Dofter

Nu börjar dom sprida doft.
Dom där hyacinterna.
När jag kom hem igår så slog den emot mig, doften jag förknippar med jul.
Jag har dom lite överallt.
Dom vita som luktar lagom.


Jag tänder ljus som luktar mandel.
Gör te som luktar kanel, ingefära och nejlika .
Så har jag honung med smak av saffran i.
 Utanför är det dimma, tjock dimma. Och mörkt.
Men inne glittrar det.
Av ljusslingor, levande ljus och adventsstjärnor.
Jag tänker att den är fin den här tiden.
Med dofter och skön avkoppling.
Det är ett bra sätt att avsluta en arbetsvecka på.
Att varva ner på torsdagen.
Med ännu mera julfeeling.

Kram till er //Hannis






20 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Älskar också hyacinter. Har många jag med. Visst är det en mysig tid med allt som lyser . En fin dag till dig Kram Pernilla

Anna S sa...

Det låter helt underbart med de olika smakerna och dofterna. Hyacintdoft förknippar jag med jul som liten, både på ont och gott. Minns den där glada förväntan man hade när Radiokalendern , alltså en adventskalender tejpades upp på fönstret. Och hur jag tyckte att tiden tills julafton gick fort nog.

Försöker omfamna julen på de sätt jag orkar. Har hängt upp adventsstjärnan och kanske pyntar jag utsidan av ytterdörren med några fattigmans-silverklockor.

Kan tänka mig att det är tufft när din väckarklocka ringer i svinottan. Skönt att helgen närmar sig!

Så fint det är med kottar i glasburk som du visade i förra inlägget. Ett bra tips för att få in lite natur utan starka gröna färger.

Kramen till dig!

Hemma på Sjuan sa...

Härliga dofter hos dig. Här finns det också vita hyacinter på flera ställen. Kram Suss

Anna sa...

Underbara bilder. Man kan nästan förnimma alla de dofter du beskriver. /Kram

HönaPöna sa...

Så härligt när det doftar jul... och bilderna är underbara!
Ha den dästaste fredagen!

Melody and M.E sa...

Så fint med den vita hyacinten i såsskålen!
Visst är det något alldeles speciellt med julens dofter.
Vita hyacinter är också min favorit och nu har även mina börjat dofta!
Kram M.E

Choices by Annie sa...

Hyacinter. Så fantastiskt vackra och doften är verkligen ljuvlig. Jag testade att plantera ut några hyacintlökar förra våren får se om de tar sig till i vår. Tänk att få känna juldoft på våren, fantastiskt;)

Fin fredag på dig
Kram
Annie

Birgitta sa...

Dessa ljuvliga dofter,visst är det mys ,,,
Vita hyacinter även här som just nu är så där krispiga innan de slår ut.Fredag igen ,,, veckorna springer iväg.Önskar dej en fin helg
Kram Kram

maria - Snickaregården sa...

Låter helt underbart mysig jul hemma hos dig.
Jag väntar på mina hyacinter än.
Kram Maria

Pia sa...

Åh vad härligt du beskriver dofterna och stämningen som vilar över december. Underbara bilder som alltid när man tittar in här.
Önskar dig en riktigt mysig helg!
Kramen

Ewa`s Galleri sa...

visst är det härligt att mötas av hyacintdoft, gillar de vita luktar inte så starkt
Ha en riktigt skön helg

Kia sa...

Mysigt är det med alla ljusen!
Dock har jag inte några hyacinter, har liksom inte köpt nån. Kanske kommer??

Ha en toppen helg!
Kram Kia

Helén i Vilrummet sa...

Älskar doften av hyacinter. Dock får mannen värsta nysattackerna av hyacinter så det blir inga såna här hemma.
Kram Helén

Här är gudagott att vara ! sa...

Julen kännetecknas så mycket med just dofter ! Älskar blandningen av hyacinter, nejlikor, apelsiner, saffran och kanel...Det är juldoft för mej, och då påminns man också om barndomens jular !
- Är glad för jag hittade hit till din fina blogg, med dina underbara bilder och tänkvärda ord.
Kommer absolut hit fler gånger !
Kram / Anneli

HWIT BLOGG sa...

Det man ser och det man doftar...förnimmer...hyacinterna är på plats och nu gäller det att få lite glöggdoft i hemmet också!
Ha en skön helg....
Kram Titti

anettan sa...

Dessa härliga jul dofter.....Hoppas du har en bra fredag. Kram Anette

Mamma C sa...

Härligt med så mycket juldofter.
Kram Mamma C

Viveca Tolstoy sa...

Så fina bilder. Man känner doften....
snoreandpeace

Mycket annat & lite betong sa...

Oh, jag har inte en enda hyacint än. Den enda juldoften här är jultvålen i badrummet och så glöggen. Men det ska det bli ändring på!

Trevlig andra advent!
Kram Agneta

Jennica... sa...

Glad jag blir av att höra att du verkligen uppskattar julen nu. Du beskriver den precis så som jag tycker den ska vara. Doftande, lugn och full av förväntan!
Kram Jennica