När en fyrbent fyller år

Idag fyller pälsbollen sex år.
Han är värd ett eget inlägg.
I lite över två år har jag fått förmånen att vara hans människa.
Fast jag inte skulle ha någon mera hund.
Och av alla hundar jag har haft så är han den mjukaste.
Att han räddade mig från den djupaste sorgen vet ni redan.
Med sitt huvud i mitt knä så tröstade han mig i en tid där det var 
svårt att prata med människor. För att ord blir så futtiga ibland.



Han har också visat att mjukheten kan förändras till hårdhet.
Den där natten när vi var på väg hem.
Och en arg man skulle ge sig på mig för att jag gick emellan ett bråk.
Pälsbollen kom upp på min högra sida.
Med ragg över hela kroppen och visade alla tänder.
Mannen backade och pälsbollen blev mjuk igen.

Han är förstås en pajas den mesta av tiden.
Han har tjuvparat sig, tack och lov blev det inga valpar.
Han har pinkat på leksakerna inne i våran hundbutik.
Snott skinka, krossat olivträd när han lattjar med bollen, svalt en strumpa,
burit mina trosor inför en vän (hur han nu fick tag på dom)
utvecklat en hörsel som är varierande...
Han glömmer bort sig ibland och springer rakt in i träd för att 
han tittar på annat. Till hundgängets stora nöje.
Han har också nonchalerat en date till mig.
Så till den milda grad att daten undrade om han luktade illa.
(Det gjorde han inte, han passade bara inte in i en hunds värld)
Sex år.
Rolle, rollepojken och pälsbollen.
En älskad fyrbent pajas.
Det är fint att ha en sån i sin närhet.
Kram Hannis


24 kommentarer:

http://lissento.blogg.se/ sa...

Den där pälsbollen har gjort mycket för dej. Det bästa var väl när han nådde ända in i dej, tröstebollen.

Allt tokbus, styrkan att stå vid din sida.

Bästa vovven, grattis

Good Enough sa...

Vilken tur Rolle har som har dig! Att ni har varandra! Det är en fantastiskt fin kärlek och vänskap mellan er. Fira ordentligt idag!
Grattis fina Rolle!

Kramen \M

Flower of Fame sa...

Ja vilken goding. Det är något speciellt med de fyrbenta. Att han stod upp för dig är fantastiskt ! Ett stort grattis till Pälsbollen . Ha en fin dag Kram Pernilla

Melody and M.E sa...

Stort Grattis till Pälsbollen och ett stort Grattis till Dig som träffade honom vid rätt tillfälle i livet!
Melody skickar en stor nospuss till födelsedagsbarnet!
Kram M.E

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Grattis till Rolle och grattis till dig som får vara hans tvåbening. Det är en klok och fin hund du har, fast jag tror ju på att hundar blir som sina tvåbeningar.
Skäm bort honom med något riktigt gott.
Kramar/AM

Anonym sa...

Hamnade av en slump på din blogg o fick läsa om det fantastiskt fina födelsedagsbarnet! Vilken underbar hund o vilken underbar relation ni har. Sänder ett varmt grattis till fina Rolle på 6-årsdagen. /Eva i Skåne

Rost och rädisor sa...

Underbart inlägg! Så fint du beskriver honom. Man förstår att han är speciell och en riktig personlighet. Grattis Rolle!

Anna S sa...

Så härlig Rolle är! Ler och skrattar när jag läser om hans upptåg och härliga personlighet! Så fint att han kom in i ditt liv och du i hans. -) Jag tycker mycket om djur. Har en kattskrutta som blev adopterad av en granne som blivit allergisk. Hon kan vara rivig när det inte passar att klappa henne men ibland spinner hon högt och vill verkligen vara nära.

Stort grattis till. Pälsbollen på hans dag! Jag tror att han kommer bli firad ordentligt. Kramers!

Jennica... sa...

Åh...så fint du skriver. Fick tårar i ögonen faktiskt. De kom då du beskrev hur han räddade dig från den där mannen. Vilken hjälte. Och han ser ju så gudomligt mjuk och mysig ut! En perfekt vän! Glad att du har honom i ditt liv!
Kram!

Villa Freja sa...

Underbara pälsboll. Grattis på din dag. Kram.

Helén i Vilrummet sa...

En sann livskamrat som skänker så mycket glädje och kärlek.
Stort grattis till Pälsbollen och jag hoppas han får mycket köttbullar idag.
Kram Helén

Mamma C sa...

Grattis till pälsbollen på hans dag. En fyrbenta vän är så underbart att ha.
Kram Mamma C

bara anna sa...

Grattis till 6-åringen! Han är så söt så man smälter...
Roligt att läsa om er historia tillsammans.
Kram!

Kia sa...

Grattis till Rolle!!
Ja, de vill ju inte alltid höra de man säger precis som ungar. :)
Egna personliga individer.

Kram Kia

Carina sa...

Grattis till Pälsbollen på hans födelsedag <3
Jag har också en vovve, Lina, som jag kallar för min Liv-Lina, utan henne hade jag nog inte suttit här & skrivit till dig nu....
Hon är världens goaste, blandras mellan Golden/Labrador/Schäfer & Afghanhund...ser ut som en gyllene Golden.
Kram Carina
kattarsel@live.se

Carina sa...

Grattis till Pälsbollen på hans födelsedag <3
Jag har också en vovve, Lina, som jag kallar för min Liv-Lina, utan henne hade jag nog inte suttit här & skrivit till dig nu....
Hon är världens goaste, blandras mellan Golden/Labrador/Schäfer & Afghanhund...ser ut som en gyllene Golden.
Kram Carina
kattarsel@live.se

HWIT BLOGG sa...

Vilken VÄN och vilken härlig pälsboll! Man behöver inte mycket mer i livet du...
Kram på dig,
Titti

Erikas Taktila stunder sa...

Vilken goding ! Ja fyrbenta vänner är toppen.
Kram Erika

Erikas Taktila stunder sa...

Vilken goding ! Ja fyrbenta vänner är toppen.
Kram Erika

Erikas Taktila stunder sa...

Vilken goding ! Ja fyrbenta vänner är toppen.
Kram Erika

Fröken Foto sa...

Grattis till pälsbollen *ler* Det är verkligen en jättefin hund ni har!

kram kram Malin

choicesbyannie sa...

Ord fattas mig... En sådan kärlek;)
Kram och grattis till Pälsbollen
Kram
Annie

Livskrafter sa...

Åhh grattis till din fina pälsboll. min pälsboll Svante fyllde 4 igår. han vinkar och hälsar
Emma

Anonym sa...

Hej Johanna,
visste inte att du skrev på en blogg, om jag vetat hade jag börjat följa dig för länge sedan.... Jag fäller en tår av lycka. Jag tror du förstår om du kommer ihåg vem jag är:) Inget eller ingen kan göra mig så glad att höra vad Rolle (pälsbollen) har gjort och gör för dig och vad han tillför ditt liv. Så lycklig för er. TACK Johanna och kärlek till er.