En kväll vid lotten

Kommer ni ihåg hur det såg ut när jag fick den i påskas?
Odlingslotten.
Om inte så kolla på bilden nedan.
Jag kommer ihåg hur jag funderade på vad jag givit mig in på.
En ruta med lera och gamla pinnar.
Ni ser en del av vinbärsbusken på bilden.
Det har blivit en skillnad kan man säga.
Och i kvällsljuset från en rosa himmel så vill jag inte gå hem.




Det är rosor, lupiner, löjtnanshjärta, pioner blandat med rabarber, 
vinbär och hallon. Lavendel och vallmo med akleja.
I lådorna hoppas jag att det snart ska finnas sallad, spenat och gräslök.
På ett ställe växer potatis.
På ett annat väntar jag på krassen.

I år har fokus legat på blommor och att få jorden levandes igen.
Det finns en del begränsningar förstås i en odlingslott.
Men grunden är klar.
Växterna kommer att växa ihop, det kommer att bli lite mera med tiden.
Jag sitter ofta där med en kaffe och läser.

Eller pratar med någon av de andra.
Som så frikostigt bjuder på tips och trix.
En av dom säger-
Nästa år kommer du att att få njuta, då kommer det att explodera i din lott.

Jag tänker att jag njuter redan.
Av att en ruta med lera har blivit en liten oas.
Mera levande istället för en ruta med lera.
Och att om jag har tur kan hämta lite egen sallad.
Det räcker för mig.
Kram Hannis

Ps,Anna.S, jag hoppas att du får en mjukare dag idag.
Och jag håller med, tur att vänner finns.
Man behöver ha någon att luta sig emot ibland.
Stor kram!


12 kommentarer:

HönaPöna sa...

Så fint och härligt det ser ut i din lott... Blir lite nyfiken, har du planterat bara massor av nytt eller är det växter som fanns tidigare?
Önskar dej en skön dag, en långsam sådan!

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här kommer bli ännu bättre än du drömde om, skillnaden är så stor redan så det är inte klokt. Vilket härligt andningshål, du har gjort underverk!
Kramar/AM

Rost och rädisor sa...

Oj, vad du har jobbat! Kommer ihåg ditt inlägg när du skulle börja. Härifrån blir allt bara bättre, härligare och ännu mer givande, fast det är ju redan så vackert. Förstår att du njuter och inte vill gå hem... tälta? :-)Framåt augusti/september kan du sätta machésallad, kailaan, pak choi och tat soi. De växer snabbt och så har du grönsaker fram till jul. Machén övervintrar.
Ha det så fint i oasen!
Anette

åse sa...

Vilket jobb du gjort, kan riktigt känna hur du njuter i din oas. Så ljuvligt att slå sig ned där med en bok och en kopp kaffe och ha allt det vackra omkring sig. Kram Åse

Livskrafter sa...

Mmm...härligt inspirerande blogg. Undrar hur jag hamnade här... Nåväl jag kommer gärna tillbaka och insuper lite energi. Mycket vackra foton måste jag tillägga
Allt gott och sommarsolsglitter på det
Emma

Anna S sa...

Så härligt att ha en lott att vara på, där du själv fixat och planterat, gjort i ordning för grönskan! Det är fantastiskt att du förvandlat den leriga jordrutan med pinnar till vad det är idag tycker jag. Så vackert där är, och många bra ätbara saker med.Krasse som är så gott på knäckebröd. Det måste vara det bästa, att skörda det man sått? Mysigt på alla sätt att sitta där med en kaffe och bok. Och att ha andra omkring dig att småprata med om växter och annat ,kanske livet i stort.

Tack för dina ord! Det känns lite mjukare idag.Det är inte bra att vara ensam med mina tankar på förr och nu som kan snurra fort i en nedåtspiral.
Solsken ute idag också, och jag kommer få besök om några timmar.
Det är verkligen sommar nu.

Hoppas att ni får en fin dag, både du och pälsbollen!
Kramers!

Le petit jardin sa...

Härlig förvandlign, från lerruta till en mysruta. Jättebra jobbat tjejen!!

Kram Kajsa

Choices by Annie sa...

Jag är verkligen så glad över att du äntligen fått din odlingslott, jag vet hur mycket du längtat. Förstår om du njuter nu;)
Här längtar jag tills nästa vecka då dräneringen förhoppningsvis är färdig så jag kan återta min trädgård, saknar mina kvällspromenader, dofterna och smakerna. Men bara några dagar till sen ska här njutas än en gång.
Fin dag till dig och du fortsätt tjata om vaserna, en vacker dag kanske hon ger upp dem;) Eller gör du som jag och hittar exakt likadana på loppis, betalar en slant och sen njuter;)

Kram
Annie

Villa Freja sa...

Så härligt. Vilken fin oas. Kram.

Flower of Fame sa...

Så vackert redan. Förstår sin känsla att du redan njuter. Växter gör en hel. Ha en fin kväll Kram Pernilla

Pemsplatser sa...

Wow, ser underbart ut. Tänk så snabbt det går att få det fint och livfullt:) Kram

Jennica... sa...

Så fint det har blivit! Du, hur stor är lotten? Är det väldigt uppvuxet runt omkring? Har du trevliga "lottgrannar"? Nyfiken i en strut! :)
Kram Jennica