Symboler

Temat på fotoutmaningen är symboler.

Vi människor omger oss med symboler.
Många finner trygghet i dom, religiösa symboler.
Eller symboler för en frihet man kämpar för.
En del av oss, jag är en av dom ser mycket av livet i symboler.
Ett abstrakt begrepp.
Det jag ser i en symbol är kanske inte samma som du ser.
Det är tolkningar, fria i sinnet.

Jag har mina på kroppen.
Fasa och förskräckelse i en dels ögon.
Konst i mina.

 Som rosen här nedan.
Det är min morfar, en av de viktigaste människorna i mitt liv.
Han var en riktig socialdemokrat, ni vet "Palme är kung".
Han var också en icke-dömande person.
Som ansåg att oavsett bakgrund så hade du ett värde.
Rosen, socialdemokratins symbol för morfar.
Men den växer också ofta fritt, vilt, till för alla.
Oavsett vem du är så kan du se den, dofta på den, ta del av den.
En symbol.
Min mage är full av symboler.
Det är en magtavla som handlar om överlevnad.
Min ena svåger säger att jag är som en sagobok för barnen.
Min brorsdotter förstår inte varför jag har tröja på mig.
När jag kan visa upp min tavla på magen.
Och kanske är det så, att mina symboler blir som sagor för dom.
Eller så kanske det blir en symbol för någon av dom.
En symbol för att man får vara den man är.

För att se flera fina tolkningar så klickar ni här

Fin dag till er/ Kram Hannis



24 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så fint du beskriver dina symboler. De har ju alla en fin symbolmening för dig. Gillarvsagobokstönket. Ha en härlig dag Kram Pernilla

Flower of Fame sa...

Skulle vara sagobokstänket hi hi

Fru Eriksson sa...

Så vacker Ros ♡ ...
Tack för rörande kommentar hos mig & visst är det så - DEtta griper en verkligen/Kram pårej & ha en alldeles underbar Söndag!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar tatueringar, men har ingen egen tyvärr. Underbart inlägg om symboler, för just en tatuering visar ju människan bakom.
Vackert Hannis
Kramar/AM

Good Enough sa...

Symboler är viktiga. De kan skänka tröst, förväntan, glädje. Jag har också ett par symboler på kroppen. Var i en med sin speciella betydelse. Jag tycker om att de finns där. Att jag har de med mig. Alltid.
Fin söndag. Kramen /M

LissenTo sa...

Du mjuka, fina eftertänksamma med djup. Symboler blir något alldeles extra då av historier.

Tycker om en eller få tatueringar

Men har lite blandade känslor för många och mycket tatueringar på kroppen. Vill ju vara ärlig, utan omskrivningar.

Det tror jag du gillar, för så mycket annat förenar i våra tankar om livet, Hannis.

Kram Lissen

LissenTo sa...

Jo, det där med överlevnad, den känslan fattar jag precis..........

Blomstrar inte just nu ........

Lene sa...

Det är som du säger i tolkarens ögon vad man ser som symboler. Din tolkning är vacker. Allra helst med tanke på din morfar.
Ha en fin dag

Kramar
Lene

Kia sa...

Fin tolkning av din morfar! Jag har också märkt mig och det är liksom jag. Mina barn är representerade och även min man. Min första kom vid 18 år och jag har inte ångrat mig en sekund då många undrat varför detta motiv?? Min gubbe med hund som jag kallar den. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

LÁrt de Vivre sa...

Du är en vacker tavla med en skön eftertanke

Kram Kajsa

Villa Freja sa...

Jag älskar symboler och ledord då de kan ha så stor och vid betydelse, men att de nästan alltid griper tag i alla som kan associera på sitt sätt. Kram.

åse sa...

Du tolkar symboler så jag blir alldeles varm i hjärtat. Kram Åse

Anna S sa...

Hej Hannis! Jag gillar dina tatueringar . Det är fint när de symboliserar något hos en själv, och personer som varit och är en nära. Jag tror att symboler kan ha en oerhörd kraft.
Så fint det låter att ha en tavla med sagor på magen. Det var unikt, jag har aldrig hört talas om det förut. :-) Unikt och tilltalande.

Min helg har varit lugn. Har varit hemma och skrotat. Tror jag har behövt det. Det är sant som du säjee art der tar kraft att gå emot sina rädslor! För spärrarna finns ju där av en anledning, jag försöker skydda mig. Det känns skönt att ha gjort det. Kroppen känns starkare.

Din banansmoothie såg så god ut
arr jag provade en egen samma morgon. Med frusen mango i och banan, plus yogurt.

Hoppas att dagen är snäll mot dig! Kram

Maria O sa...

Så fint, både din tolkning, bilderna och tanken på att ha en sagobok på magen. Själv tillhör jag dem som ganska ofta tänker att jag skulle vilja ha en tatuering, bara en liten, men jag törs inte ;)
Kram Maria

HWIT BLOGG sa...

Vilket vackert inlägg...symboler betyder mycket och du har jättefina tatueringar!
Kram Titti

Mamma C sa...

Det är vacker konst du har på din kropp som även symboliserar något fint.
Kram mamma C

franmyllan sa...

Jisses vad jag diggar dina tatueringar :)
Kram Sara

Pia sa...

Bara älskar hur du beskriver dina "symboler". Tycker också att det är kanonsnygga. Har länge tänkt att göra en tatuering men har blivit avrådd då jag har psoriasis och det ofta kommer i ett område som är nedsatt, alltså där man gör tatueringen ;(
Man ska vara stolt över sig själv och sitt värde som individ!
Tack för dina alltid så fina ord inne hos mig <3
Kramen

anettan sa...

Gillar ditt tänk om symboler. Visst är det något fint. Kram Anette

Therese sa...

Så vakre bilder og for en fin historie rosen sympoliserer.

For meg er du Namaste tegnet, både fordi du lærte meg om det og for meg byr du på ro og visdom. Jeg liker det.

Melody and M.E sa...

Som vanligt bjuder du ett vackert inlägg som får mig att stanna upp, tänka efter och läsa din text en gång till. Vackert i både text och bild!
Kram M.E

Melody and M.E sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Suz sa...

En fin tolkning på dagens tema med symboler. Och när det verkligen är symboler och en tanke bakom en tatuering tycker jag att den får en helt annan betydelse. Sen är det bäraren som ska känna sig bekväm med den, inte betraktaren. Det är synd att vi så lätt kan ha förutfattade meningar gällande just dessa symboler.
Jag vill vara ärlig och säga att jag är inte överförtjust i stora tatueringar, MEN jag vill verkligen inte tycka annorlunda om en person som valt att bära en sådan. Det skulle vara detsamma som att döma någon efter utseende och klädsel osv. Vi kan möta de mest intressanta människorna i dem som är oss själva olika.

En väldigt fin tolkning du har idag:)
Ha en fin vecka!
Kram
Suz

Scaniatjejen sa...

Vilken fin tolkning! Symboler kan verkligen påminna oss om viktiga saker, så fint t ex med rosen som ett minne av din morfar.