Hjärta med öppen dörr

Först mötte jag upp en älskad lillasyster.
Vi åt, pratade och mitt hjärta var varmt som en bakugn.
Bestämde oss för att kolla på Pride-paraden.
Och blev kärleksbombade!
Vi skrek, skrattade, grät och applåderade.
För friheten, rätten att älska vem man vill, att varje människa har lika värde.
Oavsett färg, kön eller sexualitet.
Jag tycker att det är en mänsklig rättighet att få vara den du är.
 Starkt intryck, mycket starkt.
I vissa länder blir du förskjuten, torterad eller avrättad.





 Tror ni känner igen honom.
Att politiker går med är bra.
Så länge det handlar om att ta ställning.
Kyrkan var också med, vilket är fantastiskt bra.
 Glädje!
 Och sanning!
Ingen ska någonsin behöva skämmas för att man älskar.
Starkast intryck gjorde den unga man som gick i tåget och som kom
fram till mig, gav mig en puss och kramade mig hårt.
Vi kände inte varandra.
Kanske såg han min glädje, kanske såg han min stolthet.
Hur som helst så höll vi om varandra.
Och jag sa:
Var stolt, ha kul och lev livet medans du kan.
Han tittade mig i ögonen och svarade:
Det ska jag!
Sen försvann han med sina vänner.
Det är dom där mötena i dom känslorna som sätter spår.

Att sen några timmar senare, stå i sommarkvällen.
Lyssnandes på Lemarc som tog avsked.
Han sjöng för oss och med oss alla, hans publik.
Och mitt hjärta kändes som att det stod med öppen dörr.
Jag somnade på soffan hos min andra syster med ett leende.

Idag har jag fotat min mellansysters mage.
Och för att skita i jante...
Det blev så bra!
Ni ska få se när hon har valt vilka som ska visas.

Kram till er!




11 kommentarer:

Hemma på Sjuan sa...

Många härliga bilder! Så mysigt med en sån spontan kram till dig. Kram Suss

Maria - Snickaregården sa...

Fantastiskt. Vilken känsla och glädje. För mig är det självklart att man blir kär i en människa och könet spelar ingen roll.
Kram Maria

Kia sa...

Såg paraden för flera år sedan. Härligt med kärlek!

Kram Kia

Anonym sa...

Så fint du skriver, det öppnar mitt hjärtas dörr också. En kram till dej./Eva i Åraslöv

Anonym sa...

Härligt, och precis som det ska vara. Alla är vi lika värda.
Kram mamma C

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det låter som du haft en känslosam dag, det är så självklart att få bli älskad för den man är och få älska vem man vill. Lite vemodigt att Lemarc tar farväl, men det är förståeligt...
Kram,
Regina

Choices by Annie sa...

Det är något med dina ord som berör så start att jag allt som oftast finner mig sittandes vid datorn gråtandes;)
Tack för att du delade med dig lite pride känslor;)
Så vackert.
Kram
Annie

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Så roligt att du också var där!
Ja, det var en riktig kärleksgåva vi fick!
Verkligen en känslofylld konsert! Helt fantastiskt ! Samma favoritsång har vi också!
Vi tittade också på Pridetåget, det var ju helt också fantastiskt! Så många människor! Läste att det var ca 60 tusen som gick i tåget och 600! tusen som tittade på! Så viktigt att alla får älska och leva med den man vill, oavsett kön. Borde vara självklart.

Kramar Anncathrine

Anna S sa...

Härligt med Pride! Jag hade tänkt att åka till storstan och se det/delta , men då jobbar min syster denna veckan. Det får bli ett annat år!
Så härligt med killen som kom fram till dig och kramades! Tycker också att det är bra att politiker och kyrkan tar ställning!Det finns tyvärr mycket förtryck på sina håll.Helt fruktansvärt med tortyr och dödsstraff!

Det låter som du haft det verkligt underbart i Stockholm, med konsert och allt. Såg i tidningen att det varit en magisk kväll och alla var saliga. :-)

Kramers!

Jennica... sa...

Så fantastiskt! Jag får gåshud när jag läser detta inlägget....underbart!
Kram!

Livskrafter sa...

T A C K för ett underbart inlägg som gjorde mig själaglad. Länge leve kärleken och friheten att var den man är och vill vara. Kärlek är kärlek !!!!! Underbart.
Kram till dig
Emma