Det där med struktur

Jag är ganska usel på struktur i min tillvaro.
Kanske beror det på det jobb jag har.
Där jag hela tiden ska ha tusen saker i huvudet.
Och kunna svara på frågor när som helst.
För där har jag struktur, superstruktur.

Så när jag är jag, den privata människan så släpper jag på allt.
Och skuttar glatt mellan saker och glömmer allt där emellan.
Men jag försöker att bli bättre på att komma ihåg.
Genom mina anteckningsböcker.
Som den lilla svarta, för tillfället kallad "minnet".
Där samlas projekten och ideérna.
Och veckolistorna.


Veckolistorna är det där som jag ska göra under veckan.
Sånt som är viktigt eller oviktigt.
En fördel är ju att man har boken med sig.
Det har jag förträngt den här sommaren.
Så jag upptäckte nu att jag har glömt saker som skulle fixas vecka 28...
Men nu ska det alltså tas tag i igen.
Veckolistor, matlådor och tvättider.

Hur gör ni för att få den där strukturen?
Är ni såna som har det i huvudet och betar av saker?
Eller behöver ni listor och för att påminna er själva?

Kram och skön dag//Hannis



14 kommentarer:

HönaPöna sa...

Mitt huvud är ett enda virrvarr...! :-)
Mitt jobb är ganska fritt och kreativa och ibland känns det som att all ork och energi går åt där, och så blir det inte så mycket gjort här hemma. Eller så står det ibland stilla på jobbet och så kommer jag på massor här hemma, som görs i en enda röra. Japp, jag skulle nog behöva en bok. En sån fin bok. Undra bara om det skulle hjälpa?!
Ha en fin dag, kram...

Flower of Fame sa...

Jag är då en struktur människa som behöver släppa på det lite. Jobbar på det. Vackra bilder! Ha en fin dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Jag är så ostrukturerad att jag inte ens har gränser mellan jobb och fritid, låter det gå in i vart annat ibland och så blir det stunder av kaos.
Det mesta har jag i huvudet, för skriver jag listor så glömmer jag att pricka av och följa dem!
Just nu är det stora högar på skrivbordet som skvallrar om att jag skolkat!
Märkligt nog säger min man att jag är en kontrollmänniska ut i fingerspetsarna!
Kram M.E

Anci sa...

Oj !
Jag använder också anteckningsböcker. Problemet då är bara att jag har flera, så då glömmer jag ju i alla fall :)

Kram
Anci

Choices by Annie sa...

Vad vackert att kalla boken för minnet. Hm en där fick jag en anledning att införskaffa mig en ny anteckningsbok. En som jag också ska döpa till minnet. Här skrivs annars listorna upp på olika papperslappar som jag alltid förlägger. Listor är ett måste annars glömmer jag både viktiga och oviktiga saker.

Fin dag till dig
Kram
Annie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

En liten svart skulle jag behöva, här är det postit lappar i glada färger överallt! Sen skriver jag listor, utan det skulle det nog bli rörigt.
Kramar/AM

Bakom dörr nr. 11 sa...

Listor är ett måste för mig, annars glömmer jag. Kanske också skulle skaffa mig en bok att skriva upp allt i, ett minne :)

Ha en bra dag !
Kram Pia

majamyra | It´s all about the details sa...

alltså jag säger bara det, post-it, vilken uppfinning :) haha

På kontoret har jag relativt bra ordning, så samma här blir det hemma inte så bra. Så trött på allt vad pärmar och papper heter när jag kommer hem...haha

Men jag har en anteckningsbok också, med massa olika kategorier som jag glömmer bort emellanåt.

Härliga bilder!
Lisa

Mycket annat & lite betong sa...

Här sparas inget i huvudet för där är det redan fullt! Nej, det är listor som gäller. Alla möjliga! Och så är det ju så kul att får stryka när man gjort något färdigt!

Kram Agneta

Anna S sa...

Hej Hannis! En sån vacker anteckningsbok och smart att ha viktiga saker nedskrivna där. Vackra foton som vanligt.!
Jag har två almanackor med tide. En i mobilen och en 3d. Ibland skriver jag hur det varit väder och hur jag mår. För att kunna gå tillbaks och se mönster.
Har även en anteckningsbok med idéer för kreativa projekt. Det är kul att ha några på lut. Jag skulle glömna viktiga saker om jag inte hade skrivit ner dom.

Tack. Mår si och så. Har haft hemsk yrsel i nån vecka. Idag blir det mindfulnessövning hos en sjukgymnast.

Önskar dig en fin tisdag! Kramar

Pemsplatser sa...

Ja men gud ja, listor är ett måste för mig. Handlar-listor, to-do listor och annat kom-i-håg:) Ja men precis, det där med lökarna i jorden... Jag borde nog läsa på lite om det. Ska nog också peta ner några:) Kram till dig

anettan sa...

Jag skriver allt i min kalender, en sån man skriver med penna i. Jag har block som jag antecknar i men det brukar sluta med att det är fullt med endast recept som jag hittar.... Kram Anette

Johanna Stålros sa...

Jag har många anteckningsböcker- mest för att de är så vackra att se på- men så gillar jag känslan att skriva ner mina tankar och vad jag känner måste göras;) Kram

Maria - Snickaregården sa...

Listor, almanacka, you name it. Fint att kalla dem för minnet. :)
Kram Maria