Det där med energi

Jag hade en lista med saker jag skulle göra.
Men energin bara försvann.
Med regnet som hade fallit hela dagen.
Och när det blir så då låter jag bli.
Då vilar jag istället.
Tänder ljus, gör starkt kaffe.
Lutar mig tillbaka.
Pratar i telefonen med en vän.


Men är du trött, säger vännen.
Är du på väg att bli förkyld? Har du ont?
Jag skrattar.
För det är lite så, att när jag blir trött tror folk att jag är sjuk.
Det är bara det att jag har blivit bättre på att känna efter.
Bättre på att lyssna inåt.
Inte utåt.
Och tappar man energi ska man vila.
Ganska enkelt.
Och skönt framför allt.

Tack för era ord om drömfångaren.
Kram Hannis

PS. Anna.S, skönt att träna!
Och härligt med ny rökelse.
Det är mys för mig.
Tända rökelse och några ljus.
Bra för sinnet.
Kramen till dig





15 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så skönt att du kan känna inåt så bra. Jag har blivit bättre på det. Förr hade jag tex tränat även om jag hade en förkylning på gång. Det gör jag inte längre. En mjuk dag till Dig. Kram Pernilla

Hanna sa...

Mysigt att tända ljus!

HönaPöna sa...

Låter vist det där, att lyssna inåt... själv blir ja lite frustrerad när orken försvinner och jag inte får gjort det där jag hade tänkt. Som de där plaggen som ligger halvklara i syrummet. Men den komne nog snart igen orken, jag hoppas på det. Och på solen med...
Härlig dag till dej!

Choices by Annie sa...

Det där så viktigt. Hade en sådan dag i måndags. Hade sett fram emot att göra ett projekt när mannen väl kom hem. Men när han väl kom hem så insåg jag att jag var för trött, hur mycket jag än ville sätta händerna i projektet så insåg jag att jag var tvingad att lyssna på vad kroppen sa till mig. Det slutade med att jag bäddade ner mig samtidigt som barnen klockan 8 och sov till kl sex dagen efter. Kroppen behövde tydligen vila;)

Önskar dig en fin dag fylld med energi.
Kram
Annie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Perfekt, så ska man ju göra. Tvingar man sig till och göra saker blir det oftast inte bra, bättre och vänta in sig själv.
Kramar/AM

Mamma C sa...

Tänder en massa ljus på balkongen här nere i Spanien varenda kväll.
Kram Mamma C

wintwig´s sa...

Det är skönt när man kommer upp lite i åren och förstår att ta vara på sig. Man har så mycket igen på det.

Jennica... sa...

Fantastiskt klokt av dig! Jag har kommit en bit på vägen när det gäller det där. Jag sätter upp rimliga mål och saker på min att göra lista, förr skrev jag upp alldeles för mycket och blev bara stressad och handlingsförlamad. Däremot måste jag bli bättre på att tycka det är ok att inte göra nåt om energin är låg. Jag kan mycket väl inte göra nåt, men jag får dåligt samvete....och det är ju onödigt! :)
Kram!

Den där Victoria sa...

Vad klokt av dig, jag försöker också lyssna på kropp och själ numera och anpassar mitt tempo efter det (så gott det går)

Kram Victoria

Maria - Snickaregården sa...

Klokt av dig att lyssna inåt. Det är svårt det där. Jag övar men får dåligt samvete för att jag känner mig lat då. Blivit bättre men....
Kram Maria

bara anna sa...

Så skönt att läsa...
Jag gör precis som du.
Kram

Kia sa...

Energi skulle jag behöva nu! Var pigg när katten väckte mig 5:20 i morse men nu vet jag inte. Ont i huvet har jag också. Fick det efter tandläkarbesöket som startade dagen och tömde plånboken. :)

Ha en toppen dag!
Kram Kia

Helén i Vilrummet sa...

Bra att du lyssnar och vilar när du behöver. Det skulle vi nog alla bli lite bättre på. Jag hoppas att energin snart återvänder.
Energi-givande kramar Helén

anettan sa...

Jag tycker det låter som om du gör helt rätt. Jag önskar att jag kunde göra lite mer som du. Kram Anette

majamyra | It´s all about the details sa...

Det gör du helt rätt i, lyssna till kroppen och ge den vila! Jag vet så väl också efter vissa händelser i livet. Man måste stanna upp och lyssna till kroppens signaler emellanåt.
Vackra rogivande foton du bjuder på, blev nästan lite trötter nu :)

Lisa