Fastan är över

Ni är några som har undrat över det här med fastan.
Det jag skriver här är enbart mina egna erfarenheter och tankar.
Om man har sjukdomar där man äter mediciner, som hjärta, blodtryck,
diabetes och annat så ska man absolut prata med en läkare först.
Om du kämpar med ätstörningar, låt bli att fasta!

Nu var det dags för kroppen att få sin nytändning.
Och det har den fått genom fasta.
Jag fastade i fyra dagar.
Något som är oerhört viktigt är att ta sig tid.
Jag har ställt klockan lite tidigare under dom här dagarna.
Det är aldrig bra att starta med stress.
Och när man gör sånt här behöver man andas ordentligt.

Man kan känna sig lite frysen, det var det första som startade hos mig.
Jag har sovit med en sjal bredvid mig,
som jag lindat in mig i när jag vaknat.
 Jag har kört med ett stretchschema varje morgon.
För att väcka kroppen.
  Första vattnet jag har druckit på morgonen har varit ljummet med en halv citron i.
Eftersom att vatten kan bli ganska trist att dricka...
så har jag använt favoritmuggen, med en fin servett i linne bredvid.
För att det ska kännas lite roligare.
För att få rätt temperatur så har jag ställt fram en tillbringare redan på kvällen.
 Pälsbollen har nog funderat på vad hans människa sysslat med.
Jag brukar inte stretcha i sängen.
Jag går upp ganska snabbt och sen startar dagen.
Nu är den rutinen ändrad kan jag säga.
Dom där minuterna extra gör skillnad.
Fastan är över men jag tänker behålla rutinerna.

Här är några punkter som varit viktiga för mig.
Lugn och ro:
För kroppen reagerar naturligtvis.
Och det är viktigt att vila.
Jag valde den här perioden för att vi har det lugnt på jobbet.
Och jag har inte bokat in något annat på kvällarna.
Psyket kan påverkas.
Jag har varit lite ljudkänslig och inte orkat tjattra.
Velat vara för mig själv.
Ena stunden ganska trött, nästa stund överslag av energi.
Däremot har jag inte känt mig det minsta irriterad.
Det var min stora oro.
Alla reagerar olika.
Lyssna inåt, verkligen lyssna.

Schema:
Ha ett ordentligt schema på vad du ska dricka och när.
Och följ det!
Efter bara en dag så känner man sig mätt i magen
och det är lätt att tänka att man inte behöver vätskan då.
Men det är oerhört viktigt att få i sig mängder av vätska.

Vad ska man dricka:
Jag köpte ett fastepaket hos hälsokosten.
Sen har jag lagt till egenpressade juicer för att få variation.
Variation är viktigt för att inte lessna.
Ljummet vatten med lite citron i har jag startat med på morgonen.
Buljonger, juicer som är färskpressade eller ekologiska hälsojuicer.
Och milda teer.
Allt ska vara kroppstempererat.
Inget med socker, ingen mjölk i kaffet.
Kaffet ska man minimera.
Helst inte dricka det alls.
För mig som är en kaffedrickare av rang var det en
riktig utmaning men det gick bra.

Hälsa:
Träna kan man göra, men inte hårt.
Promenader, lätt yoga men inte fyspass kanske.
Man kan bli ganska trött, frysen och lite skakig.
Så ta det lugnt!
Jag har svettats ganska mycket.
Eftersom att du rensar systemet kan det kännas som
att du luktar mera. Inte trevligt men det försvinner.
Huden har känts lite känslig.

Fokus:
Ska man orka med att fasta tror jag att det
är viktigt att ha rätt fokus. Att lyfta sig själv.
Som på många andra plan i livet.
Att tänka:
Herregud, jag ska inte äta!
Ja, det funkar inte.
Ha fokus på att det handlar om några dagar.
Gör ingen stor grej av det.
Blir det för jobbigt så kan man alltid avbryta det.
Var extra, extra snäll mot dig själv.
Smörj in dig med sånt som luktar gott, gör ansiktsmask.
Måla naglar, hårinpackning.
Plantera blommor, läs en bok, sjung högt.
Eller vad du nu tycker om att göra.
Tillåt dig att ta hand om dig själv!
Det ska man alltid göra.

Att börja äta igen:
Trappa upp ätandet försiktigt.
Att kasta i sig ett max-mål är inte att tänka på.
Lätta soppor, yoghurt, lättsmälta grönsaker.
Trappa upp under minst två dagar.
Magen är känslig efter såna här dagar.
Glöm inte att fortsätta med vatten.

