År! Kramisar Suss

Lena Åberg sa...

Jag höjer ett glas för förändring, för att göra det man känner ända in i märgen vara rätt. Att våga stå upp för sig själv och den man egentligen är. Att möta jobbigheterna rakt på i motvind, regn och storm eftersom man vet att ljuset väntar på andra sidan. Ljuset som lyser annorlunda och starkare än där man kom ifrån.

Du är verkligen en inspiration Hannis! Jag skrattade lite häromdagen (igår?) när du visade upp din tatuering med tecknet för kraft/styrka. Samma tecken som jag har på min högra underarm. Det är ett tecken av tre och jag samlar mig för att göra det fjärde. För att sluta cirkeln. Så nu har jag bestämt mig. Jag ska fylla på med den 2015. Hade en aning när jag läste din blogg första gången att här kommer jag att "stanna".

Ser fram emot att se vad 2015 har att ge dig och vilka beslut du tar för framtiden, jag kommer definitivt att följa med på det jag får..

Stor varm nyårskram till dig, hoppas det blir en fin dag och kväll. Skål!

Suz sa...

Låt 2015 bli det mjukaste året någonsin och fortsätt din resa så vackert. Din blogg är bland de vackraste jag läser och du skriver så rakt ur hjärtat att det ibland både smärtar och lindrar att läsa. Så öppet, rakt, mjukt och vackert även om det är tuffa budskap ibland.
Här kommer jag fortsätta kika in så länge jag har möjlighet.
Fina Hannis, du bidrar stort i bloggvärlden och de människor du har runt dig kan skatta sig lyckliga att du finns där.

Ha ett riktigt gott slut på det gamla och en fin inledning på det nya året! Krama pälsbollen en extra gång från mig. Vi skjuter inga raketer utan tänder endast marschaller eftersom vi hälsar på hos lantbrukare utanför Uppsala med flera stallar fulla av kossor och kalvar. Tänker på alla skotträdda djur extra mycket idag, stackars dem som inte kan välja och som kanske inte har en sådan förstående matte som du.

Många kramar
Suz

Anna S sa...

Hej ! :-) Det där trot jag också är så oerhört viktigt; att vara sann mot sig själv.

Ofta säjer det inre till mig vad jag ska göra. Det blir svårt när andra, syskon tex säjer bad de trot att jag ska göra för att må bättre.

Jag tror på att jag erkänner för mig själv "just nu är det såhär". Men att det kan blu bättre, mindre ångest, frånvaro, minnen som hemsöker mig och allt som kan pågå.

Det är ju, som du skrev sist en fråga om acceptans av saker, hur de än må vara.
Det är svårt när historien man bär på är obekväm för andra, som kanske inte orkar med sitt eget. Det är ju inte att jag kapitulerar inför det jobbiga tänker jag.

Du har vekrligen tagit stora steg bara detta sensaste året! Det kommer säkert bli ett jättebra år för dig! Med flytt och allt.

Det är så fint att du tagit dig ann Pälsbollen och att han är som han är.
Själv har jag varit hemma flera nyårsaftnar. Hos katten som ibland gömmer sig under sängen för alla smällare och raketer som låter.

ikväll ska jag på middag hos en vän och två andra vänner till henne, som jag aldrig träffat och inte känner. Aningens nervöst kan jag erkänna, men jag
hoppas att alla är vänligt inställda. ;-)

Sover nog över där, för det finns plats. Lite läskigt att åka utanför stan och sen in till stan just på Nyår tycker jag. Och alla taxibilar är upptagna.

Jag önskar dig ett riktigt Gott nytt 2015 med en massa bra händelser och fynd som kommer i din väg.

Och tack för en fin blogg som jag gillar att titta in på!
Kramen! :-) Anna S

Lily sa...



Önskar dig och pälsbollen ett riktigt Gott Nytt År!

Du beskriver känslor så bra och att läsa om att passa in, mallar, att försöka vara någon annan, befriande..♥
Varma kramar
Lily

LÁrt de Vivre sa...

Gott nytt år och önskan om ett fantastiskt 2015

Kram Kajsa

HWIT BLOGG sa...

Önskar dig det bästa av alla nyår...TACK för alla härliga och inspirerande inlägg, fina bilder och visa ord!
Ett riktigt GOTT NYTT ÅR till dig,
Titti

Kia sa...

Ni får ha en toppen kväll på toa! 😄 Få se hur Smilla reagerar på smällarna?? Fast det är rätt lugnt hos oss och hon har bra sällskap hemma.

Gilla din text på armen!! Snyggt och tänkvärt.

Få se vad nya året bär med sig? En del förändringar är planerat men det styr vi inte själva över helt så vi får se.
Inledde sista dagen med att klippa av mig håret i alla fall.

Gott Nytt År
Kram Kia

bara anna sa...

Bara snurra vidare, jag hänger med, helt klart.
Jag tror minsann vi slipper höra några smällare här ute i vår glänta i skogen, så himla skönt för Cecars skull som är jätterädd för det där otäcka.
Gott Nytt År vännen!!!

Pia sa...

Fina fina du, en gammal själ i en ny kropp, precis som krigaren här hemma. Det är så underbart att titta in här hos dig och känna in allt du skriver om. Ett lugn som sprider sig ju längre man läser. Ljusets barn har kommit för att stanna, vi måste bara lyssna inåt för att förstå att vi inte kan leva som vi alltid har gjort, att vi måste lugna ner allt.
Med en innerlig önskan om att 2015 ska bli ett härligt och lugnt år!
Skickar en extra puss till pälsbollen, stackare att vara skotträdd <3
Kramar i massor till dig min fina bloggvän <3