Bland hyacinter och rökelser

Jag träffar en kvinna för ett samtal.
Hon kallas coach.
Jag är nervös.
Kanske mest för att få höra sanningar,som alltid är jobbiga.
Det där som är krasst,
"Jag hör och ser det här, det behöver du förändra"

Sånt kan kännas långt in.
Men eftersom att jag tror på att vara sann så bestämmer
jag mig för att öppna varenda sinne och lyssna.
Inga ursäkter, inget blundande.
Och jag fick mig en omgång.


Hemma utvärderar jag vårat samtal.
Samtidigt som jag fixar med julpyssel.

Det svider lite.
Sanningar kan vara svåra.
Det är inte kul alla dagar att ta kritik.
Även om den är konstruktiv.
Men det är också en frihet.
Acceptans, mod och tolerans.
Och igen, att stå upp för sig själv.
Även om det känns tufft.
För att jag kanske blir en obekväm person.
Lyssna till den där inre rösten.

Och där,
bland hyacinter och rökelser så känner jag det.
Hur stark jag känner mig.
Vilken kick det var att lyssna med öppet sinne.
För jag fick inte bara sanningar.
Jag fick svar också.
Bra svar.


Det är bra att bli kammad mothårs ibland.
Det är utmanande och utvecklande.
I min värld alltså.
I någon annans värld är det något annat.

Mjuk dag till er // Kram Hannis

12 kommentarer:

Viveca Tolstoy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Viveca Tolstoy sa...

Så bra med öppenheten. Det krävs mod för sån't..
Men man står ju liksom stadigare och möjligheter uppstår i en, om man gör så, som du så klokt beskriver...
snoreandpeace

Flower of Fame sa...

Så modigt av dig att öppna upp för allt. Tror du vinner på det i längden. Skönt att du kände dig stark efteråt. Visst är det mysigt med alla hyacinter. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Jennica... sa...

Åh, vad modig du är!! Det är minsann inte alls lätt att ta emot kritik och sanningar.....lätt att slå ifrån sig och inte riktigt lyssna och ta in. Modigt att lyssna, öppna upp och ta emot. Det är inte lätt. Men, däremot viktigt för att fortsätta "resan".

Skönt att kunna komma hem och slappna av med hyacinter! De är ju så vackra!

Kram Jennica

Anna sa...

Ibland kan det göra ont att få kritik. Men lär man sig bara att ta den på rätt sätt kan det leda till många bra saker.

Och nu blir jag lite nyfiken också. Hur kom det sig att du tog kontakt med en coach. Privat eller pga jobb?

Fin dag till dig, Hannis! /Kram, Anna

Birgitta sa...

Så sanna ord ...
Modiga du,men man behöver detta,få rensa,tänka till och sen mår man så mycket bättre,när man tänkt till om allt som ventilerats.Handlar ju om att vara sann mot sig själv ,,, Inte det lättaste alltid ,,,

På jakt efter rökelse pyramider,får inte tag i dessa.Kan man beställa någonstans på nätet ?
Ha en fin dag
Kramar om

bara anna sa...

Den där känslan av att känna sig stark, den är fantastisk, jag får den med ibland....
Kram

Pia sa...

Det är ingen enkel sak det där med att lyssna med alla sinnen. Att kunna ta till sig konstruktiv kritik, och omvandla det till något bra. Det är en otrolig styrka! Lev i den känslan!
Blir nyfiken på just coachen, var det privat eller via jobbet, medialt. Du väckte verkligen min nyfikenhet ;)
Önskar dig en mysig och fin dag!
Kramen

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Tufft, lätt och kännas sig som dockan utan kropp. Såna samtal tar ett tag och smälta, man hör ju det negativa högst och först.
Stor kram/AM

HWIT BLOGG sa...

Det var ett bra uttryck, att bli kammad mothårs och så är det ju! Ibland måste man få höra det där, det obekväma och kanske måste man ibland också VARA obekväm, ack så svårt men nödvändigt!
Fint inlägg som vanligt och vackra bilder...
Kram till dig,
Titti

Mamma C sa...

Är det för ditt jobb eller är det en privat grej? Inte lätt alltid att ta emot en massa kritik, oavsett vilket det är. Men du är verkligen modig som lyssnar och tar till dig.
Kram Mamma C

anettan sa...

Heja du! Kram Anette