Hur mår jag efter fyra dagar:
Väldigt bra!
Tanken från början var tre dagar men det blev fyra.
Jag har fått en annan energi.
Jag sover djupare, känner mig inte så tung i kroppen.
Ser lite piggare ut.
Kroppen har fått en omstart.
Det känns att jag rensat systemet om jag säger så.
Nu ska jag trappa upp sakta.
Att jag skulle se fram emot mosade bananer med fikon trodde jag inte,
 men det var det godaste jag ätit på långe.

Om ni inte somnat om efter all den här texten,
fin dag till er!
Kram Hannis




13 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Låter verkligen som fin kropp mår bra av detta. När jag slutade med att äta godis var en liknande upplevelse för mig. Fast detta låter riktigt härligt för kroppen. Ha en mjuk fin dag Kram Pernilla

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Gomorron
Så bra du beskriver hur du gjorde, och det finns mycket gott och dricka. Jag har fastat en gång och minns att jag blev väldigt pigg efter. Fina foton som andas lugn.
Kramar/AM

Jennica... sa...

Först - vilka härliga bilder på dig och Pälsbollen! Verkligen.

Sen - vad spännande! Kul att läsa hur du upplevde det. Har aldrig fastat, men borde kanske prova. Det får ju definitivt bli en vecka då barnen inte är här. Och sedan ska jag försöka få till en vecka då jag inte gör så mycket annat. Kloka råd du skrivit ner!

Kram!

wintwig´s sa...

Innan min mage opererades fick jag i ett antal år hålla på med ofrivillig fasta. Därför är det inget för mig. Men jag tror säkert att det är en kick för kroppen om man gör det på frivillig basis.

Vad fina ni är, Pälsbollen och du.

Anna S sa...

Så härligt att du kunde göra fasta och att den gjorde dig gott! Jag gillar ditt fokus på att ta hand om och vara snäll mot dig själv!

Systern har varit här och det blev lite färgning och plock av hennes ögonbryn som hon ville. Fast jag vågade bara ta försiktigt, ca fyra ynka strån sammanlagt.
Haha! Så kul med din väninna som påminner dig om plocket.. Sånt kan bli komiskt efter några år. :-)

Jag har varit trött efter besöket och ett kalas för min systerson o söndags. Han fyllde två och fik en sparkbil av mig och syskonen.Den var populär.

Så fina bilder på dig och din pälsboll!
Kramen! Och hoppas din helg är fin!

Finurliga Fröken sa...

Va spännande! (Och va vacker du är) jag är sugen på att göra nått liknande. Tror att min kropp behöver de. Men behöver läsa på lite mera om de först. Kram

Anonym sa...

Jättefina bilder på dig och beskrivning om hur du upplevde din fasta. Jag skulle aldrig klara något sådant. Men ändring på kosten efter semestern kommer det att bli.
kram mamma c

Johanna Stålros sa...

Fyra dagar- imponerande! Så bra tips och råd du skrivit ner. Fina mjuka bilder på er sötnosar. Kram

Bakom dörr nr. 11 sa...

Jag är verkligen imponerad, bra att du skriver tips om det är någon som vill göra det samma. Jag har testat några gånger men fick tyvärr inte behålla någonting, så det är inget för mig, även om jag skulle vilja.

Trevlig kväll
Kram Pia

anettan sa...

Strongt gjort av dig. Kram Anette

åse sa...

Så bra du beskriver hur du gått till väga, för många år sedan fastade jag 4 dagar varannan månad sen föll det bort, men nu blir jag sugen att ta tag i det igen. Ha en bra start på en ny vecka. Kram åse

Helén i Vilrummet sa...

Jag tror det är bra att göra en ordentlig utrensning i kroppen någon gång. Har dock själv aldrig fastat förutom när jag under en period körde 5:2 dieten som är en typ av halvfasta. Jag mådde jättebra under den tiden med mycket energi och kände mig lätt. Dock gick jag ner för mycket i vikt och avbröt. Men jag kan helt klart tänka mig att göra det igen.
Kram Helén

LÁrt de Vivre sa...

Jag är impad!! Jag skulle vilja men har inte kommit dit mentalt. Du har ju beskrivet det så bra, så kanske jag kan tänka om??...tja, jag får väl se...jag är inte riktigt där en, fast jag skulle vilja

Kram Kajsa