Älskade böcker

Bloggutmaningens bokstav är Ä.

Det får bli älskade böcker för mig.
Julklapparna.
Jag är bokmalarnas bokmal.
Den skrivna världen är som att dyka in i ett hav av känslor.
Jag älskar det, verkligen älskar.

Min ena svåger som jag egentligen inte byter julklapp med
hade köpt "Min pappa Ann-Christine" till mig.
Men alltså...hur kan man skriva så vackert.
Nu har jag inte läst hela än men vilket språk.

Så fick jag "Politikern som klev in i kylan"
Om Juholts resa och fall.
Det är en tegelsten, mycket fakta och text.
När man läser en sån bok så behöver man en kontrast.
Som "Min pappa heter Ann-Christine"
 Sen kom den...
Böckernas bok, som jag väntat på sen jag fick veta att den skulle komma.
Boken om Peter LeMarc.
"Det som håller oss vid liv"
Min svägerska fick den först.
Vi delar förälskelsen när det gäller Peter.

Jag höll andan.
Som ett barn.
Skulle jag inte få den?
Jag sneglade till och med mot julklappshögen.
Det fanns inget liknande paket...

Jag vet, det är hemskt...
Men jag är bara människa.
Sen fick jag en stor kartong.
Från mina syskonbarn, bror och svägerska.
Och där, ja där var den.
Förstås.
Min svägerska skulle aldrig ha missat det.

Jag har bläddrat i den hela helgen.
Den är obeskrivbar.
För att den bjuder på en resa.
För att Peter LeMarc har modet.
Att dela med sig av sånt som många bär men få pratar om.
Ångest, att resa sig igen, att bli lite helare.

Och det är det här med böckernas värld.
Resan, lusten, kraften.
Modet, det veka, det starka.
Är det något jag aldrig väljer bort så är det dom,
dom älskade böckerna.

För att se flera fina bidrag så klickar ni här

Mjuk dag till er // Kram Hannis


14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så härligt att du fick det du önskade dig. Kul att de lurades lite och la den i ett annat paket. Fint bidrag på Ä. Ha en fin dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Ingen jul utan böcker under granen, så är det bara …
Nu för tiden konsumerar jag ganska många böcker som ljudböcker, det är inte detsamma som att läsa själv, men när ögonen inte vill läsa lika många böcker som jag vill, så är det ett utmärkt komplement.
Fint inlägg som vanligt hos dig.
kram M.W

Tatjanis sa...

Jag tror bestämt att jag måste beställa några böcker... :)

Själv fick jag min svärfars favoritbok alla kategorier, den han alltid läser lite ur, varje kväll om så bara en sida.. Vi har pratat om den ofta och så dök den upp under granen...

STOR kram - Tatjanis

Suz sa...

Underbart bidrag, böcker kan vi inte leva utan eller hur!
Och så blir man så nyfiken på Tatjanis julklappsbok ...;)

Ha en fin och mjuk måndag!
Kram
Suz

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

LeMarc ska jag klicka hem direkt, tack för tipset. Smart och göra fel storlek på paketet.
Kramar/AM

tre nyanser av vitt sa...

God fortsättning Hannis! Jag ska sluka böcker när jag pluggat färdigt...till sommaren :)LÄngtar efter skönlitterära böcker istället för som nu måste-böcker som i och för sig kan vara intressanta (ibland) haha Kramen till dig! Marie

Choices by Annie sa...

Visst är böckernas värld fantastiskt, längtar tills jag tar mig tid att dyka in i nästa värld;)

Fint bidrag

och du så härlig din pälsboll verkar vara, klart du ska vara stolt;)

Fin eftermiddag till dig
Kram
Annie

tinajo sa...

Låter fint det! Tappade bort dig men nu har jag ju hittat dig igen, jag finns dock kvar på samma gamla adress. :-)

Mamma C sa...

Finns inget bättre en att sätta klorna i en ny bok man fått.
Kram Mamma C

Villa Freja sa...

Jag delar fascinationen av böcker med dig. Så jag förstår precis! Kram.

annika sa...

Så härligt att få de böcker man längtar efter att läsa. Blev sugen på att läsa Peter le Marcs bok. Själv önskade jag mig Not that kind of girl av Lena Dunham och fick två ex! Men lika mycket som jag gillar serien Girls lika svårt tycker jag att det är att läsa boken, jag blir lite ledsen och kan inte relatera till något i hennes liv. Tyvärr. Har du läst den?

anettan sa...

Jag har varit helt inne och icke kontaktbar när jag läste Kepler men en härlig avkoppling är det att försvinna in i bokens värld. Kram Anette

Viveca Tolstoy sa...

Ja, älskade böcker! De rymmer allt!🌸

Anna sa...

Sant. Böcker går inte att välja bort. /Kram