Hur tänker ni?

Jag låg i sängen igår och käkade frukost.
Och läste bloggar.
Bland annat så läste jag Livskrafter
Hon skrev om att man inte kan äga ordet,
Vill du läsa det så kan du klicka på länken.
Jag tycker att det var väldigt bra skrivet.
Och det här inlägget är alltså fött ur tankar jag fick när jag läste.

Jag ska förklara varför.
Det blossar upp en debatt i bloggvärlden ibland.
Om det med andras idéer och kopiering.
Jag funderar alltid över det där.
Vad det är som gör att debatten dyker upp.
Och varför det finns en sån irritation i det.
För att för mig är det rätt givet att om du visar saker på nätet,
ja då blir kanske någon inspirerad.
Vi inspireras av varandras bilder, smycken, pyssel och styling.
Det är härligt tycker jag!
Jag kan inte visa saker och sen bli förbannad
över att människor inspireras. Då blir det skevt...

Sen är det klart att kopiera rakt av är väl inte så kreativt förstås.
Om du däremot inspireras och sätter din egen prägel på saker,
ja vad är då problemet?

Jag tänker på när jag visar saker på min blogg,
vi kan ta drömfångaren som exempel.
Jag får frågor om hur man gör, jag berättar.
Ursprungsidén är inte min.

Men jag tycker att flera ska få glädjen av att pyssla.
Så jag gör en manual på hur jag gör.
För att det är kul att testa själv.
Det är klart att jag blir glad för att någon tackar för manualen.
Jag har lagt ner tid på att göra den och blir glad om jag inspirerar.
Men det är inte min ursprungsidé, jag kan inte ta cred för det.
Drömfångare gjordes innan dom flesta av oss var födda...

Just det inlägget har blivit visat 1263 gånger .
Nu spelar det ingen roll om det är 60 personer som klickat,
eller om det verkligen är 1263, bara som exempel som sagt.
Jag tvivlar på att ,om ens hälften av dom som kollat, använder
 manualen så hänvisar dom till mig. Varför skulle dom liksom?
Förmodligen har många av dom inte ens en blogg.
Jag har lagt ut det på nätet, alla kommer åt det.
Och hur mycket av det som visas på nätet kan man hävda att man
äger ursprunget till, att just jag kom på den här unika idén?
När det gäller användande av andras bilder så finns det lagar.
Som säger vad man får och inte får göra.
Det är en annan sak.

Just det här gäller saker som pyssel och styling.
Det är lyxproblem men andra ord.
För mig handlar det mera om att visa sin uppskattning än att vilja ha cred.
Som att jag länkar till en annan blogg.
Som satte ord på det jag har tänkt på, skrev om något bra.
Det uppskattar jag.
.Och jag hoppas att flera läser det om jag länkar.
För att om det väckte en tanke hos mig kanske det gör det hos flera.

Hur tänker ni runt det här,
Vad är egentligen skillnaden på hur man länkar?
Är det inte just det där med att dela med sig och inspirera 
som är kul? Känner ni er förbisedda om någon inte länkar?
Vad är okej och inte när det gäller nätet och användandet
av allt det vi ser och tar del av?
Många frågor blev det.

Nu, måndag..
Fin start på veckan till er //Kram Hannis








18 kommentarer:

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Idag vaknade jag extra tidigt, typiskt måndag. Har läst och jag håller med dig om allt, delar man saker får man vara beredd på att någon kan gilla det dom ser och vill göra lika, det är ju liksom lite av syftet med bloggen också. Att ge varandra idéer. Jag undrade länge vart mina foton tog vägen, nu när jag börjat pinteresta vet jag. Det vore skillnad om man hade detta som yrke, nu är det ju bara "lek" eller vad man ska kalla det. MEN jag försöker alltid länka om jag råsnor.
Ha en bra måndag, gäsp....
Kramar/AM

Pia sa...

Bra skrivet! Den stora bekräftelsesjukan talar i många fall. Att inte kunna ge utan att få. Jag blir väldigt ofta inspirerad när jag trampar runt i bloggvärlden, ibland länkar jag ibland inte. Mycket kloka ord från dig så här på morgonkvisten!
Önskar dig en härlig dag.
Kramen

Flower of Fame sa...

Ligger väldigt mycket i det du skriver. Har man något man vill dela med sig får man räkna med att andra vill göra samma. Det får man ta som en komplimang att de gillar ens saker. Sen är det bara skoj om de länkar. Inget måste. Ha en fin dag Kram Pernilla

HönaPöna sa...

Jag håller med dej precis. Bilder är ju en sak, men det andra, idéerna och pysslet, det bjuder man ju liksom på. Kanske ska man fundera på anledningen till att man bloggar? Jag tror nog att de flesta gör det för att inspirera och då får man ju gilla läget om någon kopierar, även om just det kanske inte är så kreativt.
Nåja... tack för kloka ord så här på morgonen. Och för all inspiration du bjuder på.
Fin start på veckan till dej!

