Året som gått...

Temat på fotoutmaningen är året som gått.

Jag tittar på dom framkallade bilderna.
Som är som en kalender över året som gått.

Vi förlorade ännu en människa som var älskad.
Som gick för tidigt.
Det skulle inte bli så, men det hände ändå.
Samma människa gjorde så att vi återvände till lyckolandet,
Stugorna vid en sjö nedanför bergen.
Vi målade,slipade, rev, snickrade och byggde upp igen.
Trötta och slitna men det gick.
Vi började bygga upp det igen.
Det blev också året där Myran föddes.
Jag satt på en pall i köket hela natten.
Bad högre makter om att låta det gå bra.
Det gjorde det, gick bra.
Min ena syster fick en smällkaramell full av kärlek.
Så efterlängtad och så älskad.
Det blev året som jag bad om att bli befriad.
Där jag fick hjälp att öppna dörrar som varit stängda i så många år.
Grät, hulkade och var arg.
Sen kände jag mig klar.
Och höjde blicken mot ljuset igen.
Fri och väldigt lycklig.
Kanske inte fri från allt.
För det tror jag aldrig att vi blir.
Det vill jag inte heller, tack vare det är ju jag, just jag,
Men väldigt lycklig igen, det gick det att bli.
Och då gick det också att förlåta.

Det blev året där jag först tänkte, det går inte.
Men sen tog jag modet i handen.
Och bytte jobb, det gick.
Planerar en flytt.
Närmare några av dom jag älskar mest.
Det kommer att gå.

Det blev året som jag opererade mig.
Och mötte en läkarens blick när han sa:
Det kommer aldrig att bli bra, det kommer nog aldrig att gå...
Blev ledsen och bestämde mig.
För att det visst skulle gå.
Prioriterade om, lyfte hakan och kämpade.
Och det går, kanske inte hela vägen, men det går.
Jag yogar igen.

Så blev året som gått,
mellan döden, födelsen, sorgen, skratten och kärleken.
Uppförsbacke och nedförsbacke.
Att inte låta andra avgöra vad som är möjligt.
I mitt liv.
Att lära mig så mycket mer om tankens kraft.
När det är bra i livet , och när det är svårt.
Tankens kraft behöver användas,

Livet, 
förluster och vinster.
Sämre dagar och bra dagar.
Oläkta sår och kanske kommer det nya.
Vi kan inte påverka allt som händer.
Det blir aldrig perfekt.
Det blir alldeles operfekt och mänskligt.
Det är fint för mig.
Att låta det vara så, operfekt och mänskligt.
Livet, under året som gått.

För att se flera fina tolkningar,
 så klickar ni här

Och till er,
en mjuk fjärde advent.
Kram Hannis





25 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Så fint inlägg… jag läser det en gång till…
Önskar dig en fin adventssöndag!
Stor kram
M.E

Flower of Fame sa...

Vilket år du haft. Fin tolkning. Du skrivet så man bara vill läsa mer. Lilla Myran så söt. Verkligen en fin gåva. Ha en fin fjärde advent Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Vilket år... innehållandes mycket av det som vi människor möter under livet. Det känns ändå som ett år som slutar fint, hoppfullt.
Önskar dej en skön söndag!

Choices by Annie sa...

Du vackra människa som berör mig med dina ord. Berör mig till tårar.
Tack för ett fantastiskt fint år. Är så tacksam att jag hittat hit till dig.

Fin mjuk fjärde advent önskar jag dig
Kram
Annie

Therese sa...

Hannis, så fint å se deg tilbake her på bloggen. Tilbake med de nære tingene og betraktningene. Jeg liker det. Jeg liker bloggen din hver dag altså, men det var ekstra godt å få ett glimt av deg og reisen du har vært på i 2014. Du, den modigste kvinnen. Jeg gleder meg til å følge deg på veien i 2015. Varmklem. Pssst, her hos meg brenner himmelen i de vakreste farger i dag og jeg har tittet på den og tenkt på deg.

