Det där med ärlighet

Jag äter frukost.
I lugn och ro med repriser av sommarpratare på datorn.
Jag skrattar, hummar och njuter.
Jag lyssnar på en man som är ärlig.
Han fångar mig direkt.
Han pratar om otrohet, politik, droger och kultur i ett virrvarr.
Om att vara operfekt, brinnande och hängiven.
Om livet.

Jag blir alltid kär i ärligheten.
Där människor inte låtsas ha en perfekt yta utan säger:
Hej, det här är jag som jag är.
På riktigt.
Jag har kanske gjort märkliga val.
Men jag har gjort dom och det har format mig till den jag är.


Vem har inte gjort dom valen?
Som kanske inte har varit dom bästa.
Men som med facit i hand jag inte vill vara utan.
För dom är en del av det jag blivit.
Jag har lärt mig något av dom.
Och även om jag kanske inte är stolt över alla mina val,
så är dom en del av mig.
Av den jag är idag.

Det är fint att känna så.
Kärleken till sig själv i helheten.
Ingen är perfekt, ingen sitter med alla svar.
Utan jag är den jag är.
Det räcker.

En frukost i lugn och ro.
Med en sommarpratare som pratar om livet.
Det blir en bra start på dagen.

Kram Hannis

Ps, Anna.S, skönt att det är okej nu.
Det är tufft när dom där jobbiga känslorna gör sig påminda.
Jag är så himla impad över att du gör ett nyckelskåp.
Det är en sån sak jag skulle behöva göra men drar mig för.
Men du fick mig att börja leta inspiration=))
Kramen








14 kommentarer:

Flower of Fame sa...

Så mycket klokt och tänkvärt du skriver. Har också lyssnat på sommarpratarna. Visst är de bra. Ha en fin och mjuk dag Kram Pernilla

Chris sa...

Vem var sommarprataren.

Nyanser av vitt sa...

Så fint skrivet Hannis och så vackra bilder.....som vanligt hos dig :O). Det är så sant det du skriver och ju äldre man blir desto fler såna ärlighetsval gör man och står för.
Ha en underbar dag.
Varm kram Agneta

Anci sa...

Jag njuter av att titta in till dig. Det känns mysigt och kravlöst här.
Jag måste komma ihåg att lägga upp din nya blogg på min lista, så att jag hittar hit.
Roligt att du skrev om drömfångare i ett tidigare inlägg. Jag har tänkt att göra en när jag har semester :)

Stor kram
Anci

Good Enough sa...

Vad fint vännen. Det låter så enkelt på nåt sätt, att vara tacksam över mina val för det har format mig till den jag är idag. Önskar det var lika lätt. De stunder jag lyckas är känslan fantastisk. Däremellan får grubblerierna för stor plats. Men jag jobbar på det och du är en fantastisk inspirationskälla. Tack för det.

Stor kram /M

franmyllan sa...

Låter som en alldeles utmärkt start på dagen!
Kram Sara

Jennica... sa...

Det är så himla mysigt att lyssna på sommarpratarna, jag lyssnar också via datorn...lyckas aldrig lyssna när det är "live".

Och kloka tankar, och jag håller med dig om det du skriver. Det har vi ju "pratat" om förr....och det är viktigt viktigt.

Jag läste precis din kommentar till mig på instagram och kom in på din profil där av någon anledning. Läste vad du skrivit i din presentation och jag bara älskar "operfekt pysslande och kravlöst livsnjutande"! Åh, vad jag önskar att det var jag som kommit på det! :) Jag kan verkligen skriva under på det! :)

Kramisar!
// Jennica

Den där Victoria sa...

Skön insikt att få. Sommar i P1 är verkligen ett favoritprogram att lyssna på, med många intressanta livsöden.

Kramen

Malin - Stjärnflocka sa...

Låter som en underbar start!!!
Blir också nyfiken på vilket program det var...
Kram

Anna S sa...

Hej Hannis, så sant. Det är fint att känna sej OK och bra med vem man är, blivit, av olika omständigheter. Tack för påminnelsen! Alla har vi vår bakgrund och öde, styrkor och svagheter. De bestämmer inte vilka vi är även om de kan påverka. På gott och ont. Ofta mest på gott tycker jag själv eftersom man lär sej att ta vara på livet många gånger. Det att inte ta saker för givet.
Får ta och lyssna på Sommarpratarna jag med. :-) Har inte gjort det på flera år. Det brukar vara intressant och go avkoppling. Just det att man inte är ensam som människa.

Vad bra att jag kunde inspirera lite med nyckelskåpet! Jag använder nästan alltid gammalt, återanvänt trä som jag hittar. Samlar på mej och sågar till bitar och färger att måla med. Drivved är också kul att bygga med.

Stor kram till dej och fin kväll!

HWIT BLOGG sa...

Exakt så är det ju! Jättehärligt inlägg av dig och det där med att vara ärlig mot sig själv och andra, hur svårt kan det vara?
Denna polerade fina yta som många vill visa jämt...
Näe livet är vare sig enkelt, rättvist eller ärligt men man kan göra det bästa av allt och bjuda på sig själv! Så det så!
Varm kram till dig,
Titti

Mamma C sa...

En toppenfin start på dagen.
Kram mamma C

Maria - Snickaregården sa...

Klokt och bra sagt. Kan inte bli annat än en bra dag :)
Kram Maria

Choices by Annie sa...

Du är så klok, jag önskar jag kunde acceptera några av mina val, men jag lever med lite ångest. Men jag arbetar på det,)

Fin dag till dig nu ska jag läsa vad du har skrivit idag. Blev ingen tid vid datorn igår då det åskade väldans här på eftermiddagen;(
Kram
Annie