Man kan ju välja

Jag hade riktig semesterångest en stund i går.
Det brukar jag inte ha.
Men sen bestämde jag mig för att jag kan ju oja mig eller strunta i det.
Och jag struntar i att oja mig och sätter mig på balkongen istället.
Och avslutar semestern som jag började den.
Med kaffe och amaretto.
Njuter av sommarkvällen.

Balkongen har inte fått så mycket uppmärksamhet hittills.
Blommorna har bara fått växa.
 Cirtonträdet har blommat och fortsätter dessutom.
Det luktar magiskt gott.
Och faktiskt så har en liten, liten citron börjat titta fram också.
I sällskap av två stora.


Olivträdet växer så det knakar.
Medelhavsväxterna trivs i den här värmen.
Jag tänker att jag är nöjd med min semester.
Mer än nöjd.
Jag har gjort det jag tycker om.
Och sommaren fortsätter ett tag till tack och lov.

Och nu, till jobbet.
Kram och fin dag//Hannis

15 kommentarer:

Melody and M.E sa...

Jag har också haft lite ångest några dagar för att sommaren glider ifrån mig in i vardagsbestyr, men precis som sagt var, man kan ju välja att att fokusera vid det positiva i att sommaren fortfarande pågår och njuta av de stunder som ges!
Önskar dig en fin vecka med många sommarstunder!
Kram M.E

Choices by Annie sa...

Den där ångesten drabbas vi nog alla av. Men som du säger man kan ju välja hur man vill se på det. spendera de sista dagarna i ångest eller genom att njuta.
Tycker du har en mycket sund inställning;)

Önskar dig en fin första dag efter semestern på jobbet.
Kram
Annie

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Jag gillar inte söndagar, utom på semestern när jag inte har riktigt koll på att det är söndag. Då är du igång nu, tänk så avlägsen den dagen är när man precis börjat semestern.
Kramar/AM

Flower of Fame sa...

Hoppas du får en fin dag. Trots att det är arbete igen. Kul att du får fler citroner. Kram Pernilla

HönaPöna sa...

önskar dej en fin dag... härligt att det finns massor av sommar kvar att njuta av när eftermiddagen kommer!

Kia sa...

Jag brukar inte ha ångest eller stressa upp mig för saker. Det blir som det blir och varför se det dåliga innan det hänt. Det kanske inte ens blir dåligt!!
Visst är det skönt med semester men hade man det jämt skulle man inte njuta av det lika mycket. Som Alfons farmor säger: Man måste ha tråkigt ibland så man vet när det roliga kommer. :)

Ha en skön dag på jobbet!
Kram Kia

Anna S sa...

Det låter härligt med kaffe och amaretto på balkongen som avslutning på din semester. Fantastiskt att du har citroner växande där med!
Igår var jag med en vän och hennes vuxna dotter vid havet . På en strand tillsammans med tusentals andra .Vi stannade tills efter åtta på kvällen. Jag har inte varit vid havet eller någon sjö på två år så det var extra härligt. Idag ska jag vila.

Hoppas att din dag är fin. Precis som du säger; än är det mycket sommar kvar att samla ljus av.
Kramen till dig

Helén i Vilrummet sa...

Jag har också börjat jobba idag och valt att strunta i jobbångesten. Den hjälper ju liksom inte. Utan man får göra det bästa av det hela och passa på att njuta av kvällarna som fortfarande är ljusa och varma.
Önskar dig en skön arbetsvecka.
Kram Helén

Villa Freja sa...

Ja, vi har också medelhavsväxter på vår terrass som mår finfint i värmen, liksom jag. Hoppas du fick en fin dag på jobbet. Kram.

anso sa...

Hej fina du!
Efter dagar hemifrån kastar jag mig in på din blogg, läser dina inlägg och pang, du gjort det igen, dina rader berör så IGEN!!
Ang. arvssynd.. Min äldsta sons far är missbrukare och han har också själv som tonåring varit i träsket o vänt, kämpigt men tack o lov så tog han/vi sig/oss ur det och mår bra idag! För sex dagar sedan blev han för första gången far, en liten pojke kom till världen och allt känns så underbart och härligt!!
Ditt inlägg om arvssynd känns så fint o ärligt, inte bara svart eller vitt, alla är vi människor med olika historier o jag hoppas så att min son en dag kan se på sin historia så som du beskriver din, att hans pappa älskar sin son, på sitt sätt..
Stor kram från nyblivna farmor anso!








Mamma C sa...

Hoppas det blev en skön och behaglig mjukstart på jobbets idag.
Kram Mamma C

dnyahuset.blogspot.se sa...

Jag har också börjat jobba idag. Men som vanligt har jag så sjukt mycket att göra att jag inte ens hinner ha ångest över att behöva jobba.

Pemsplatser sa...

Vad härligt att kika in här hos dig. Har inte tagit mig tid till att sätta mig vid datorn på ett tag, dagarna har bara gått, men nu så:) Jo jag tänkte på citronträdet. I vilket läge har du det så att det ska må bra? Kan du ha det ståendes i direkt sol? Vet inte om mitt mår så bra nämligen... Mysigt med en massa pyssel:) Kram

Good Enough sa...

Fint avslut på semestern. Vi får inte glömma att vardagen är livet. Det gäller att njuta även av den. Fin dag önskar jag dig.
Kramen /M

Home2tiny sa...

Hoppas du fick en mjukstart på jobbet o får njuta av många fina sommarkvällar framöver. Själv går jag på semester idag, äntligen. Kramisar Tina