Melody and M.E sa...

Det finns ju som du skriver lagar som styr upphovsrätten och så länge ingen bryter mot den är det ok anser jag.
Tyvärr ser jag dagligen hur bloggare lånar bilder från magasin, butiker och böcker där jag är ganska så säker på att de inte fått fotografens tillstånd.
Förra veckan såg jag någon som tagit flera bilder från en av de stora inredningstidningarna!
Jag tror att det finns stor okunskap om vad som gäller när man återger recept, artiklar och så vidare.
Att blogga är inte samma sak som att skriva ett mail till en god vän, utan man publicerar sitt inlägg och styrs av lagar som är ens skyldighet att känna till.
Oj, oj nu gick jag igång!
Önskar dig en fin måndag.
Kram M.E

Viveca Tolstoy sa...

Kloka ord & viktiga saker att fundera över...
ha det gott
snoreandpeace

Nyanser av vitt sa...

Hej Hannis,
Jag håller med dig. Jag är medlem på två pysselsidor på Facebook där jag alltid får fina kommentarer och även frågor på hur jag gör. Jag försöker verkligen alltid att svara på det. Jag tycker dock att man även måste acceptera att man kanske inte alltid vill säga exakt hur man gör då det kan vara något helt eget och då faller ju sånt kanske under upphovsrätten (dock inte mina alster :O)). En bloggare/Instagrammare som jag känner fick en hel del otrevliga kommentarer på detta forum just för att hon inte ville delge precis allt.
Att titta på bloggar mm är ju en stor källa till inspiration och så gör alla, även de "stora" märkena om man pratar om tex smycken.
Ha en underbar måndag i detta trista grå väder
Sköt om dig
Kram Agneta

åse sa...

Kloka ord, visst är det något att fundera över. Önskar dig en fortsatt fin måndag. Kram från ett grått Skåneland. Åse

Livskrafter sa...

Jag jag håller med dig. Om man läser något och inspireras att föra budskapet vidare är det en fin tanke. Om man snor bilder och säger att det är ens egna blir det väl som sagt inte särskilt kreativt. Men om jag pratat om självkänsla och sagt något som berörde någon annan i min blogg eller på FB är det verkligen helt ok för mig att andra för budskapet vidare och mitt namn behöver inte stå med. Det är ju ändå budskapet jag vill ska förgylla någon annans dag...inte att mitt namn basuneras ut. Då är jag ju inte mån om det goda i budskapet utan bara bekräftelsen. Men som sagt så tycker ju jag... där är vi ju alla olika
kram på dig
E

Choices by Annie sa...

Det där är en fråga jag brottats med länge... Speciellt då mitt "pysslande" blivit ett företag. Men jag har brottandets till trots och mot inrådan av andra företagare hållit fast vid att inspirera via min blogg (för det hoppas jag att jag gör) Å ena sidan vill jag gärna tjäna lite pengar (inte i överflöd men lite lagom) å andra sidan är återbruk större än mig, det handlar om miljön och enligt mig att rädda miljön och DET är större än att jag ska tjäna pengar och undanhålla tips.

För de finns alltid de som inte hinner, orkar kan eller vill skapa och pyssla. De är en stor skara och det är de som är min kundgrupp.

Länkandet är alltid en svår fråga. Självklart önskar jag att de som blir inspirerade av mina inlägg länkar till mig men jag vet också hur lätt det är att "glömma" varifrån inspirationen kommer. Läser man många bloggar per dag så är det inte lätt att hålla reda på varifrån inspirationen kommer, det är lätt att glömma helt enkelt,)

Tack för att du tog upp en mycket viktig fråga och ibland mycket het fråga.

Fin kväll till dig
Kram
Annie

Villa Freja sa...

Klokt skrivet. Som på alla platser gäller god ton, tycker jag. Klart man ska få inspireras och "härma". Att få en länk är alltid trevligt samtidigt vet jag själv är dålig på att länka.
Kram.

Maria O sa...

Som vanligt skriver du så klokt Hannis!
Att bryta mot upphovsrätten tycker jag inte alls är en bra idé och jag tror att det ligger en hel del okunskap bakom att man gör det. Att inspireras av andra däremot kan sällan bli fel och att länka tycker jag är ett fint sätt att tala om varifrån inspirationen kommit.
Kram Maria

Suz sa...

Att inspireras och kanske återge pyssel eller texter i sin blogg, fb eller annat känner jag att jag gärna vill länka till den som ursprungligen gav mig idéen. Men om jag spinner vidare i tankarna eller utvecklar det till något annat, som skiljer sig mot det jag hämtade inspirationen känns det inte lika nödvändigt.
Att stjäla bilder eller göra en exakt kopia av något och säga att det är ens egen är helt oacceptabelt däremot.
Sen kan man ju även i bildskapandet hämta inspiration och kanske till och med kopiera i viss mån, inte dör man väl av att erkänna att det inte är ens egen idé om man väljer att visa upp sitt alster på t ex bloggen.

