Från lotten

Ni är ju söta.
Visst är hon fin den lilla.
Jag är lite bebisbesatt den här veckan.
För det här är veckan som min syster vars mage ni sett ska få bebis.
Nu kommer hon förmodligen att gå över tiden.
Men jag stirrar på telefonen ändå...

Nu har jag tagit hem det sista från lotten.
Potatisen och rabarber.
Vilken känsla det är.
Att frysa in sitt eget och kunna göra en paj.
Och att göra potatissoppa på egen potatis.



Det är dags att göra höst i lotten.
Planera inför nästa säsong.
Nu först vet jag hur jag vill ha den.
När jag har testat en sommar.
Lökar som ska ner, buskar ska flyttas och en del ska göras om.
Höstpyssel helt enkelt.

Kram Hannis
Ps. Anna,S, kalkfärgen är en favorit!
Låter som att det kommer att bli kanonfint.
Kul att fynda i en container.
Jag måste alltid stanna och titta ner när jag går förbi en.
Hoppas du fått sova lite nu.
Kramen


16 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Visst är det en härlig känsla att få plocka upp sitt egenodlade. Så mycket rabarber du fick. Potatisen ser jättegod ut. Ha en fin dag Kram Pernilla

Hemma på Sjuan sa...

Underbart med egenodlat! Mycket du har fått på din lott! Här hemma kan vi oxå plocka upp lite grann från lådorna, kram Suss

Choices by Annie sa...

Visst är det en fantastiskt den där känslan när man äter sitt egenodlade.
Å så spännande med din syster förstår att du ofta tittar på telefonen;)

Fin dag till dig
Kram
Annie

Jennica... sa...

Ja, det tar ett tag innan man bestämt sig hur man vill ha. Och ett år måste man absolut ha en trädgård/lott innan man vet....men det är ett ständigt flyttande och planerande. Ungefär som inne! Det ligger väl i "blodet"! :)
Kram!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Så söta fina bilder i förra inlägget, fota en bebis är både svårt och roligt. Gott med egen skörd, fina potatisar och rabarber.
Kramar/AM

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka mjuka fina bilder på bebisen i förra inlägget...
Härligt att kunna skörda sådant som verkligen är egenodlat och fritt från kemikalier. Man känner sig så rik när man kan äta av det man odlat själv och även frysa in.
Kram,
Regina

Helén i Vilrummet sa...

Härligt med höstpyssel. Själv ska jag försöka få upp morötterna i morgon och göra marmelad. Jag hoppas jag har lusten i morgon nu med...
Kram Helén

Hajan sa...

Tidiga morgnar kommer jag att
hitta sen.
Det är nog nyttigt att ändra sig
och sina vanor. kram Hajan

Anna S sa...

Hej Hannis, så härligt att du skördat dina egna potatisar och rabarber! Det måste kännas speciellt, som att du varit med från början och sett dem växa upp (vilket du ju har).
:-)

Tack, ja fick sova länge. Nästan i ett dygn. Behövde det så jag är tacksam att möjligheten fanns.

Kalkfärg verkar vara väldigt bra och lättarbetad. Läste om den här på din blogg, sen på andra bloggar och beställde sedan. Bordet blir pärlgrått istället för vitt som jag tänkt från början.

Jag kan också omöjligt gå förbi en container utan att i alla fall titta ner i den, i andra hand hoppa i den (med betoning på "i", inte "hoppa") ,och ta med saker hem. Helst det som ser skruttigast ut av allt eller metallbitar och trä.

Fin tisdag önskas dig! Hoppas att du har det bra. Kramen!

HWIT BLOGG sa...

Oj så söta bilder i ditt förra inlägg! Ja nu är det skördetider, visst är det härligt..och lite vemodigt också! Men jag gillar hösten! Väldigt mycket!
Ha en finfin vecka...
Kram, Titti

Pssst....underbart vackra bilder du bjuder på!

anettan sa...

Tänkte just nu om jag har rabarber kvar i landet...... Kram Anette

Kia sa...

Vad spännande, är det så nära nu! Snart moster åt en liten plutt.
Mina rabarber är kvar. Måste ta tag i dem.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Mamma C sa...

Härligt med egen skörd. Jag tror att jag har några rabarber kvar också. Annars är det bara äpplen som gäller just nu. Hela gräsmattan är full.
Kram Mamma C

Therese sa...

Så herlig. Flotte bilder også.

Jeg lagde minestronesuppe til middag i dag og jeg følte meg så heldig da jeg kunne høste nesten alt jeg trengte fra egen hagen. Jeg gleder meg allerede til neste sesong.

Jeg håper du har fått tilbake noe av energien din.

Pemsplatser sa...

Åå så härligt att få plocka hem från lotten, lycka:) Kram

Pemsplatser sa...

Åå så härligt att få plocka hem från lotten, lycka:) Kram