En annan tid

Jag vaknar alldeles för tidigt.
Det är fortfarande svart ute och ledig lördag.
Pälsbollen och jag sticker ut på långpromenad.
När vi kommer in börjar det bli lite ljusare.
Men hemmet ligger fortfarande i det där mjuka, lite dova ljuset.

Det märks att det är en annan tid på väg.
Klarare luft, mörkare mornar och kvällar.
Det gör mig ingenting.
Jag är förälskad i hösten.
Dimman, färgerna och tystnaden.
Lika förälskad är jag i sommaren.
Men det kan inte vara sommar jämt.




Jag har börjat plocka fram doftljusen.
Lite ljuslyktor och ljusslingor.
På dagen är det fortfarande sommar.
Men tidig morgon så märks det.
Att det är en annan tid på gång.
En lugnare sån.
Med tända ljus, te och P1.
Då trivs jag.

Mjuk lördag till er.
Kram Hannis

15 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Visst är vi på väg in i en annan årstid. Fast hösten kan vara härlig den med. Jag har börjat inse det nu. Fina bilder med lite höstfärger i. Mjuk dag till dig också. Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Mest höstligt är det på kvällarna!
Här har det regnat hela natten så det blir en blöt morgonpromenad, men solen strilar nu ner genom molnen så det kan bli en mjuk och fin dag även
utomhus.
Fortfarande är det sommar i min agenda!
Önskar dig en fin dag!
Kram M.E

bara anna sa...

Här vakande jag med tidigt, skönt att komma upp en stund innan resten av familjen vaknar tycker jag.
I dag ska här packas och gjutas ljus, så det blir full rulle.
Kram

wintwig´s sa...

Ja, var årstid har sin charm. Och med denna fina sommar vi haft i år är man redo för höstens intåg.

Therese sa...

Det er en så deilig ro over bildene og teksten din. Det er liksom ett sted man kan flykte til når livet blir for strevsomt.

Jeg håper du en dag skriver og fotografere en bok.

Jeg har tenkt på kneet ditt, håper det er bedre slik at turene ikke blir for strevsomme for deg.

Mjuk dag kjære deg!

Livskrafter sa...

Mmm...och jag kan tine låte bli att bara älska den här tiden som smyger sig på oss med en försiktighet som ingen annan årstid har. Hösten kräver liksom ingenting och det älskar jag som sagt. Och mornarna är guld
kram till dig och ha en fin ledig lördag
E

Jennica... sa...

Hm....nu har jag läst om höstlängtan på flera bloggar...och känner mig lite obstinat som fortfarande går runt i sommarrosa klänning och vägrar höst. :) Men det är bara augusti...jag vill inte riktigt än....
Hoppas du får en härlig lördag!
Kram!

Pemsplatser sa...

Ja så härligt det är, att hösten är på intåg, jag älskar det:) Alltså det där med vitlöken, (så vackra bilder förresten) jag har hört att man bara kan sticka ner i jorden i en kruka för att sen plantera ut, så jag gjorde faktiskt det förra vecka och ska se vad som händer. Men jag ska sätta ordentligt sen i odlingslåda också... Dock borde jag nog läsa på lite mer först:) Kram till dig

Fröken Grön sa...

Nog är årstidernas skiftningar en av tjusningarna med att bo i Sverige. Alla perioder har sina fördelar och nackdelar.
Jag börjar också förlika mig med tanken på att det faktiskt är höst, och jag tycker det känns riktigt mysigt. Skönt när sinnena får gå ner i tempo lite grann, och härligt när man äntligen får börja tända sina ljus! En sån dag ska jag ha idag och önskar dig detsamma!
/Anna-Karin

LÁrt de Vivre sa...

Luften är klarare och svalare och regnet allt närmre, men hösten har sin tjusning trots allt. Njut av lördagen

Kram Kajsa

Maria - Snickaregården sa...

Hösten är på väg och jag tycker faktiskt att det är skönt. Jag har plockat fram några lyktor och ska snart börja höstfixet. Den höga, klara luften och alla fina färger. Underbart :)
Kram Maria

Choices by Annie sa...

Jag älskar verkligen alla våra årstiden, de har alla sin egna charm. Just nu hänförs jag av den klara luften som strömmar in, beundrar alla härliga konstiga knasiga vackra svampar i skogen och tänder ljus så ofta som jag kan och njuter. Älskade höst;)

Hoppas du haft en fantastisk dag och att du får en lika fantastisk kväll.
Kram
Annie

Huset på Backavägen sa...

Mmmm det är mörkare kvällar nu med tända ljus, det är mysigt! Men jag vill inte ha någon kyla än jag tycker det är så jobbigt att frysa.
Kram Anki

anettan sa...

Visst är det höst allt. Jag hoppas att jag vaknar utvilad i morgon så jag kan ta en morgonpromis då.... Kram Anette

Helén i Vilrummet sa...

Fint du skriver om hösten. Får mig nästan, men bara nästan, att gilla den lite. Jag är annars en som älskar ljus och värme. Men att få tända lite ljus inomhus höjer känslan för hösten. Fortsätt gära att peppa mig med gilla-hösten-inlägg.
Kram Helén