Städande gubbs

Fredagskvällen så fick vi en storm...
Minst sagt.
Det smällde i fönsterna, åskan låg ovanför huset kändes det som,
regnet piskade ner och pälsbollen sprang runt och flåsade.
Han avskyr när det smäller.
Jag tänkte att det måste bli sol imorgon.
För idag ska vi fota bilar.
Inga småbilar, utan "herrejösses" bilar.

Några av gubbsen jag dirigerar på dagarna ska ställa ut bilarna.
Nystripade, nytvättade och blanka "herrejösses" bilar.
Det är dom som kör grus, jord och röjer snö.
Det som vi tar för givet ska funka och som dom sliter med dygnet runt.
Ett ganska otacksamt yrke men dom har en yrkesstolthet som få har.

Jag pratar med dom allihopa under kvällen.
Dom är nervösa och ojar sig.
Snackar putsmedel och olika sorters trasor.
Tänk om det blir fläckar under natten...

Jag vaknar med solen i ansiktet.
Den tar sig in överallt.
Så dom städande gubbsen lär bli nöjda,


Och när det är över sticker jag till lotten.
För nu ska det höststädas.
Jag ska klippa buskar i solen.
Med en mugg kaffe ståendes en bit bort.

Vad gör ni idag?
Kram Hannis


16 kommentarer:

Mamma C sa...

Ja huameja vilket blåsväder det blev igår kväll. Idag eller rättare sagt snart sticker vi till skärgården och bara njuter av det fina höstvädret som är idag.
Ha en fin dag du med på din lott
Kram Mamma C

Johanna sa...

Hej finaste Hannis!

Jag saknade dig så här på bloggen och tänkte, vart håller hon hus tro? Letade då upp dig och såg att du bytt namn och det hade jag ju missat:( Men nu har jag ändrat ditt namn så ni uppdateras du i min blogglista igen. Man mår ju så bra av att kika in till dig och läsa dina ljuva rader och av att se dina vackra bilder. Jag gillar namnet förresten. Tidiga Mornar...

Det låter som om du har en härlig dag framför dig!

Många kramar från Johanna

Good Enough sa...

Visst har vi en härlig morgon!! Jag satt i fåtöljen o läste med en kopp kaffe medan solen steg upp. Underbar start. Nu vidare mot shopping med dotter sen lite tvätt o städ innan kvällens grillning o hemmamys. Fin dag vännen.
Kram

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Har blåst som sjutton här också, lite bättre vindar nu på morgonen.
Och det var ett annorlunda fotouppdrag, men så spännande.
Kramar/AM

Anci sa...

Jag har varit ute och promenerat och det är ett underbart väder, fast blåsigt. Resten av dagen tänkte jag både vara duktig och göra hushållssysslor men även njuta !!

Kramar
Anci

Flower of Fame sa...

Stackars Pälsbollen, åska är inget kul. Härligt att solen lyser idag. Vi har strålande sol, fast mycket blåst. Vi är på hotell Gässlingen i Skanör. Superfint. Ska snart åka hem. Ha en fin dag på lotten Kram Pernilla

wintwig´s sa...

Vilken härlig dag du har framför dig. Det blir lite höststäd här också. Och så ska jag njuta av den nygräddade äppelpajen jag tog ut ur ugnen för en liten stund sedan.

HönaPöna sa...

Härligt att åka till lotten... igår planterade jag lite nya växter, halva priset på plantskolan, vem kan låta bli?!?
Idag kanske jag ska puta ner några tulpaner, borde egentligen gjuta lite. Ikväll ska jag sjunga.
Kan bli en fin dag, ha det gott du med!
Och japp, det blev sovmorgon, nästan till tio. Så galet skönt!

Villa Freja sa...

Så skönt med sol. Det har vi också här i dag. Det står lite städ och tvätt på schemat. Och så simhallshäng och lördagsmys. Kram.

Bakom dörr nr. 11 sa...

Härligt att solen visat sig idag.
Jag har varit och shoppat med min mamma idag. Nu är det soffan som gäller :)
Kram Pia

Melody and M.E sa...

Här fick vi betydligt mindre blåst än väntat, så vi har njutit av en solig lördag med nybakad äppelkaka!
Kram M.E

Therese sa...

Håper "gutta dine" hadde en fin dag! Det er morsomt når folk er dedikerte syns jeg.

Jeg er glad for at du er ved lotten i dag. Det gjør deg nok godt, selv om det kanskje er litt trist også - at sesongen er slutt.

Barna mine har vært syke denne uke, men i dag er de bedre og det gjør oss alle godt. Jeg bare hviler og til mandagen skal jeg Oslo og på sykehuset for den første kontrollen i prosjektet jeg skal være med på. Jeg er spent.

anettan sa...

Det är riktigt läskigt när det blåser så. Hoppas det lugnat ner sig. Kram Anette

Marias Hörna - Njut av livet ♥ sa...

Blåst och stormat mycket här också. Gässen går nere i viken. Men sedan kommer ett helt fantastiskt väder. Fina hundpromenader och pill i trädgården. Tömt växthuset idag också.
Kram på dig från Maria

VisaLiza sa...

Vilken tur att solen kom så det blev bra fotograferingsväder. Jag håller också på och rensar och städar i trädgården just nu och det känns lite vemodigt. Samtidigt ser jag fram emot nästa säsong och planerar för fullt redan. Kramar LIza

Scaniatjejen sa...

Så fint att du lyfter fram lastbilschaufförernas roll i att samhället fungerar! Utan lastbilar stannar Sverige.=)