Förväntan

Bloggutmaningens tema är idag förväntan.

Jag tänker på det jag är i nu.
Förväntan inför advent och jul.
Vilket tillhör ovanligheterna.
För jul har inte varit en av mina favorithelger.

Men nu...
Jag ser fram emot den.
Mot glittrande ljus och pyssel.
Julmusiken, dofterna och ledigheten.
Så ser jag fram emot att se syskonbarnen kasta sig över julklapparna.
Risken finns att pälsbollen kommer att jaga katten.
Att det glöms julklappar i hallen.
Det äts för mycket.
Ni vet, dom där lyxproblemen.
Men vad gör det, det hänger förväntan i luften.

Det blir rost, silver och vitt.
Egengjorda ljus som luktar kanel, och ljus gjorda av bivax.


Jag tycker om det.
Det som ligger i luften.
Att det är kopplat till glädje och inte till stress.
Och att nya traditioner skapas.
Sånt är viktigt för mig.

För att se flera bidrag så klickar ni här

Mjuk dag till er // Kram Hannis



17 kommentarer:

HönaPöna sa...

Förväntan är fint... och jag vill inte heller stressa, utan ta det lite i egen takt.
Fin dag till dej!

Flower of Fame sa...

Så fint bidrag. Härligt att du har vänta och börjat gilla julen lite igen. Så fina toner du ska ha på ditt julpynt. Julkulan är jättefin. En mjuk dag till dig Kram Pernilla

Pia sa...

Härligt bidrag! Kloka ord, förväntan ska ju innebära glädje och hopp, inte stress och press. Skönt att du har börjat se fram emot julen igen♡ Underbara bilder och kulan är bara så vacker!
Önskar dig en fin dag!
Kramen

Jennica... sa...

Jaaaa, precis så! Det ska vara kopplat till glädje!
Jag är så glad att du hittat glädjen med julen, för det är ju så mysigt!
Kram Jennica

Anci sa...

Det är underbart med förväntan som inte behöver vara stressig :)
Åh, så vackra bilder ! Jag känner mjukheten i dem.

Kramar
Anci

Viveca Tolstoy sa...

Så fint att jag läste dina kloka ord nu på morgonkvisten!
Tack!
Viveca Tolstoy

Therese sa...

Vakre bilder, Hannis! Og det gleder meg at du i år har gode forventninger til julen, jeg husker at den har vært strevsom for deg før.

Sønnen min har vært syk i 4 dager, ikke noe alvorlig, men slik at han hele døgnet vil være inntil og sammen med meg. Min forventing er at han snart må bli frisk. Og til søndagen flytter mamma til nabolaget.

Jeg håper det går bra med kostholdet og at kroppen fortsatt er litt bedre. Her skinner sola for første gang på lenge. Varmklem

Suz sa...

Åh vilken härlig känsla i ditt inlägg, förväntan lyser verkligen igenom och jag blir så fridfull i kropp och själ.
Det är precis så det känns bra, nya och gamla traditioner blandas och något glöms bort men inget blir någon katastrof utan det ligger istället lite glitter och mjukhet över alltihop. Och absolut ingen stress, det har jag också gett mig sjutton på ska undvikas det här året. Även om det är väldigt många saker jag skulle vilja göra, så vill jag istället njuta av det jag gör och glädjas av det. Det som inte hinns med får vänta tills nästa jul, om jag fortfarande vill göra det då;)

Ha en fin onsdag!
Kram
Suz

Rosa i huset i vitt sa...

Vilken fin julkula och dina ord är tänkvärda
kram Rosa

Anna sa...

Den där känslan av förväntan, den smittade av sig när jag läste och såg dina fina bilder härinne. /Kram, Anna

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Men visst har man förändrats under åren, och just det här med jul är alltid lite laddat. Fanns en tid när jag snudd på julvägrade för det var så många resor och slit, nu har vi det perfekt. Och förväntan är bra, då har man roligt 2 ggr.
Kramar/AM

Kia sa...

Vi får en lite annorlunda jul i år då vi ska till varmare breddgrader. Första gången att testa på det. Så förväntningar har jag nog inga. Värme hoppas jag på!
Första advent på söndag och till helgen ska jag få upp belysningen i fönstrena, plocka mossa i skogen och ta det lugnt.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Mamma C sa...

Härligt med sådan förväntan. Precis så som det ska vara.
Kram Mamma C

Villa Freja sa...

Ja, jag gillar också den där känslan som den här tiden på året ger. Kram.

Sofia - Strawberry Dreams sa...

Ja, underbara älskade fantastiska jul! Tänk att den snart är här :). Stämningsfyllda och fina bilder.

anettan sa...

Vad kul att du känner så nu inför jul. Det är en härlig tid. Kram Anette

Tatjanis sa...

Hannis, en vacker dag vill jag krama dig på riktigt så mycket kramar som du ger via dina inlägg här på bloggen!!!!

Ha en fin mjuk dag :)


Kramar - Tatjanis