Vardag och helg

Att jag gillar vardag vet ni redan.
Jag dricker kaffet ur favoritmuggen, tänder ljus och håller på oavsett.
Äter på det som gammelmormor kallade finporslinet.
Väntar inte på helgen för att njuta.
Det finns dock en sak jag väntar med.
Och det är dom där frukostarna...

På helgerna köper jag tidningen på väg hem från morgonpromenaden.
Sitter länge och läser samtidigt som jag lyssnar på radion.
Och njuter.
Sen kan jag strosa runt och göra ingenting en stund.
På vardagen går jag upp så tidigt att det är inte att tänka på.



Nu har jag min nya rutinen med att stretcha igång kroppen.
Och dricka vatten.
Det tar kanske femton minuter.
Jag tror det är bra att ge sig själv den där stunden.
Oavsett hur resten av dagen ser ut.
En stund för sig själv.

Har ni någon rutin som är er egen?
Som inte innefattar hela familjen eller måsten.

Och förresten, jag har glömt att tacka för alla tips.
Om vitlöken.
Det känns som att vitlöken får ta en liten plats i lotten.

Kram och fin dag//Hannis

Ps. Anna.S, mysigt med lite skönhetspyssel.
I lagom skala=))
Hoppas att du får vila lite nu.
Kramen





11 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Det är väl härligt att bara få strosa runt på morgonen. Det gillar jag också. Ha en fin dag Kram Pernilla

Helén i Vilrummet sa...

Det blir gärna lite extra på helgmornar när man har lite mer tid. Kanske bakar jag scones eller äter rostat. Men vardagsmornarna är också helt ok för mig, där kommer jag igång på ett annat sätt. Är ganska morgonpigg, även om jag inte går upp riktigt så tidigt som du.
Hoppas du får en mjuk och fin dag.
Kram Helén

Melody and M.E sa...

Jag har en liten stund morgongymnastik i mitt badrum som har en fantastisk havsutsikt!
Det är ett bra sätt att få igång kroppen och sinnena.
Den stunden delar jag inte med någon, bortsett
från Melody förstås som aldrig viker från min sida.
Kram M.E

wintwig´s sa...

Väcker alltid kroppen min med lite yoga-te och några solhälsningar.

Anna Lantligt på Svanängen sa...

Att ta det lugn på något sätt är bästa starten. Hellre ställa klockan tidigare än å stressa! Trevlig vecka! Anna

Choices by Annie sa...

Vackert med morgon. Här fokuseras många rutiner kring barnen så det är lätt att glömma bort mig själv. Men en rutin jag har är att alltid läsa tidningen till frukosten, enda tillfället vid köksbordet som mamma är lite frånvarande och inte alltid svarar på barnens frågor;)

Fin fin dag till dig
Kram
Annie

Jennica... sa...

Visst finns det rutiner på morgnarna! :)

Det finns speciella rutiner de veckor jag har barnen, som är helt inriktade på att få lugna och fina morgnar. Det är superviktigt tycker jag, det sätter ribban för resten av dagen för dem. På helgerna brukar jag och lilltjejen baka scones, det älskar vi allihop!

Men mina alldeles egna rutiner....på helgerna då jag inte har tjejerna så unnar jag mig att sova så länge jag vill. Sedan brukar jag gå upp och göra kaffe och sedan kryper jag ner igen med en kopp och min bok. Myyyysigt! :)

Kram!

Kia sa...

Nej det har jag väl inte men duscha på morgonen är ett måste om jag ska vakna.

Kul att fastan gav effekt. Kan förstå att man behöver lite lugn under tiden.

Ha en toppen vecka!
Kram Kia

Ps. Just det. M trivs bra och nu var det första helgen hon var där. På lördag ska jag dit och hälsa på.

LÁrt de Vivre sa...

Rutin....sedan jag skilde mig, skaffade ny man och flyttade in till stan, så har mitt liv varit underbart skönt, lite lätt kaotiskt fast på ett bra sätt, men rutinerna har liksom tappats på vägen. Ibland ( rätt ofta) lite frustrerande över mitt inre röriga jag som gärna vill ha struktur. Jobbar på det, sakta...
Men ändå där mitt i all, så älskar jag livet och då får det gärna vara lite roligt rörigt omkring

Kram Kajsa

HWIT BLOGG sa...

Eftersom jag blir helt tossig av stress så försöker jag ge varje morgon en lugn stund...jag älskar frukosten, morgontidningen och mitt goda morgonkaffe! Sen kan dagen starta, rivstart eller inte!
Härliga bilder du visar...
Kram,
Titti

Mamma C sa...

Sedan prinsessan gick bort hade man en vardaglig morgonrutin. Nu är det lite si och så med den. Nu kan vi starta lördagen med att åka till gymmet eller annars blir det mysfrukost.
Kram Mamma C