Den där julaftonen

Nu är jag tillbaka.
Jag bestämde mig för att låta både blogg och instagram vila.
Jag fastnar lätt annars.
Och tiden rusar iväg när man fastnar i datavärlden.

Den där julaftonen firades hos min bror.
I ett hus som verkligen andas jul.
Min svägerska är proffs på att julpynta.
Bland förväntansfulla barn, förväntansfull hund, 
(pälsbollen kollade in julklapparna och lokaliserade sina ben direkt),
Och förstås förväntansfulla vuxna.







Det är så mycket fint över julen.
Barnens tid.
Deras glädje är värd allt.

Att se flocken samlad i en härlig röra.
Min svågers bästa vänner från Serbien var här.
Och var fascinerade över julen.
Min bror och hans matlagning...äter mig för mätt, alltid.
Min svägerskas pysslande för att skapa ett julhem.
Min favoritefterrätt som är ett måste, som min bror gör.

Själv satt jag på en stol.
Och grät, över mina julklappar.
Jag fick en sån fin gåva av min mamma.
En dröm som jag inte ens önskade mig.
För jag tänkte att jag ordnar det själv.
Men hon kom ihåg, och gav mig en del av den.
Ni ska få veta mera om det sen.

Så grät jag över min svåger som började gråta.
Av glädje.
Och då grät hans vänner...
Och då började andra att gråta.
Ja, ni fattar.
Vi kan ta anställning som gråterskor allihopa.
Det blir så hudlöst och så öppna hjärtan att det 
nästan blir för mycket. Eller nej.
Det kan aldrig bli för mycket mjukhet.

För det är det allt handlar om.
Mjukheten, att forma sitt eget, att fylla livet med människor
man faktiskt älskar inte för att man måste eller bör.
Att föra mjukheten vidare.
Till barnen.
För att dom är dom viktigaste.
Deras lycka och längtan.
Och att ge dom minnen som gör att dom ler.
Och fortsätter att längta.

Det blev en fin julafton.
Väldigt fin.

Hur hade ni det?
Kram Hannis


19 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Blev en ovanlig julafton i ett hus som ännu inte känns riktigt som hemma. En dotter med barn firade med oss, då hennes man jobbade natt. Vi var en liten skara som hann känna att vi finns för varandra när det gäller och visst rann det tårar även här. Några av sorg, men mest av glädje över att kärleken finns här och nu.
Kram M.E

Mamma C sa...

Vilken härlig och fin julafton du haft. Vi var också samla alla nära och kära hemma hos oss. Härligt att ha alla omkring sig en sådan dag.
Kram Mamma C

HönaPöna sa...

Låter som en fin jul... här har vi också haft det bra, först julafton med min släkt, en lugn och trevlig tillställning. Dagen efter jul med mannens släkt, fullt av barn och full rulle, massor av glada skratt och tårar. (såklart, men bara glädje när vi alla fick en underbar julklapp i form av en ny kusin som är på väg!)
God fortsättning fina du!

annika sa...

Åh så fint, blev lite tårögd och full i skratt på samma gång när jag läste om din julafton. Livet ❤️️

bara anna sa...

Det är så äkta, din kärlek för de närmaste, det är fint. Önskar lite att vi hade det så också.

Firade julafton hos svägerskan och vår relation är liiite kylig. Men det går bra att träffas så där íbland på kalas, för barnens skulle känner jag. Men jag får göra mig till hela tiden för egentligen vill jag inte vara där. Men jag står ut, visst gör jag det. Bara barnen är nöjda så klarar jag några timmar i obekvämt sällskap.

Annars har vi en jätteskön jul, nu resten av julen umgås jag bara med de jag verkligen tycker om.

Äkta ska det vara.

Kram!

Nyanser av vitt sa...

Så mysigt och vilken värme Hannis. Den känns ända till "Sumpan". Vi har haft en lugn och mysig jul tillsammans vi tre, min lilla familj. Vi började med att fira jul hemma för några år sen när man bara var ledig julafton, juldag och annandag. Det har vi fortsatt med. Förr var det ett himla farande. Nu myser vi bara vi. Vi har tittat på tre Pirates-filmer och nu är jag kär i "Jack Sparrow" igen :O)
Sköt om dig
Varm kram
Agneta

Hanna sa...

Vilken fin jul ni haft!

Fru Eriksson sa...

Blir rörd & berörd över dig Jul ♡ ...
God fortsättning & Kram denna Annandags kväll!

anettan sa...

Jag lovade också mig själv att ta en paus men inte lätt det där. God fortsättning. Kram Anette

Nilla Q sa...

Så fina bilder och så fint skrivet!

God fortsättning!

kram Pernilla

Viveca Tolstoy sa...

Så fint du har haft det! Min familj samlades i det gamla huset på landet, där jag vuxit upp och alltid firat jul. En blandning av choklad, medelålders, äpplen, barn, tonåringar, skinka, 79 åringar, promenader, charader, filmer,kola, hundar, snö, sill, spel och framför allt-att vara tillsammans...

En Vacker Vardag ♥ sa...

Blir lite rörd när jag läser om din jul, hos oss slutade det med sorg som jag skriver om på min blogg.

Kram och jag önskar dig en fin fortsättning.

Lotta

Flower of Fame sa...

Vilken härlig flock ni är. Du beskriver er jul så Fint. Härligt med en sådan familj. Blir nyfiken på din gåva av din mor. Ha en fin annandag Kram Pernilla

Mycket annat & lite betong sa...

Det låter och ser ut som en fin och mysig julafton.
Vår var också fin fast inte riktigt som alla tidigare jular. Sonen och hans familj var inte med oss på kvällen. De vill skapa egna traditioner med sin lilla kille i sitt nya hem. Men vi träffade dem på förmiddagen. Så det blev en härlig julafton ändå!

Kram Agneta

Monkan sa...

Låter som en toppenmysig jul, och inte illa att även fyrbenta får paket :) Själv har jag försökt tvinga alla äta så mycket godis som bara går ;) eftersom jag gjort... sju sorter. Svårt bara att konkurrera med mammas supergoda mat :)

Ida Här och nu sa...

Vilken fantastisk julafton! Vi har hunnit fira jul fyra gånger på två dagar. Fast jag har bihåleinflammation och feber. Så kalle anka sov jag mig igenom. Men de har varit lugnt och skönt. Avslappnat med nära och kära. Precis som de ska. Kram

Anna sa...

Jag ryser när jag läser om allt juligt och alla känslor. Mysrys. /Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Trots mycket gråt sitter jag och småler när jag läser, ni är ett härligt gäng.
Lyckliga barn som får växa upp där.
Och så har du tagit så fina bilder.
Ha en fin julhelg
Kramar/AM

majamyra | It´s all about the details sa...

Gott slut och god fortsättning på det nya året!
Lisa