Maria O sa...

Så fint Hannis! Du kan konsten att förmedla kloka reflektioner och tankar i både text och bild.
Kram Maria

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Du är så stark och klok och vacker, och du har haft ett år där det hände mycket.
Önskar dig en fin 4 advent
Stor kram/AM

Lene sa...

Så underbart vackert skrivet.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Annapannapuff sa...

Vilket år! Som en berg-och-dalbana! Vackra bilder och tänkvärda ord. Nu tar vi sats och kastar oss ut i 2015!

åse sa...

Sp fint Hannis, du förmedlar med dina ord och bilder så jag blir alldeles varm i hjärtat. tack.
Kram Åse

Pemsplatser sa...

Jättefint skrivet om ett händelserikt år! Kram och en fin 4:e advent till dig! /Emma

Suz sa...

Så vackert och utlämnande. Så innerligt och ärligt.
Vilket fint inlägg och det bidrar till ordentlig eftertanke om vad som är viktigt i livet.
Tack för att du delar med dig och jag önskar dig ett riktigt fint år 2015, med nya spännande händelser och med hopp om att du fortsätter med dina fina inlägg<3

Många kramar
Suz

Villa Freja sa...

Så fint och nära du skriver.
Önskar dig en trevlig fjärde advent. Kram.

Anci sa...

Så fint du skriver ! Du har förmågan att skriva så enkelt och självklart, men ändå så djupt. Och så vackert !!

Kram
Anci

Pia sa...

Åh, mina ögon tåras av ditt fina bidrag. Så helt underbart, du är så duktigt på att hitta de rätta orden, de där orden som berör.
Summerar man ditt år så ser det ut att ha innehållit mycket kärlek och att du har hittat din stig.
Önskar dig en fortsatt härlig kväll fining!
Kramar

Mamma C sa...

Ett år med uppförsbackar och dalgångar. Men du verkar ha hittat din stig nu.
Kram Mamma C

Kia sa...

Kram <3

Här är gudagott att vara ! sa...

Hannis, du kan verkligen sätta ord på vad livet består av...En berg och dalbana där vi åker med utan att veta när vi ska kliva av.
Tankens kraft är stark och gör stor skillnad. - Den är bra att använda när motvindarna blåser och uppförsbacken är lång.
Tack för att du delar med dej av dina kloka tankar ♥
Kram / Anneli

anettan sa...

Vilket år....har jag sagt innan att du är en väldigt duktig skribent. Kram Anette

Nyanser av vitt sa...

Tack fina Hannis för ännu en vacker text som berör. Hoppas att din fjärde advent har varit mjuk och go.
Kram Agneta

Tatjanis sa...

Hatten av för dig, för din värme, för dina ord, för att du delar med dig och tillåter mig att lära mig av dig.

Ett fint bidrag, otroligt fint.


Stor varm kram till dig!!!

//Tatjanis

LÁrt de Vivre sa...

Vackert år med många ingredienser av allt och lite mer därtill. Nu väntar ett spännande 2015

kram Kajsa

En Vacker Vardag ♥ sa...

Vilken fin tolkning på året, du kan konsten att skriva så det går rakt in i hjärtat.

Kram Lotta

Lena Åberg sa...

Jag sitter här och tårarna bara rinner. Precis som för dig har det här året inte varit snällt alla gånger och jag ser fram emot att lämna det bakom mig. Har klurat på vad jag ska skriva om det och när jag läste ditt inlägg kändes det som du satt ord på mycket av det som rör sig inuti mig.
Tack för din fina blogg, tack för att du delar med dig, det är så viktigt. Viktigt för mig att kunna dyka in här och känna att jag inte är ensam, att det finns fler där ute..som är med om allt möjligt!

Ha en skön och varm jul Hannis. Stor kram till dig ❤︎

Ida Här och nu sa...

Fina du! Vilket år du haft. Och va jag önskar att du var min terapeut/coach/mentor. Så stark, klok och modig. Kram