Deo utan gifter

Jag är en riktigt fett och sockerråtta.
Alltså pizza med extra ost och bearnaisesås är jag personifierad.
Dom flesta i min omgivning vet att det alltid måste beställas extra sås.
Glass med extra grädde, choklad som snabblunch vid stress.

Eller det var så.
Eftersom att jag tog ett beslut att avstå från alla mediciner,
kortison och värktabletter, så blev jag tvungen att ändra mig.
Jag ändrade min kost ganska radikalt.
Tog bort socker, vitt mjöl, ja ni vet.
Bytte ut mycket av hudvården mot naturliga oljor.
Jag kände att jag måste prova en annan väg.
Eftersom att jag mådde sämre av alla mediciner till slut.
Och det här är alltså utifrån mig, ingen förändring jag rekommenderar 
utan att prata med sin läkare om man är sjuk.

På en inspirerande sida, Think Organic,
 hittade jag ett recept på en deo gjord på sånt man äter.
Det tog mig 10 minuter att göra.
Och den funkar!



Nu kan det ju kännas lite konstigt att skriva om armhålor...
Men faktum är att det här är förmodligen den bästa deo jag har haft.

På kuppen i all denna förändring så har jag blivit känslig
för starka dofter, som stark parfym med lite doft av alkohol.
Så upplever jag dom flesta deo.
Den här blev alltså perfekt på flera sätt.
Känns naturligt och luktar inte starkt.
Så är det lite mysigt att fixa i ordning saker själv förstås
Om förändringen har givit resultat, ja det har den.
Det har tagit tid men jag mår mycket bättre.

Receptet hittar ni på sidan.
Så hoppas jag att ni får en fin torsdag!
Kram Hannis

Ps. Anna.S, klart att du kommer att hitta fram!
Det är jag övertygad om.
Och det kommer en beskrivning på drömfångare=))
Det är ett skönt pyssel och man kan gå loss i kreativitet
precis hur man vill.
Kramen till dig


13 kommentarer:

HönaPöna sa...

Vad härligt att du har hittat en väg som du mår bättre av...! och jag tänker ofta att jag borde göra sådana där saker, sådana som är mer naturliga, men jag har så svårt att komma till skott.
Jag hoppas att din dag blir alldeles strålande, och tack för kommentaren om lilla bänken. Det operfekta är alltid fint! :-)

Flower of Fame sa...

Så starkt av dig att prova en annan väg. Nu börjar jag tänka på mina egna krämpor. Har ofta också värk i leder. Har varit en godisråtta i hela mitt liv. Det är sedan nyår jag har hållt upp med sockret. Kanske kroppen har tagit stryk av allt godis. Häftigt med sin egen deo. Du är så påhittig och duktig. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

Pia sa...

Att ställa om sina vanor är verkligen inte det enklaste. Jag hade behövt göra som du och vända livsstil. Har haft psoriasis sedan barnsben och det skräpet har gått in i lederna nu. Jag är en riktig godisfreak, fast jag försöker hålla det till helgerna.
Tack för tipset om deon, har svårt att hitta någon som psoriasisen gillar, det här ska jag testa!
Önskar dig en härlig dag!
Kramar

Kia sa...

Jag brukar få hem tidningen utemagasinet och i den senaste eller den innan kanske det var. Stod det om just egen gjord deo. Det var inte alls svårt enligt dom. Ska prova.

Kram Kia

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Starkt gjort och ta tag i allt och sluta med mediciner. Att socker kallas det vita giftet är inte konstigt och mjöl tror jag inte är det bästa heller. Redan min pappa var starkt emot vitt mjöl, det fick vi aldrig i maten.
Att göra egen deo var häftigt, det är svårt och hitta en som är bra och med god doft.
Kramar/AM

Therese sa...

Du er modig! Det er ikke lett å våge å slutte på medisiner. Det er godt å lese at det ser ut som om du har god effekt av kostholdet. Jeg håper du snart kan slippe å ha det så vondt.

Jeg digger pizza med berarnaise saus, men det er ikke vanlig i Norge så spiser det når jeg er i Sverige.

En dag skal jeg lage en slik deo, jeg har ett par venninner som vil bli glad for en slik gave.

Jeg har det bra nok, men er bare litt ekstra sliten og da blir jeg litt mer stille og trekker litt unna.

Snart er det helg igjen, håper den gjør deg godt! Klem

LÁrt de Vivre sa...

Va härligt att hitta en väg som är poerfekt för dig. Att må bra och känna en förändring som är WOW. You go girl!!

Kram Kajsa

lopplisa sa...

Nu har jag kollat lite runt i din blogg (läs: tidigare idag). Jag måste säga att du åstadkommer otroligt fina bilder och inspirerande inlägg! Kul att göra egen deo och skönt att du har lyckats ta saken i egen händer, vad gäller välbefinnandet. Toppen!

Villa Freja sa...

Så skönt att du hittat en väg som passar dig och som låter bra mycket mer hälsosam. Jag gjorde i princip som du, la av med tabletterna och började med en rad naturprodukter samt uteslöt gluten. Fast jag pratade med min doktor efteråt i stället ;) Kram.

bara anna sa...

Vad roligt att läsa att du mår bättre! Att du vågade dig på en förändring! Deon ska jag minsann också testa.
Kram!

anettan sa...

Vad spännande att göra sitt eget. Skönt att du tig tag i saken.....önskar jag också kunde göra det samma ;) kram Anette

Home2tiny sa...

Vet precis vad du pratar om. Har också valt bort en mängd mediciner som bara gav mig fruktansvärda biverkningar o inte gjorde mig ett dugg bättre. En del har jag varit tvungen att behålla men är inte i närheten av alla de som fanns tidigare. Tror också på en sund kost o tänka på vad man tillför sin kropp. Tack för tipset om deon något som jag ska testa att göra. Kramisar Tina

HWIT BLOGG sa...

Jamen så intressant! Otroligt skönt för dig att det funkar och visst är det naturliga alltid det bästa...
Nog gillar jag både socker och fett men i små mängder och i BRA råvaror!
Kramis,
Titti