När man rensar

Jag är på gång med en jätterensning.
Allt gås igenom och sorteras.
Saker som inte används eller har använts på länge packas i lådor.
Och ska iväg till en väns förråd.
Jag feng shuiar kan man säga.

Längst inne i en garderob hittar jag en kuvertväska.
Som har åkt med flytt efter flytt, år efter år.
Jag kommer inte ihåg vad som är i den och öppnar.
Och kastas in i min egen historia.
Min barndom och ungdom.

Brev från människor som inte finns kvar rent fysiskt.
Och brev från mina syskon och mormor.
När vi var på olika platser så skrev vi.
Bilder från en tid med glugg mellan tänderna.
Jag blir lycklig.
Läser breven från gammelmormor.
Från min lillebrors farmor.
Breven från min bror där han skriver att han är rädd om mig och 
vill inte att jag druttar i när jag paddlar, jag tror att han var nio då.

 De vackra, snirkliga handstilarna, skrivstil.
Från de äldre.
Som man får anstränga sig för att läsa.
 Min ena lillasyster avslutar sina kort med punk slut.
Jag fnissar åt handstilen, den barnsliga.
När man lär sig skriva.
 En bild på mig som liten.
Jag har ju faktiskt varit liten också.
70-talet...
Färgerna, möblerna och kläderna.
Jag tänker på vad som formar oss.
Minnen både svåra och lätta som lämnar spår.
Och jag är så tacksam över att jag hittat den här väskan igen.
Att en del av min historia finns där.
I vackra brev, skrivna med snirklig handstil.
Saknaden som kommer känns inte smärtsam,
bara fin och väldigt mjuk.

Det är kärleken, den där kärleken som alltid finns kvar.
Inkapslad och för alltid.
En gåva mitt i ett rensade av garderober.
Ett möte med en historia, min egen.
Det är fint det en onsdagskväll.

Har ni sånt här sparat?
Gamla brev och minnen.
Kram Hannis



14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Jag har en låda samlat med brev från förr. Jag brevväxlade med min farmor. Hon bodde långt ifrån oss. Det var mysigt med den kontakten. Härligt med gamla minnen. Söt du var som baby. Ha en mjuk dag Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Det är när man rensar såna minnen dyker upp. Att stanna upp och läsa och titta är ju så roligt, minnas saker som man hade glömt.
Kramar/AM

Hemma på Sjuan sa...

Åh förstår att du fastnade vid alla breven. Så roligt att ha allt det kvar, kram Suss

Kia sa...

Ah, vad roligt. Förut hade man ju allt sparat. räknehäften från skolan, hur kul det är att titta i. Men sen när mamma och pappa flytta och vi fick rensa ur vinden åkte nog det mesta. Vissa saker ångrar jag att jag kasta. Som kärleksbrev som skrevs när jag var 9 år ca, som jag fått av min man. :) Tänk vad kul att ha dom kvar! Då visste man inte att vi skulle vara ett par nu. Jag lärde känna honom när jag som 8-åring flytta till samma gata som honom och blev kompis med hans lillasyster. Längesen....

Tightsen, super sköna. Jag har i stort sett aldrig färg på mig förutom rött som jag gillar. Annars svart, grått, beige, vitt. Mina träningskläder går i stort sett bara i svart, nått grått. Så att jag fastna för dessa är ju ett under.

Ha en toppen dag!
kram Kia

Jennica... sa...

Åh, vad underbart att hitta den skatten längst där inne i garderoben! Brev....även om jag älskar det digitala så kan jag också sakna det handskrivna....älskar att skriva för hand faktiskt.

Punkt slut.... :)

Kram Jennica

Fru Eriksson sa...

Underbara minnen såå fina ♡ ...
/Kram denna soliga morgon!

Helén i Vilrummet sa...

Å, tänk att du har så mycket sparat. Så roligt att ta fram och läsa. Jag har inte så mycket sparat, är väl en människa som slänger och rensar rätt hårt. Men ibland tycker jag det är lite sorgligt att jag inte sparat mer, men å andra sidan mår jag verkligen inte bra av att ha en massa gammalt liggande.
Kram Helén

a kitchen in the country sa...

Vilken skatt kära Hannis. En väska fylld med kärlek. En väska fylld med både rötter och vingar. Värt mer än allt guld i världen.

Själv är jag en ekorre. Sparar alla brev, vykort och foton. Än är jag inte redo att göra mig av med dem. Och när människor jag älskar försvinner... ja, då får de än större betydelse. En påminnelse om en svunnen tid. Om det vackraste av allt. Kärlek.

Kram på dig du fina♥

Den där Victoria sa...

Åhh, vilken skatt att hitta.

Kram Victoria

Good Enough sa...

Ovärderliga minnen att samla. Jag har små minnen utspridda, brev i lådor, bilder i kuvert, skålar, smycken... Ler och blir varm i hjärtat när jag ser eller öppnar dem.

Söt bild på dig som liten. Har liknande bild på mig själv i färgerna orange och brun :-)

Kramen /M

Maria O sa...

Hannis jag inspireras ofta av tankarna du delar med dig av här på bloggen. Kloka tankar om livet och allt som hör livet till. När jag nu läser om din rensning tänker jag att det kanske är just rensa jag behöver göra. Jag läcker energi utan att vara helt säker på hur min energitjuv ser ut men att rensa brukar göra susen. Jag tror att jag börjar med grovköket meddetsamma!
Kram Maria
Ps. Din lilla systerdotter, så söt!

Choices by Annie sa...

Hi hi hi jag rensade ur min garderob i helgen som var. Hittade en gammal kalender för fyra år sedan. Var riktigt trevligt att läsa;)

Har sparat mycket men också slängt mycket, för många minnen som jag ångrar kanske;(

Tack för peppet angående mitt beslut att sluta med socker och gluten. Det kommer inte bli lätt för jag har ett djupt rotat beroende, men skam den som ger sig.

Fin kväll till dig
Kram
Annie

Melody and M.E sa...

Jo då jag har sparat en del brev i en skokartong som jag en gång i tiden klädde med en rosa mönstrad tapet!
Den kommer fram varje gång jag flyttar, så snart är det dags att plocka fram min skatt med minnen.
Kram M.E

majamyra | It´s all about the details sa...

Superfint, och vad kul att läsa så gamla fina handskrivna brev. Jag har också massvis med vykort från min farmor som inte lever idag. Hon blev 95 år och bodde på Gotland. Saknar! Men korten med hennes snirkliga handstil är kvar och många härliga sommarminnen på öjn.
70-talet,..mmm med orange,brunt, gult :) härliga mönster på kläder i salig färgblandning.
Men det är inte bara lyckliga stunder jag minns, även svåra. Men försöker glömma och gå vidare, leva här och nu.

Kram!
Lisa