L som i ljus

Bloggutmaningens tema är idag L och DIY

Så, här kommer en beskrivning på det enklaste ljusskapande som finns.
Ljus av bivaxplattor.
Perfekt att göra för sig själv eller med barn, för det är enkelt.

Vanliga plattor av bivax finns att köpa lite överallt i pysselaffärer.
Plattorna skär man sedan i den form man vill ha ljusen.
Här är det bara fantasin som sätter gränser.
Vill man så kan man smälta bivaxet i vattenbad
och hälla det i formar istället.
Men så här gjorde jag den här gången.
 Jag vill ha den "gamla" sortens form.
Så jag mäter ca 4-5 centimeter in på plattan.
Och skär sedan snett över plattan.
 Lägger plattan en liten bit utanför bordskanten och viker en kant.
 Behövs bara en liten kant som ni ser
 Lägg dit veken och vik kanten över den.
(Jag köper veke på meter som jag sen klipper i den längd jag vill ha den)
 Rulla, rulla
 Klart!

Ljus av bivax.
Luktar milt men väldigt gott.
Sådär så man anar doften.

För att se flera bidrag så klickar ni här
Kram Hannis

Ps. Anna.S, det är så himla bra att återvinna.
Det borde finnas soprum överallt där man kan
ställa saker man inte vill ha.
Skönt att sova ut!
Alltså den här första veckan ledig så
har jag sovit galet mycket. 
Känns som att kroppen markerat att det
är dags att vila.
Hoppas att du får en fin helg med ljus och lugn.
Kramen


13 kommentarer:

Lena Åberg sa...

Jag blir så himla sugen att testa! Har dock så mycket pyssel på agendan fram till jul att det nog får bli efter i så fall.. ;) Kan riktigt känna doften! Vi brukade stöpa ljus på jularna när jag var liten och mamma hade alltid lite bivax i ljusmassan för doftens skull..Minnen, minnen :)

Ha en fin lördag Hannis,
Kram

Maria O sa...

Läste just om hur du skrämde grannen med den trasiga lampan och kan inte annat än le :) Den kommer helt säkert att bli något nytt och fint i dina händer, kanske inte bara en ny lampa utan även nya smycken.
Njut av lördagen och dina fina ljus!
Kram Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det där har jag gjort, minns nästan doften nu när jag ser dina. Ännu en natt med mycket god sömn....
Lussekram/AM

Flower of Fame sa...

Så fina ljusen blev. Så kul att du visar hur man gör. Ha en fin dag Kram Pernilla

LissenTo sa...

Förstår att det blir fin stämning och god doft och extra mysigt när du gjort dina egna ljus.

Kram Lissen

Villa Freja sa...

Å, det där gjorde jag som barn. Så kul.
Doftar underbart. Dock synd att de är just gula ;) Trevlig lucia. Kram.

Tinis vita hem sa...

Det blev fint! Tack för beskrivningen, det måste mag pröva på :)
Ha en fin Lucia dag!
kram Tini

Borgmästaren sa...

Roligt att se dem. När jag var liten hade vi sådana ljus. Har för mig att det var populärt då. Fina saker du visar på din blogg. Virkade ljuslyktorna jättesöta!

Kia sa...

Men vad snygga ljus! Det har jag aldrig provat. Gjort geléljus ett par gånger men inte bivax.

Ha en toppen kväll!
Kram Kia

Pia Gustafsson sa...

Gjorde sådana fina ljus när barnen var små. Doftar ljuvligt! Kraaaam Pia

Jennica... sa...

Åh, så fint! Och enkelt! Har inte tänkt på detta tidigare, men ett bra pyssel även med barn som du skriver.
Kramis!

anettan sa...

Ååå såna kommer jag ihåg att vi alltid hade förr...charmigt. Kram Anette

Viveca Tolstoy sa...

Så jättefina ljus! Måste genast köpa bivax...
Snoreandpeace