Ord är alltid svårt och jag tycker Livskraft belyser det ur ett väldigt fint perspektiv. Om vi tillsammans kan inspirera varandra blir det ju helt fantastiskt, eller hur?

Hela frågan är intressant och naturligtvis blir det ännu viktigare om man jobbar med copyright eller grafiska produktioner av olika slag.

Jag försöker nog hålla mig till vad jag en gång lärt mig, till både bilder och texter/citat försöker jag länka källan. Recept likaså, om jag inte råkat komponera något eget (och här är det en djungel, för hur lika kan inte två recept vara!).

Självklart blir jag väldigt glad om någon länkar till mig, men det är mer en känsla av att kanske få nå ut till ännu fler och själv också hitta ännu fler fina bloggar. Att få respons, bekräftelse eller kredit för vad vi skapar gör ju säkert ingen ledsen, inte mig i varje fall. Men om jag ändå upptäcker att någon inspireras av mig, utan att länka blir jag också glad. Bara det är ju en bekräftelse.

Intressant, engagerande och bra ämne att ta upp. Och så länge vi är snälla mot varandra tycker jag att vi nått långt.

Ha en fortsatt fin vecka!
Kram
Suz


Pemsplatser sa...

Håller med dig. För mig är det den största delen till varför jag bloggar. Jag tycker att det är såå roligt att kunna inspirera andra och att själv bli inspirerad såklart:) Kram och fin start på veckan. /Emma

Jennica... sa...

Klok som en bok är du. Och jag håller med dig. Delandet av inspiration och tankar är ju hela idéen med bloggandet. Tycker jag. Och om man blir inspirerad att själv göra något liknande som någon annan delat med sig av, så måste ju det vara ok. Att däremot länka till de som inspirerat tycker jag dock hör till god ton och är ju också en del av själva bloggandet. Man ger och man tar. Man tar och man ger. Självklart länkar man till andra när det finns anledning, man vill ju gärna ge tillbaka.
Kramis!

På Selmas gata sa...

Så många intressanta tankar, både från dig och läsarna. I stort sett tänker jag som du, att man ju ändå blir glad av att någon inspireras. Och som du säger så finns det ju lagar som reglerar bildanvändande, men texten är mer "flytande".

Jag kan rent allmänt tycka att vi är dåliga på att ge andra cred och påhejande kommentarer, både irl och i bloggvärlden. Försökte ett tag med kategorin "bloggkärlek" där jag varje vecka lyfte fram ett inlägg från en blogg, och det kändes bra. För så är det väl med alla, vi vill få känna att vi finns och syns. Det är ju ofta väldigt ojämt fördelat, vissa får 15-20 kommentarer per inlägg, jag kanske får 2. Eller ingen. Jag ser nästan aldrig mitt namn på någons blogglista. Det gör att jag värdesätter länkningar extra mycket, det visar att jag inte är osynlig. Så svar på din fråga är att det känns viktigt att få läsa att jag inspirerat någon. Då blir jag glad. Och (kanske dumt) jag är mer noga att länka de små bloggarna, de stora får så mycket boost ändå.

När det handlar om okej så tänker jag främst på bilder. Eller så stora och självklara saker som när den stora bloggaren/inredaren/krönikören i veckan avslöjades då hon i ett års tid kopierat andras inlägg rakt av och låtsas att hon skrivit dem själv (publicerades som krönikor i en stor tidning). Då är det mer självklart, och sorgligt dessutom, hon förstörde hela sin karriär eftersom hon visst inte kunde skilja på "min text" och "din text"...

Svamligt blev det, men ändå:) Kram/T

wintwig´s sa...

Jag tänker lite som du, och lägger man upp något här på nätet så får man kanske ta den risken, att bli kopierad. Men etiskt sett, ska man nog alltid fråga om lov först. Så tänker jag...

"Sa hon som snott sin header rakt av." ;)

/Fin tisdagskväll till dig!

VisaLiza sa...

Svår fråga det där. Det hela är ju ett givande och ett tagande. Utan alla fantastiska och kreativa bloggare hade jag inte lärt mig alla spännande saker som jag kan nu. Jag hade absolut inte blivit intresserad av att fotografera eller att baka på det sätt jag gör idag. Det har varit möjligt för att andra varit vänliga nog att dela med sig av sina idéer och även sina misstag. Just därför känns det så viktigt att också ge tillbaka, att länka och visa vem som har gett inspirationen. Det är ju inte alltid som det finns en enda källa men om det finns då tycker jag att det är fint att göra så. Kramar Liza