In i en annan värld

Jag har släpat fram silvertråd igen och gjort egna smyckesdelar.
Det tar sin tid.
Att vira tråden och sen klä den.
Man sticker hål på fingrarna, river sig.
Men det är det värt när det är klart.
Som ett peacetecken som jag klädde gjorde och klädde med glaspärlor.

Som får hänga i ett enkelt sidenband.

Jag försvinner när jag gör sånt här.
In i en annan värld.
Sitter och skissar på vad jag ska göra.
Hur det ska se ut, färger, längden, knutar och mellandelar.
Lägger pärlor på rad, plockar bort och lägger till.
Det är som meditation.
Ett bra sätt att koppla av på.

Har ni något som ni bara försvinner i ibland?
Som ni gillar extra mycket.

Fin tredje advent till er // Kram Hannis



22 kommentarer:

Choices by Annie sa...

Men du så fint peacetecket blev och vilket pill. Men som du säger när man väl sitter där och har allt framplockat så är det som rena meditatioen. Fina bivaxljus du gjort med, gillar verkligen den doftens om blir av dem.

Fin söndag önskar jag dig
Kram
Annie

Flower of Fame sa...

Så underbart ditt peacemärket blev. Ja som du vet försvinner jag bort när jag pysslar med mina blomarrangemang. Ha en fin 3:e advent. Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så fint! Du är superduktig. Jag försvinner in i skogen ibland, har gått jättevilse flera ggr. Annars är det nog Pinterest, där kan jag bli sittande i jakten på bilder.
Ha en fin söndag
Kramar/AM

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Hej igen
Flugorna kommer från KappAhl, och dom finns kvar. Ligger under Man/accessoarer.
Kramar/AM

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket fint halsband! Jag upplevde samma sak när jag höll på med mina pärlor, men det har jag inte haft tid med på evigheter. Det får bli ett nyårslöfte: mer tid för att försvinna in i något kreativt.
Kram,
Regina

Tinis vita hem sa...

Åhh, så snyggt det blev, helt ljuvligt! Att pyssla är roligt. Nu har jag tagit fram ljusstumpar för att stöpa nya ljus av dem. Blev inspirerad av ditt inlägg ingår :))
Ha en fin 3:je advent!
kram Tini

Pemsplatser sa...

Så himla snyggt blev det. Jag försvinner lite i allt pyssel när jag väl börjar, eller virkning, det är bra avkoppling:) Så fina ljus också:) Kram och fin söndag till dig /Emma

HönaPöna sa...

Fint att kunna koppla av på det där sättet... för mej rinner tiden iväg när jag redigerar bilder, det är avkopplande!
Ha en skön söndag!

Solsippan sa...

Visst är det skönt att bara vara fokuserad på en enda sak? Dessutom en bonus när det blir någonting så fint som ditt smycke blev.
Jag blir uppslukad av flera saker ibland, men mest har jag försvunnit i tid och rum när jag pysslar med silversmide. Det är fantastiskt!

Anna sa...

Så fint det blev, ditt smycke.

Böcker kan ha den effekten på mig. En god bok - och jag är förlorad och bortkopplad från omvärlden en stund.

Birgitta sa...

Du kreativa Quinna
Så vackert det är !!!
Du är så otroligt duktig

Önskar dej en fin & lugn fortsättning denna 3:e advent.
Kram Kram

Hemma på Sjuan sa...

Så fint det blev. Duktig du är, kram Suss

Maria O sa...

Vackert! För försvann jag från omvärlden när jag satte mig vid symaskinen. Nu försvinner jag helst in i kamerans värld och det är fint att få försvinna en stund då och då :)
Kram Maria

Melody and M.E sa...

Photo shop, syprojekt och en bra bok kan få mig att glömma både tid och rum!
Sådana där stunder behöver man nog för att orka vardagens slit.
Kram M.E

Här är gudagott att vara ! sa...

Fantastiskt vad du är duktig och kreativ! Så himla fint halsband med ett viktigt budskap.
När jag grejar på i min trädgård, glömmer jag både tid och rum, och då mår jag som allra bäst !
Kram och ha det gott !
/ Anneli

Fröken Grön sa...

Håller med om att vissa sysslor är som meditation. Så skönt att få stänga av omvärlden ett tag. För mig brukar gräsklippning fungera så.

Läser om ditt nya jobb och den anstående flytten till Stockholm. Så spännande, Hannis! Ska bli jätteintressant att få "följa med" dig dit. Nu blir det ännu en Uppsalaflicka som kommer att leva i exil. ;-)

Adventskram!

anettan sa...

Men vad du är duktig...Jätte snyggt. Kram Anette

Mamma C sa...

Så fint det blev. Man försvinner i allt pysslande som man gör tycker jag.
Kram Mamma C

Nyanser av vitt sa...

Så vackert Hannis. Jag känner igen mig...tiden existerar inte när man skapar. En härligt avkopplande syssla i vår stressade vardag.
Sköt om dig
Kram Agneta

Therese sa...

Dette er vakkert. Veldig! Jeg tenkte på det lenge etter jeg hadde lest blogginnlegget. Du er dyktig.

Hvis jeg lager noe og jeg vet hvem som skal få det så tenker jeg mye på vedkommende underveis, tankene bare ender der liksom. Det liker jeg.

Anna S sa...

Ett sånt fint peacemärke. Jag är imponerad hur du fick till det! Det att pyssla med saker ligger mig varmt om hjärtat också. Roligast är när jag gjort klart snickrandet på ett skåp och målar och fixar med detaljer. Jag brukar ha ganska klart för mig hur det ska bli, men ibland hittar jag på något annat.

Just nu är projektet att ordna hjul av trä till leksaksbilar som ska vara till systersonen. Har gjort fyra hjul än så länge genom att såga i skaftet till en sugpropp. Behöver någon kraftigare stav eller rak pinne att göra fler hjul till den andra bilen.

Sen att planera färger och utseende kan jag försvinna i lätt. Som att jag är i ett moln med bara det viktiga att tänka på. Det är avkopplande helt klart.

Kram!

Ida Här och nu sa...

Så vackert! Jag älskar ju också att syssla med sånt och kan försvinna in i sånt ibland. Annars är läsning min avslappning. Jag kan ligga i timmar och plöja igenom en bok om den är bra. Kramar/ fd finurliga fröken