I dag brinner ljusen

Idag brinner dom igen.
Alla fyra ljusen.
Men idag brinner dom inte för julen.
Idag brinner dom för dig morfar.
Idag är det två år sen du lämnade oss.
Vid den här tiden på dygnet så visste vi att du inte skulle orka.
Du höll ut till kvällen.
Vi pratade med dig hela tiden.
Pussade på dig.
Sen var det över.

Men du finns kvar ändå.
I våra hjärtan.
Det är det som är så fint med alla minnen.
Att vi fick älska dig men också älskas av dig
Jag saknar dig varje dag.
När du precis lämnat oss var det en smärtsam saknad.
Nu är den mjuk, som ett snett leende.
Jag saknar, 
din röst, ditt ifrågasättande, din empati för dom utsatta.
Ditt rättvisetänk.
Din humor, som var lika usel som min.
Inga kunde skratta som vi åt våra egna skämt.

Dina kollegor på radion lade ut ett klipp på din röst efter din död.
Idag fyller den mitt kök, din röst.
Jag ler, lite snett, i mjukhet.
Och är så oändligt tacksam över att jag fick alla år med dig.
Över allt det du lärde mig.
Över din lojalitet.
Jag gjorde aldrig fel i dina ögon.
Även om jag faktiskt gjorde det, massor av gånger.
Alla borde få ha en sån människa i sitt liv.

Jag tror du vet hur vi har det nu.
Att du är runt oss.
Att du känner våran kärlek.
Hör våra skratt, ser våra tårar.
Och ser att vi fortsätter att växa.
Att vi tar steg som du gillar.

Tack morfar!
För att du var du, för att du gav mig en sån gränslös kärlek.
För att du alltid stod bakom oss.
Idag, brinner ljusen, inte för julen.
Utan för dig, bara för dig.
För dig och ditt stora, goda hjärta!

Och till er som kikar in här,
mjuk dag utan stress och lite extra mycket kärlek.
Kram Hannis




14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Du skriver så vackert om din morfar. En mjuk dag till dig också. Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Berörs och låter mina tårar trilla… tänker att det nog är något speciellt att förlora någon i adventstid.
Ljusen, förväntan och julstämningen blandas med det tunga och mörka. Livets kontraster blir skarpa.
Under året som gått har jag lärt mig att se det vackra i sorgen, se kärlekens låga som brinner där inne i det mörka och tunga. För hur tomt det än är efter en älskad människa, så är det en gåva att fått ha honom/henne i sitt liv.
Stor kram till dig!
M.E

Choices by Annie sa...

Okej nu sitter jag än en gång och gråter här framför datorn ;) Dina ord berör så fantastiskt.

Jag är helt övertygad om att din morfar kommer finnas med er nu i jul eller jag är övertygad om att din morfar alltid är med er men speciellt kanske nu kring jul. De döda lever alltid vidare i våra hjärtan, så är det bara;)

Fin fantastiskt fin dag till dig. Idag ska vi göra det sista inför julafton. Den stora matinhandlingen och jag är så tacksam över att min pappa tar hand om barnen de timmarna så de slipper känna av stressen och trängseln i matbutiken idag.

Massa kramar till dig min vän
Annie

Anonym sa...

Sitter på jobbet och läser din text om morfar, ingen bra idé när tårarna börjar trilla om man sitter i ett öppet kontorslandskap. Väldigt sant och fint skrivet. Saknaden är stor.

Vi ses snart, älskar dig.

/Moa

Fru Eriksson sa...

Så fint du skriver - Blir rörd & berörd ♡ ...
/Kramar om

Therese sa...

Så fint å ha de fire lysene hver eneste år som ett kjært minne over morfar. Jeg tror han gleder seg over julegleden du viser i år.

Jeg har lest ett dikt av ukjent forfatter som trøster meg i møte med mine egne savn over ting sykdommen har frarøvet meg. Jeg vet jeg er heldig som har så mye å savne og jeg er venner med savnet, det er den gode type.

Det er ett privilegium
å kjenne savn
Vondt, ja!
Og tungt.
Men det forteller om
En nærhet som var
Om varme, lys og latter.

Det å savne
er den andre siden
av å ha fått.
Å ikke kjenne savn,
Ville være å aldri
ha elsket.

Helén i Vilrummet sa...

Så vackert du skriver. Jag känner verkligen kärleken till din morfar genom dina ord. Låt ljusen brinna och minns allt det vackra.
Kram Helén

HönaPöna sa...

Vackert... Det är fint att ha haft sådana människor runt sej!
Kram till dej!

LÁrt de Vivre sa...

Vilken go morfar och vilka sköna minnen. Minnena när de är som bäst

Kram Kajsa

Här är gudagott att vara ! sa...

Så fint att du delar med dej av dina minnen om din älskade morfar.
Har också haft lyckan att ha haft en underbar mormor och morfar som jag saknar varje dag, fast det är många, många år sedan dom lämnade jordelivet.
- Men med mej är dom ändå ♥

Önskar dej mysig och God Jul !
Kram / Anneli

En Vacker Vardag ♥ sa...

Vackert och rofyllt du skriver om din älskade morfar. Jag önskar dig en fin och mjuk julhelg med massor av kärlek.

Kram Lotta

Pia sa...

Vilket underbart kärleksfullt inlägg till din morfar. Han måste ha varit en stor man med mycket kärlek i sig. Jag är rätt säker på att du är lik honom.
Du berör något längst in när du skriver, du har en speciell gåva.
Sköt om dig!
Kramen

Viveca Tolstoy sa...

Så fint och så varmt och så innerligt...och alla som vi älskar bär vi med oss....

Good Enough sa...

Fint vännen. Tända ljus o minnas är värdefullt. De finns alltid med oss, alla vi älskar, vare sig de finns i livet eller inte.
Fint du skriver om din morfar. Mycket kärlek i texten.

Stor kram /M