Läskigheter och pipande hundar

Min fredagskväll tillbringar jag först hos en vän.
Blir hutlöst bortskämd med tre-rätters och god dryck.
Sen åker jag hem för att möta två vänner som ska sova över.

Dom har varit i Göteborg med tre av sina schäfrar.
Och ska nu mellanlanda hos mig i min etta...
Vi fikar sent.
Nattmörkt men med massor av ljus så gör inte det något.
Jag ser hur min ena vän ryser till då och då.
Fryser du, undrar jag.
-Nej, det är så läskigt bara säger hon.
Med alla dessa huvuden överallt.

Jag börjar skratta för jag fattar det inte riktigt,
Det visar sig att hon har värre fantasi än jag.
Hon anser att det här huvudet skulle kunna tillhöra en halshuggen.
Någon från länge sen.
Som blivit halshuggen på ett torg.
Och mina antika dockhuvud i porslin...
Ja, dom hör hemma i en rysare med gnisslande dörrar och istappar.
Jag och hennes man skrattar så vi gråter.

Det må vara märkligt men jag älskar dom.
Huvudena.
Fråga mig inte varför.
Men det är vackert på något sätt.

När vi ska sova så börjar min pälsboll och två av hennes hanar att pipa.
Sorgsna, utdragna pip som följs av suckar.
Tiken, ja hon morrar.
Djupt från magen.
Det är hennes sätt att visa att hon inte är intresserad,
av hanarnas uppvaktning. Inte ett dugg.

I det här med läskigheter och pipande hundar ligger vi alltså.
Och jag tänker på pepparkaksbak.
På kardemummakaffe och tända ljus.
Julmusik och kaneldoft.
Samtidigt som jag trängs med en tik som troligast är med valpar.
Och en pälsboll som är djupt olycklig.

Även om jag sovit halvdant så bakar jag just nu pepparkakor.
Och sjunger högt och ovackert till julmusik,
Och i det här lilla hemmet så sprids doften som jag älskar.
Pepparkaksdoften.

Fin dag till er /Kram Hannis




7 kommentarer:

Birgitta sa...

Låter lite mysigt trots allt och finns det "Hjärterum finns det ,,,, eller hur *ler*
Känner doften Mmmmm ha en underbar lördag fina du
Kramen/

Villa Freja sa...

Haha, lite som Madame Tussauds :) Kram.

Flower of Fame sa...

Sitter och småler när du skriver om er kväll. Min dotter gillar inte heller huvuden. Hon tycker dem stirrar på henne, brukar hon säga. Gott med pepparkakor. Det ska vi också göra en annan dag. Ha en fin dag Kram Pernilla

Hajan sa...

kära nån var hamnade jag , skall
försöka komma i håg. Tidiga morgnar, eller var det mornar kanske. Det var länge sen jag var
hos dig. Då gjorde du bara Döskallar. Först trodde jag att du flyttat igen. men nu var det en annan blogg- Det är fler som
bytt blogg adress. En får jag inte komma in på, Joo om jag ber den som har bloggen.
Men det bryr jag mig inte om
jag kanske inte är så intressant.
ha,ha för gammal kanske.
Lycka till nu och en skön Advent.
kram från Hajan

HWIT BLOGG sa...

Ha ha ja så det kan bli...låter som ni hade det mysigt trots allt! Lite huvuden och morr kan verkligen sätta igång fantasin...
Kram till dig,
Titti

Melody and M.E sa...

Låter lite som när jag har besök av min syster och hennes tre Berner Sennen. Det blir trångt och kärleksfullt, men inte så mycket skräck.
Önskar dig en Glad Advent!
Kram M.E

Mamma C sa...

Hoppas du får sova skönt i natt bland alla dina huvuden.
Kram mamma C