Fula trosor och lagom mycket mat

Det har gått tre dagar sen det blev officiellt att jag gick från mitt jobb.
Det betyder att min telefon har ringt i tre dagar.
Kollegor och kunder som har frågor, tankar och massor av fina saker att säga.
Det känns fint och varmt.
Jag har varit en del av deras liv i åtta år.
Och dom har varit en del av mitt.
Det blir ju så, även om det "bara" är ett jobb.
Man lär känna varandra.
Och det är fint att känna att jag har gjort något bra under dom åren.

Men det har varit lite svårt att koppla av.
Att luta sig emot dom där kuddarna.
Att komma igen.
Och jag är väldigt trött på ett sätt.
Ni vet, som när man tar sommarsemester.
Och bara vill sova de första dagarna.
För att proppen går ur.
Men igår så lade jag mig en stund.
Med bokcirkelns nästa bok.


Om julen.
Och det där med att tappa bort känslan men sen hitta den igen.
Fantastisk!

Och sen gick jag på middag.
Hos en av mina äldsta vänner.
Som vet hur mycket mat hon ska hälla upp på min tallrik,
Och vilken dressing jag vill ha till.
Och pratar om allt som inte har med jobb att göra.

Som fula trosor, som är så himla sköna.
Och schampo som gör mirakel med håret.
Hur synen förändras på saker och ting.
När vi jämför från när vi var tjugo, till nu när vi är fyrtio+
Skrattar åt galna upptåg och tokiga beslut.

På vägen hem så är jag full av fniss och glada känslor.
Över chansen att utvecklas.
Dom nya stegen i livet.
Över motgångar och medgångar,
Men också över dom där fula trosorna.
Som är bra att baka bröd i.
(Det är en egen historia.)
Och vännen som vet vad som är lagom mycket mat för mig.
Det räcker liksom en onsdagskväll,

Fin dag till er // Kram Hannis








15 kommentarer:

Pia sa...

En perfekt onsdagskväll låter det som. Tänk så viktigt det är att ta sig tid, till att bara vara, till att träffa sina nära, till att stanna upp och känna efter. Fina ord från idag ♡
Önskar dig en mysig dag!
Kramen

Flower of Fame sa...

Så trevlig och mysigt det låter. Hoppas du får en lugnare deg idag. Även om det måste kännas härligt att så många bryr sig. Då känns det att man faktiskt har betytt något. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Ett mjukt inlägg som jag behövde läsa denna morgon.
Kram M.E

Anna sa...

Vilken fin onsdagskväll. Och boken, en av dotterns favoritförfattare, den får nog bli en julklapp. /Kram, Anna

Choices by Annie sa...

Låter som om du hade en välförtjänad kväll hos din vän. Ibland behöver man det.

Fin dag till dig
Kram
Annie

Birgitta sa...

Goda Morgonen
Underbart inlägg !!!
Och visst är det härligt att se/känna att man "växer" med åren som går ,,,
Man är "stor" nog att vara/känna/tycka precis som man själv vill.
Njut av dagen
KrameliKram/

Mycket annat & lite betong sa...

Oh Hannis, så roligt och spännande med nytt jobb! Och välkommen till Stockholm så småningom!
Skönt att du är ledig och får koppla av ett tag nu.

Så söta ljuslyktorna blev, gillar färgen.

Kram Agneta

Lena Åberg sa...

Å va härligt du skriver, jag blir helt tårögd! De där vännerna är oslagbara. De som har varit med länge och kan varenda egenskap (även de ocharmiga) och bidrar till många skrattrynkor man förhoppningsvis får när man är äldre ;)

Jag dagdrömmer om att lämna mitt jobb och kommer att göra det så småningom så blir lite småavis på "där" du är just nu.

Hoppas du kan dra upp fötterna i soffan och ha en skön dag!

Ser fram emot att följa vad som händernu..

Kram

Ninette sa...

Spännande med nytt jobb och flytt! lycka till med det!
Dom där ljuslyktorna i förra inlägget är alldeles bedårande, och vilken färg på dom!

LÁrt de Vivre sa...

Vilken skön känsla med jobbet, omtanken och vännen där man kan prata om precis allt mellan himmel och jord som sköna fula trosor till allat annat som poppar upp

Må gott kära du

Kram Kajsa

Annapannapuff sa...

Att våga är att leva! Njut av lugnet och samla kraft och energi i mängd, nästa år kommer bli magiskt bra!

Mamma C sa...

Var några inlägg att läsa igen. Mycket som hänt här hos dig. Spännande med nytt jobb och annan stad. Även om du har familjen i den. Dina ljuslyktor av dukarna var jättefina.
Kram Mamma C

Kia sa...

Skön känsla!

Kram Kia

Cecilia RockBabe Kärvegård sa...

Det är så härligt med sådana vänner. Och att veta att man har chansen att utvecklas är underbar.

Önskar dig en skön kväll!

You Rock!!!

bara anna sa...

Att få möjlighet att utvecklas i "mogen ålder" är bara så häftigt!
Har du fått tag i lägenhet eller hur gör du med det? Är det inte svårt att få tag i lght där?

Kram